لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

«نقش ایران» در عقب راندن «خلافت اسلامی» از منطقه اطراف آمرلی


شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق در یورش به «سلیمان بیک»
شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق در یورش به «سلیمان بیک»

خبرگزاری رویترز در گزارشی از مشهود بودن «نفوذ ایران» در منطقه سلیمان بیک، در اطراف شهر آمرلی عراق، در عقب راندن نیروهای «خلافت اسلامی» که ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه با آنها درگیر بوده‌اند، می‌گوید.

نیروهای عراقی، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌‌نظامیان توانسته‌اند کنترل شهر آمرلی و سلیمان بیک (سلیمان بیگ) را در دست گیرند.

پیشتر در دهم شهریور ماه، خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های عراقی خبر داده بود که سلیمان بیک، از پایگاه‌های مهم «خلافت اسلامی» و برخی دیگر شهرهای اطراف منطقه عمدتا ترکمن‌نشین آمرلی آزاد شده‌اند.

یک روز پیش از آن نیز نیروهای مشترک عراقی با حمایت هوایی آمریکا توانسته بودند محاصره آمرلی را بشکنند.

خبرنگار رویترز در محل می‌گوید دو «فارسی‌زبان» را همراه گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل‌ الحق» دیده که لباس دیگری به جز یونیفورم نیروهای شبه‌نظامی بر تن داشته‌اند.

یکی از آنها در پاسخ به این پرسش که آیا ایرانی‌ست گفته «ما سلیمان بیک را آزاد می‌کنیم».

در پاسخ به این سوال که آیا عراقی‌ها می‌توانستند موفقیت‌های اخیر را بدون حمایت ایران کسب کنند، گفته است «نه».

این مرد فارسی‌زبان که در کاروانی از نیروهای پلیس بوده، به خبرنگار رویترز گفته است از ایران می‌آید و برای کمک به آموزش نیروهای پلیس [عراق] آنجاست.

یک فرمانده نیروهای پیش‌مرگه نیز در گفت‌وگو با رویترز نقش ایرانیان در یورش به مواضع نیروهای «خلافت اسلامی» را تائید کرده است.

او گفته است ایرانی‌ها «ادوات» در اختیارشان گذاشته‌ و در «برنامه‌ریزی نظامی» به آنها کمک کرده‌اند. نام این فرمانده کرد فاش نشده است.

او گفته است «آنها (ایرانی‌ها) نیروهای شیعه را آموزش داده‌اند. در پایگاهی دیگر سه یا چهار نفر از آنها (ایرانی‌ها) حضور دارند. آنها پیش‌مرگه‌ها را در انجام حملات توپخانه‌ای راهنمایی می‌کنند. کردی صحبت نمی‌کنند. مترجم دارند».

پیشتر در پی دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از عراق، مسعود بارزانی،‌ رئيس اقليم کردستان عراق، گفته بود که ایران سلاح و مهمات در اختیارشان قرار داده است.

آقای بارزانی گفته بود «‌ما خواستار دريافت سلاح شدیم و ايران نخستین کشوری بود که تسلیحات و مهمات در اختیار ما گذاشت».

عقب راندن شبه‌نظامیان گروه تروریستی خلافت اسلامی از اطراف آمرلی و سلیمان بیک، از مهم‌ترین موفقیت‌های نیروهای مشترک عراقی طی هفته‌های گذشته ارزیابی شده است.

پیش‌مرگه‌های کرد در حال آتش‌باری به سوی مواضع «خلافت اسلامی» در اطراف آمرلی
پیش‌مرگه‌های کرد در حال آتش‌باری به سوی مواضع «خلافت اسلامی» در اطراف آمرلی

XS
SM
MD
LG