لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، در حال سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل

پوشش همزمان هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل

هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از ساعت ۹ صبح دوشنبه شش مهر، به وقت محلی در نیویورک آغاز شده است. باراک اوباما و حسن روحانی از سخنرانان روز نخست این نشست بودند.

نخستین روز از هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه دقایقی پس از ساعت ۹ صبح با فیلمی کوتاه از تاریخچه سازمان ملل آغاز شد. این فیلم کوتاه را بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، معرفی کرده و اشاره کرد که این فیلم قرار است نشان دهد که چرا سازمان ملل هم‌چنان «امید تمام بشریت» است.

پس از فیلم کوتاه تاریخچه سازمان ملل به مناسبت هفتادمین سالگرد ایجاد این سازمان بین‌المللی که با جمله «سازمان ملل قدرتمند، جهان بهتر» به پایان رسید، بان گی مون، دبیرکل این سازمان، گزارشی از تلاش‌های این سازمان در سال‌های گذشته ارائه می‌کند.

از مهم‌ترین بخش‌های مجمع عمومی در هر سال سخنرانی‌هایی است که روسای جمهور و سران کشورهای عضو سازمان ملل ایراد می‌کنند. ده سخنران اول در روز دوشنبه ششم مهرماه عبارتند از برزیل، آمریکا، لهستان، چین، اردن، روسیه، کره جنوبی، ایران، فرانسه، قطر. روز دوشنبه جمعا ۱۷ سخنرانی ایراد خواهد شد.

اما از مجموع سخنرانی‌های روز دوشنبه چهار سخنرانی بیش از همه زیر ذره‌بین رسانه‌های سراسر جهان خواهد بود. ایالات متحده با باراک اوباما، چین با شی جین پینگ، فدراسیون روسیه با ولادیمیر پوتین، و جمهوری اسلامی ایران با حسن روحانی.

اما پیش از سخنرانی سران کشورها، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی کوتاه که قرار است گزارشی از وضعیت جهان در سال گذشته باشد بیش از همه بر جنگ داخلی در سوریه و موج پناهجویان و مهاجرانی تمرکز داشته است که در دو ماه گذشته اروپا را با بحران مواجه کرده است.

برخی از رسانه‌ها مجمع عمومی سازمان ملل را که در ماه سپتامبر هر سال برگزار می‌شود «بزرگ‌ترین شوی سیاسی» جهان توصیف می‌کنند.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، در ادامه سخنان خود درباره جنگ داخلی سوریه و بحرانی که برای تمام جهان به بار آورده است اشاره کرد که علاوه بر طرف‌های درگیر در سوریه، پنج کشور نیز بار مسئولیت و نقشی بزرگ بر عهده دارند. او از جمله این کشورها به ایران و روسیه نیز اشاره کرد.

بان گی مون در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق اتمی ایران با گروه ۵+۱ اشاره می‌کند که «گفت‌وگو و صبوری» و دیپلماسی پرثمر بوده و ابراز امیدواری می‌کند که همین عوامل به صلح در سوریه نیز بینجامد.

سازمان ملل در سال جاری از اعضای خود ۲۰ میلیارد دلار درخواست کرده است که به گفته روزنامه بریتانیایی گاردین شش برابر بودجه‌ای است که یک دهه پیش دریافت کرده بود. به گفته دبیرکل سازمان ملل، کشورها در برابر سازمان ملل «سخاوتمند» بوده‌اند، اما لازم است که بیشتر فعالیت کنند.

بان گی مون سخنرانی خود را با این جمله به پایان برد که «بیایید همه با هم تلاش کنیم تا جهانی بهتر بسازیم».

بیشتر

XS
SM
MD
LG