(rm) صدا | [ 25:16 mins ]
کیوان حسینی در برنامه امروز موسیقی 21 بعد از مرور بر آخرین اخبار از جهان موسیقی در ایران و جهان، سری میزند به آخرین آلبومهای موسیقی پاپ فارسی از تهران تا لسآنجلس. وی میگوید تولید موسیقی پاپ علیرغم سختگیریها، در تهران گوی سبقت را از لس آنجلس ربوده است. آنگاه گزارشی از نامزدهای اسکار در رشته موسیقی متن فیلم پخش میشود و در پایان یادداشتی را میخوانیم از یک هنرمند ایرانی در بریتانیا در باره تاثیر صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر روی جوانانی که در زمان جنگ دبستان میرفتند. کیوان حسینی، تهیهکننده و مجری برنامه «موسیقی 21» ابتدا به بررسی آخرین اخبار میپردازد. از جمله محسن چاووشی، خواننده آلبوم «خودکشی ممنوع» که به گفته محمدرضا شریفینیا، در فیلم جدید علی سنتوری از داریوش مهرجوئی میخواند.
بخش موسیقی سایت یاهو، که 21 میلیون کاربر دارد، در میان رسانههای موسیقی جای جدی پیدا میکند وبرخی از خوانندگان و گروههای مطرح ویدیوهای خود را اول آنجا منتشر میکنند.
گروه بلاک پارتی Bloc Party از ماه آینده برای ضبط آلبوم جدید به استودیو میرود و تجربههای تازه ضبط میکند.
جمعی از ستارگان موسیقی با تونی بهنهت خواننده موسیقی پاپ کابارهای یا سنتی، همکاری میکنند تا هشتاد سالگی خود را با انتشار آلبومی جشن بگیرد.
***
کیوان حسینی در ادامه برنامه «موسیقی 21» گزارشی پخش میکند در باره نامزدهای جایزه اسکار آهنگسازی برای موسیقی متن فیلم، که امسال برای پنج فیلم، چهارنامزد معرفی شده اند: سه هنرمند مستقل و غیروابسته برای اولین کار خود در هالیوود یا برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار می شوند و آنطرف، خودیترین آهنگساز هالیوود آقای جان ویلیامز قرار دارد که برای دو جایزه اسکار نامزد شده است.
فرین عاصمی، همکار برنامه موسیقی 21 به نقد و بررسی آلبومهای جدید پاپ داخل و خارج از ایران میپردازد و قسمتهائی برگزیده از آنها را پخش میکند. فرزانه، سومین آلبوم خود «سایههای ناب» را در لسآنجلس منتشر کرد به همراه هشت ویدیو. غریبانه، از جمشید 9 ترانه دارد و آن هم همراه با DVD به بازار آمده است. در بازار پاپ فارسی داخل ایران، مهمترین خبر انتشار زیرزمینی آلبوم جدید رضا صادقی بود با هشت ترانه، از جمله چهار ترانه غمبار. آلبوم جدید حسین استیلی مجرم نام دارد. آلبوم جدید امین حیائی باران نام دارد و امین در کنار گروه کویر با اشکان وفائی در این آلبوم ظاهر میشود.
***
خالد سندزاده این هفته روی وب سایت بریتانیائی موسیقی و فرهنگ جهانی Fly یک مقاله خواندنی در باره تاثیر ناخودآگاه محدودیتهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر جوانهائی گذاشته است که در دهه 1960 مدرسه ابتدائی و راهنمائی میرفتند. سیاوش اردلان این مقاله را برای موسیقی 21 به فارسی برگردانده است. سندزاده در این مقاله قطعات موسیقی الکترونیک و راک پیشتازی را معرفی میکندکه سازمان رادیوتلویزیون جمهوری اسلامی به عنوان آرم یا موسیقی متن برنامههای خود هر روز تکرار میکرد. سندزاده مینویسد این موسیقی الکترونیک هنرمندانی مثل ونجلیس، کلاوس شولتز، ژان میشل ژار، تنجرین دیریم، و پینگ فلوید، فضای زندگی میلیونها کودک و نوجوان ایرانی را تشکیل میدادند. سندزاده می نویسد سرانجام فهمید که یک نفر در تلویزیون موسیقی متن برنامه ها را انتخاب می کرد و کسی نمی دانست که او چکار می کند و تنها دستورالعمل او این بود که صدای خواننده در موسیقی که انتخاب می کند نباشد. و به این ترتیب، صدا و سیمای جمهوری اسلامی که با اشاعه فرهنگ غرب مخالفت می کرد، بهترین آموزش در باره موسیقی الکترونیک غربی را به نوجوانان ایران داد.