(rm) صدا | [ 5:44 mins ]
گروه راک پیشتاز سانفرانسیسکوئی بلک ربل موتورسایکل کلاب Black Rebel Motorcycle Club که کارش با گروه بریتانیائی دهه 1990 جیزس اند مری چین Jesus and Mary Chain مقایسه میشد، این روزها برای معرفی آلبوم تازه خود Howl دور آمریکا سفر میکند و در نیویورک و واشنگتن و شهرهای دیگر کنسرت داد. این گروه بعد از جداشدن از شرکت صفحه پرکنی ویرجین تغییر عمده ای در سبک کار خود داده است و به نوعی به ریشه بازگشته است، با عرضه ترانه هائی با الهام از موسیقی بلوز، گاسپل و کاونتری. بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): در ترانههای جدید بلک ربل موتورسایکل کلاب، از عصیان گیتارهای برقی با صدای دیستورت شده و fuzz دیگر خبری نیست. جای آن را گیتار اکوستیک و سازدهنی و حتی پیانو، گرفته است.
تغییر سبک گروه راک سه نفری Black Rebel Motorcycle Club را منتقدان موسیقی در آمریکا بازگشتی به ریشههای موسیقی فولک راک و گاسپل و بلوز آمریکائی توصیف میکنند، منتهی برای اینکه جنبه پیشتاز و امروزی کار این گروه را مورد تاکید قرار بدهند، آن را بازگشتی به ریشههای جدید میخوانند.
بلک ربل موتورسایکل کلاب، که سالهای 2003 و 2004 را بی وقفه در تور گذراند، تصویر ستارگان راک با کتهای چرمی سیاه را در باره خود تبیلغ میکرد، و صدای جدید موسیقی این گروه، که در آن حتی از سازهای الکترونیک کمتر استفاده شده، تصویری یاغیان راکاندرول را که این سه هنرمند سانفرانسیسکوئی سالها به پرورش آن مشغول بودند، در هم میشکند.
خواننده و نوازنده گیتار Bass آقای رابرت لیوان بین Robert Levon Been یا رابرت ترنر، صدای جدید ملهم از فولک راک و بلوز در کار این گروه را برخلاف منتقدان تغییر جهت عمدهای نمیداند و میگوید همراه با عضو دیگر این گروه، نوازنده گیتار پیتر هیز Peter Hayes از اول هم موسیقی بلوز و کاونتری میزدیم ولی وقتی با نیک جگو Nick Jago نوازنده طبلها قاطی شدیم، سعی کردیم موسیقی خود را به آنچه فکر میکردیم مردم دوست دارند، نزدیکتر کنیم. اما حالا این جنبه از کار را که در گذشته عقبتر گذاشته بودیم، جلو آوردهایم.
ترانههای آلبوم Howl را رابرت لیوان بین و پیتر هیز بعد از آنکه در سال 2005 از طبلنواز گروه نیک جگو جدا شدند، در فیلادلفیا نوشتند. این ترانهها به خصوص به یک سبک موسیقی فولک یا مردمی در آمریکا نزدیک است که به آن روحانی یا spiritual میگویند، با محتوای مذهبی. ترانههای جدید بلک ربل موتورسایکل کلاب همچنین از سبک سایکدالیک دهه 1960، بلوز دلتای میسیسیپی نیز ملهم است. جگو بعد از شش ماه بار دیگر به این گروه باز گشت تا جمع سه نفری آنها را تکمیل کند.
در ترانههای آلبوم Howl یا زوزه، که بلک ربل موتورسایکل کلاب این روزها در کنسرتهای خود در شهرهای مختلف آمریکا اجرا میکنند، اشعار دیگر در صدای گیتارها گم نمیشود بلکه این ترانهها داستانها و احساساتی را بازگو میکند ملهم از اشعار شعرای پیشتاز آمریکائی دهه 1950 و 1960 که به نسل بیت یا Beat Generation مشهور شدند، نسلی که با قیام علیه هنجارهای سنتی، سمبول اعتراض در قالب هنر هم بودند.
ترانهسرای گروه بلک ربل موتورسایکل کلاپ، آقای رابرت لیوان بین مدتها با اسم مستعار برنامه اجرا میکرد زیرا نمیخواست مردم به اینکه او فرزند مایکل بین Michael Been ترانهسرا و خواننده گروه مشهور Call است، توجه کنند.
گروه بلک ربل موتور سایکل کلاب، با لغت یاغی و موتورسیکلت در اسمش، و کتهای چرمی سیاه نوازندگانش، انقلابی به نظر میرسید، هنگامی که در سال 2001 اولین آلبوم خودرا با 16 ترانه بیرون داد، منتقدها را شگفتزده کرد، و برخلاف معمول گروههای جوان که آلبوم دومی معمولا از آلبوم اولی بهتر نیست، با آلبوم دوم خود، کار بهتری عرضه کرد اما مشکلات کار گروه هنگامی آغاز شد که در سال 2004 هشت ماه بعد از انتشار دومین آلبوم، ناچار شد از کمپانی صفحهپرکنی ویرجین جدا شود.
یک سال بعد، آلبوم Howl بیرون آمد و منتقدان را که در گذشته تسلط گروه را به ترانهسرائی ستایش کرده بودند، به تحسین واداشت به خصوص که کسی انتظار تغییر مسیری چنین رادیکال را در کار این گروه نداشت. ترانهسرایان آقایان بین و هیز میگویند عدم تعهد به یک کمپانی به آنها کمک کرد که در سبک موسیقی خود تجدید نظر کنند.