لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

پوشش همزمان؛ رویدادهای مرتبط با انتخابات مجلس و خبرگان

شهرهای مختلف ایران، هفتم اسفند شاهد برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس و خبرگان بودند و تا اینجا بیشتر نتایج در حوزه‌های مختلف انتخابیه اعلام شده است. خبرهای مرتبط با این رویداد را در رادیو فردا دنبال کنید.

۲۰:۴۰ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌گوید دو پرونده انتخاباتی با موضوع شکایت «متولیان دولت و کسانی که به آنها اهانت شده» تشکیل شده، و در دستور کار دادسراها قرار دارد.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین یادآور شده که «در زمان برگزاری انتخابات نیز تخلفی صورت نگرفت و ما گزارشی در این زمینه نداشتیم، البته گزارش‌های متفرقه‌ای رسید که اثبات نشد».

دولت حسن روحانی در آستانه برگزاری انتخابات در اطلاعیه‌ای از قوه قضائیه و شورای نگهبان خواست که با «تهمت» و «افترای» تعدادی از نامزدهای انتخابات مجلس در تهران و قم علیه دولت و «منسوبان مقامات» برخورد کنند.

در این اطلاعیه تاکید شده بود، دولت «برای حفظ آرامش» در «زمان مناسبِ پس از انتخابات» به اتهام‌های مطرح شده پاسخ خواهد داد و «انگیزه‌های این حمله به امید و اعتماد مردم» را نیز اعلام خواهد کرد.

۲۰:۰۲ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

خبر آنلاین در گزارشی نوشته است که از میان ۱۲ عضو کنونی هیئت رئیسه مجلس، تنها پنج تن در دور نخست به مجلس دهم راه یافته‌اند و دو تن نیز برای راهیابی به مجلس باید در دور دوم به رقابت بپردازند.

محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس، که در تهران و در قالب فهرست اصولگرایان رقابت می‌کرد، نتوانست جزو ۳۰ منتخب شهر تهران باشد، و محمدرضا باهنر دیگر نایب رئیس مجلس، از ابتدا در رقابت‌های مجلس دهم حاضر نشد.

۱۹:۲۶ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

خبرگزاری ایسنا در گزارشی تحلیلی، گرایش‌های سیاسی ۲۲۱ چهره راه یافته به مجلس دهم را بررسی کرده و می‌نویسد: «طبق نتایج به دست آمده از کرسی‌های مجلس دهم، ۸۰ کرسی به اصلاح‌طلبان، ۷۶ کرسی به اصولگرایان، ۶۰ کرسی به مستقلین و پنج کرسی به اقلیت‌های دینی اختصاص یافته است».

بر پایه این گزارش تکلیف ۶۴ کرسی مجلس دهم هم در مرحله دوم مشخص می‌شود.

۱۹:۲۱ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

نه تنها تقی مصباح یزدی، روحانی و نظریه‌پرداز سرشناس اصولگرا، در انتخابات تهران از راهیابی به مجلس خبرگان بازماند، بلکه بسیاری از شاگردان و چهره‌های نزدیک به او نیز که برای تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در تهران و دیگر شهرها رقابت می‌کردند، موفق به پیروزی در انتخابات نشدند.

محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار و پژوهشگر دینی، در یادداشتی برای رادیو فردا دلایل شکست مصباح یزدی و شاگردانش را مرور کرده است.

۱۹:۰۶ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

محمد خاتمی،رئیس جمهور پیشین، ابراز امیدواری کرد نتایج انتخابات منجر به رفع سوتفاهم‌ها شود

۱۹:۰۴ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، با یک میلیون رای جایگاه سی و یکم را دارد و پس از او دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا قرار دارند که از ورود به مجلس دهم باز مانده‌اند.

۱۴:۰۱ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان روز دوشنبه دهم اسفند با صدور بیانیه‌ای از شهروندان هوادار نامزدهای اصلاح‌طلب خواست تا برای برگزاری «جشن پیروزی نهایی» انتخاباتی صبر کنند.

۱۴:۰۰ ۱۰.۱۲.۱۳۹۴

روزنامه جهان صنعت نوشته است: «تاکنون حضور حداقل حضور ۲۰ زن در مجلس شورای اسلامی دهم قطعی شده است» و این در حالی است که «رکورد تعداد حضور زنان در مجلس تاکنون در اختیار مجلس پنجم با ۱۴ نماینده زن بود.»

۲۲:۳۱ ۹.۱۲.۱۳۹۴

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، در نخستین واکنش به نتایج انتخابات هفتم اسفند گفته است که «در طول قریب به دو ماه رسانه‌های متعلق به دولت آمریکا و انگلیس و خصوصاً رسانه‌های متعلق به سازمان‌های جاسوسی آنان، و نیز ضدانقلابیون فراری از کشور و اصحاب خارج‌نشین فتنه ۸۸ که از کشورهای غربی ارتزاق می‌کنند، تلاش بی‌وقفه کردند تا برخی مسئولین عالی‌رتبه نظام را از مجلس خبرگان رهبری حذف کنند».

او افزوده که «با کمال تأسف، اصلاح‌طلبان داخلی و حتی برخی کسانی که علی‌القاعده باید در تشخیص مصالح نظام از دیگران پیشی بگیرند، در حرکتی کاملاً هماهنگ با رسانه‌های آمریکا و انگلیس و اذناب آنان همچون رسانه‌های وهابیت تکفیری عربستان و داعشی‌ها، سعی کردند در برخی از استان‌ها خادمان ملت را از راهیابی به مجلس خبرگان مانع شوند».

صادق لاریجانی این سؤال را مطرح کرده که «واقعاً این‌گونه همنوایی با اجانب برای حذف چهره‌های خدوم از حضور در مجلس خبرگان، جزو مصالح نظام است؟!»

آقای لاریحانی که نامزد راه‌یافته به خبرگان از استان مازندران است، از جمله چهره‌هایی بود که به دلیل نقش در فضای امنیتی سرکوب‌های سال‌های اخیر در مورد رأی سلبی علیه او تبلیغ می‌شد.

۲۲:۰۷ ۹.۱۲.۱۳۹۴

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی با تشکر از شرکت‌کنندگان در انتخابات، یادآور شده که «روزگار بسیار حساس کنونی، حساسیت و هوشیاری و عزم راسخ همگان به‌ویژه مسئولان را می‌طلبد».

آقای خامنه‌ای گفته است که «هدف اساسی پیشرفت کشور است، و پیشرفت صوری و منهای استقلال و عزّت ملی، پذیرفته نیست».

او در عین حال گفته که «پیشرفت، به معنی حل شدن در هاضمه‌ی استکبار جهانی نیست، و حفظ عزّت و هویت ملی جز با پیشرفت همه‌جانبه و درونزا دست‌یافتنی نیست».

رهبر ایران تأکید کرده که «مجلس آینده درباره‌ی این سرفصل‌های مهم، وظایف سنگینی برعهده خواهد داشت».

بیشتر

XS
SM
MD
LG