لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

حسن روحانی: افراطی‌گری در شرق و غرب ایران ما را تهدید می‌کند

سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در دومین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایان یافت.

جمع‌بندی از سخنان حسن روحانی در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل:

آقای روحانی غرب را متهم به اتخاذ سیاست‌های اشتباه در خاورمیانه، آسیای میانه، و قفقاز کرده و خشونت‌گرایی‌های اخیر را نتیجه سیاست‌های غرب دانست.

آقای روحانی خواستار آن شد که «کار به دست کاردان سپرده شود» بدین معنی که رهبری مبارزه با افراطی‌گری و خشونت به «نخبگان میانه‌روی منطقه» سپرده شود و اگر دیگر کشورها می‌خواهند با تروریسم مقابله کنند باید به کمک این «نخبگان» بیایند.

حسن روحانی خواستار ادامه مذاکرات هسته‌ای بدون تاخیر شد و گفت که اگر غرب نرمش نشان دهد دست‌یابی به توافق تا مهلت مقرر امکان‌پذیر است. او گفت اگر توافق حاصل شود جَو عوض شده و پس از آن احتمال همکاری علیه داعش هم وجود خواهد داشت.

روحانی تحریم‌ها علیه ایران را «ظالمانه» دانست و گفت که تاخیر در توافق، هزینه‌ها را بالا می‌برد و این هزینه‌ها به طرف مقابل هم تحمیل می‌شود.

حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل ساکن آلمان: اگر ایران‌هراسی شکل گرفته این نتیجه سیاست‌های خود حکومت ایران است. ریشه این مسئله از درون بوده و بعد قدرت‌های خارجی از این بستر استفاده کرده و آن را گسترش داده‌اند.

رضا تقی‌زاده: حرف حسن روحانی در مورد تحریم‌ها اذعان به این بود که ایران از تحریم‌ها زیان سنگینی دیده که این در تضاد با حرف‌های علی لاریجانی است و این نشانگر عدم هماهنگی مقامات در جمهوری اسلامی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در انعکاس سخنرانی حسن روحانی نوشت: رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید دست‌یابی به توافق هسته‌ای پیش از مهلت ماه نوامبر امکان‌پذیر است، اگر غرب نرمش به‌خرج دهد.

حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر مسائل بین‌الملل ساکن آلمان به رادیو فردا می‌گوید: سخنرانی حسن روحانی به جای ارائه راه حل‌ها بیشتر یک رشته اتهام‌ها بود و تمام مسائل را به سیاست‌های غربیان ربط داد و از اشتباهات سیاست‌های کشورهای منطقه حرفی نزد. اگر در منطقه خوب عمل می‌کردند نیازی نبود عراق خودش از آمریکا برای بازگشت دعوت کند. هدف روحانی این بود که دیگران در وهله اول در کرسی اتهام بنشینند. در صورتی که کشورهای منطقه نتوانسته‌اند به اتحادی برسند و درگیر جنگ نیابتی بوده‌اند.

حبیب حسینی‌فرد: این ایران و دیگر کشورهای منطقه‌ای هستند که باید به جنگ‌های نیابتی خود در عراق و دیگر کشورها پایان ببخشند. غربی‌ها نه این‌که تاثیری در این قضایا ندارند اما بیشتر از همه سیاست‌های کشورهای منطقه اشتباه بوده‌است که باید اصلاح شود.

رضا تقی‌زاده، کارشناس مسائل ایران در تحلیل سخنرانی آقای روحانی به رادیو فردا می‌گوید: حسن روحانی نارضایتی خودش را از نبودن ایران در ائتلاف علیه داعش نشان داد.

رضا تقی‌زاده: رئیس‌جمهوری که خواستار جلوگیری از خشونت‌گرایی در خارج از کشور است باید در داخل کشور نیز چنین کارنامه‌ای داشته باشد.

روحانی: طرح مسئله سلطه ایران بر کشورهای همسایه افسانه و بخشی از پروژه ایران‌هراسی است. ما خواستار پایان این پروژه هستیم. مثل سال گذشته تاکید می‌کنم که اگر رویکرد درست علیه خشونت‌گرایی اتخاذ نشود منطقه ناامن‌تر می‌شود.

حسن روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد تا نسل کنونی زمینی امن‌تر برای آیندگان به یادگار بگذارد.

سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران پایان یافت.

روحانی با اشاره به مذاکره هسته‌ای: اگر طرف ما دچار خطای محاسباتی شود یک فرصت تاریخی را از دست خواهد داد. در صورتی که به توافق برسیم فضای متفاوتی به وجود خواهد آمد و ازجمله فضایی برای همکاری علیه خشونت‌گرایی به وجود خواهد آمد. راه حل، مذاکره و تکریم است نه منازعه و تحریم.

روحانی: روند مذاکرات هسته‌ای با جدیت متقابل به پیش رفته است. ایران با صداقت به تعهدات خویش عمل کرده‌است. امیدواریم مذاکرات جاری در فرصت کوتاه باقی‌مانده به نتیجه برسد. ما با انگیزه مثبت، حسن نیت و برمبنای اعتماد متقابل و اصول پذیرفته شده بین‌المللی به تعهداتمان پایبندیم.

حسن روحانی می‌گوید که اگر در خاورمیانه همکاری‌ها بیشتر بود هزاران نفر در غزه قربانی نمی‌شدند. آقای روحانی می‌گوید از هرگونه همکاری بین کشورهای مسلمان حمایت می‌کند.

روحانی: تحریم‌ها علیه ایران ظالمانه است. ما در سال‌های گذشته مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم. بر این باوریم موضوع هسته‌ای تنها یک راه حل دارد و آن مذاکره است. هرگونه تاخیر در حصول توافق نهایی تنها هزینه‌ها را بالا می‌برد. و این هزینه‌ها به طرف مقابل هم تحمیل می‌شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG