(rm) صدا | [ 4:55 mins ]
موزه هنر مدرن نیویورک نمایشگاهی را به آثار هنرمندان برخاسته از کشورهای اسلامی، از جمله ایران اختصاص داده است که این هفته گشایش مییابد. هدف از گردآوری آثار هنرمندان معاصر از کشورهای اسلامی، نشان دادن تفاوت برخورد آنها با مفاهیم روز و هنر مدرن است. در کنار آثار 15 هنرمند، از جمله شیرین نشاط، کامی یوسف زاده، شیرازه هشیاری و مرجان ستراپی، دو هنرمند آمریکائی مایک کلی و بیل ویولا نیز قرار داده شده اند. این نمایشگاه را دستیار موزه دار assistant curator نقاشی و مجسمه سازی موزه هنر مدرن خانم دکتر فرشته دفتری ترتیب داده است. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): موزه هنر مدرن نیویورک در نمایشگاه تازهای تحت عنوان «بدون مرز، هفده راه نگریستن» Without Boundary: Seventeen Ways of Looking را از این هفته به روی علاقمندان میگشاید که هدف از آن نشان دادن شیوههای گوناگون بیان هنری در میان هنرمندان کشورهای اسلامی است.
این نمایشگاه که به کوشش دستیار موزه دار قسمت نقاشی و مجسمه سازی موزه هنر مدرن، دکتر فرشته دفتری، و با استفاده از اعانههای جمعی از ایرانیان و خاورمیانهتباران هنردوست مقیم نیویورک ترتیب یافته است، برگزیدهای از آثار چند هنرمند معاصر ایرانی را درکنار آثار هنرمندان دیگری از خاورمیانه و جهان اسلام عرضه میکند.
موزه هنر مدرن نیویورک در معرفی این نمایشگاه، که سه شنبه شب نزدیک به دو هزارتن از اعضای موزه در مراسم افتتاحیه آن شرکت داشتند، مینویسد نمایشگاه «بدون مرز» برخی از صداهای عمده معاصر در جهان اسلام از جمله شیرین نشاط، شهزیه سیکندر و مونا هاتوم را کنار هم میگذارد.
هنرمندانی که در این نمایشگاه آثارشان به نمایش در آمده سراسر جهان اسلام را در بر میگیرند، از الجزیره و مصر در آفریقا، تا هند، ایران، عراق، لبنان، پاکستان، ترکیه و سرزمینهای فلسطینی، و با دستمایههای متفاوتی کار میکنند: از ویدئو و چیدمان گرفته تا نقاشی، مجسمه سازی، نقاشی متحرک، عکاسی، قالیبافی و پارچه و کتابهای مصور.
موزه هنرمدرن نیویورک میخواهد با گردآوردن آثاری برگزیده از 15 هنرمند اسلامی ودو هنرمند آمریکائی در زیر یک سقف، بر چندگانگی و تنوع کار آنها تاکید کند و از جمله، زادگاه هنرمند به عنوان عامل بررسی کار او را زیر سئوال ببرد. به عبارت دیگر، هرچند این نمایشگاه از هنرمندانی از سرزمینهای اسلامی است، تلاش آن این است که بگوید زادگاه این هنرمندها در نوع بیان هنری که آنها برگزیدهاند، تاثیر مشترکی نداشته است.
برای نشان دادن تنوع این هنرمندان، نمایشگاه «بدون مرز: 17 راه نگریستن» و کاتالوگ مفصلی که همزمان با آن از سوی انتشاراتی موزه هنر مدرن نیویورک انتشار یافت، از یک طرف به انواع طرز کار با خط و نقاشی مینیاتور نگاه میاندازد و از سوی دیگر، به بررسی مفاهمیمی مثل ایمان مذهبی و هویت و روحانیت، در کار هنرمندان نظر میافکند.
در انتخاب آثار هنرمندان معاصر کشورهای اسلامی برای این نمایشگاه موزه هنر مدرن نیویورک نشان میدهد که هویت مشترک به شباهت در کار این هنرمندان نیانجامیده است بلکه موضوع نمایشگاه، تنوع برخوردهای پیچیده و شخصیای در کار این هنرمندان است.
دو هنرمند آمریکائی، مایک کلی و بیل وایولا نیز به این جمع اضافه شدهاند تا چنانکه از مقدمه نمایشگاه برمیآید، از قصاوتهای ساده مبتنی بر خاستگاه هنرمندان جلوگیری کنند. جانانه العانی، غدا عامر، کوتلوگ اتامان، والید راد و گروه اطلس، پیپ هورن وامیلی یاسیر، رشید قرشی و دقیب شاو از هنرمندان دیگر این نمایشگاه هستند.
از ایران، کارهای شیرانه شهبازی هنرمند مقیم فرانسه که با عکس کار میکند و خانم مرجان ستراپی، مولف کتابهای نقاشی مصور مقیم فرانسه در این نمایشگاه گنجانده شدهاند در کنار کارهای هنرمند مفهومی مقیم بریتانیا خانم شیرازه هشیاری. دو هنرمند نیویورکی که کارهایشان در این نمایشگاه هست عبارتند از آقای کامی یوسف زاده، نقاشی که تحت عنوان Y. Z. Kami در آمریکا شناخته میشود، و خانم شیرین نشاط، سازنده چیدمانهای ویدئو.
در کاتالوگ نمایشگاه، علاوه برمقالاتی از موزه دار و برگزارکننده نمایشگاه خانم دکتر فرشته دفتری، به آثاری بر میخوریم از نویسنده ترک اورهان پاموک و همچنین هومی بابها استاد دانشگاه هاروارد.