لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

ایران برای صادرات روزافزون نفتش با چالش «یافتن کشتی» روبرو است


خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین گزارش داد که ایران برای یافتن نفتکش‌های لازم جهت صادرات روزافزون نفت خود دچار مشکل شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه نفتکش‌های خود ایران هم اکنون برای ذخیره کردن نفت روی آب استفاده می‌شوند، می‌نویسد که برخی از نفتکش‌ها نیز برای حرکت در دریا وضعیت مساعدی ندارند.

رویترز از قول یک منبع دولتی ایران که نامی از آن نبرده است گزارش داده که تهران هم اکنون بین ۵۵ تا۶۰ نفتکش در اختیار دارد.

این منبع اشاره نکرده است که چه تعداد از این نفتکش‌ها هم اکنون برای نگهداری نفت بی‌مشتری روی دریا به کار گرفته شده‌اند، اما یک منبع صنعتی به رویترز گفته‌ که هم اکنون ۲۵ تا ۲۷ نفتکش ایران صرفا برای ذخیره نفت استفاده می‌شود.

با این حال مقام ایرانی درباره اینکه چه تعداد از نفتکش‌هایی که شرایط حمل نفت را دارا نیستند و باید برای تعمیرات و به روزرسانی با استانداردهای بین المللی به اسکله‌های تعمیر فرستاده شوند، اظهار داشت که «تعداد این نفتکش‌ها حدود ۲۰ فروند است».

ایران بعد از تحریم‌های غرب با کاهش چشمگیر صادرات نفت مواجه و مجبور شد بخشی از نفت بی‌مشتری خود را در نفتکش‌ها بر روی دریا ذخیره کند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ژانویه امسال حجم نفت روی آب ایران را ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه ارزیابی کرده بود.

رویترز می‌نویسد که هنوز شرکت‌های نفتکش بین‌المللی برای حمل نفت ایران «بی‌ میل» هستند.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس داده‌های ردیابی کشتی‌ها و گفته‌های منابع صنعتی، حدود ۱۱ نفتکش ایرانی روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین مشغول حمل نفت این کشور به بازارهای آسیایی بودند.

بر اساس این گزارش، شمار نفتکش‌ها تقریبا برابر‌‌ همان میزانی است که نفت ایران را به طور معمول به آسیا حمل می‌کنند، به عبارتی جمهوری اسلامی نیازمند نفتکش‌های خارجی است تا صادرات بیشتری به اروپا و دیگر نقاط جهان انجام دهند و میزان فروش نفت خود را به دوران پیش از تحریم‌ها برساند.

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه بیش از دو میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم بعد از تحریم‌ها به حدود یک میلیون بشکه رسید، اما از ژانویه امسال که تحریم‌ها لغو شد، این رقم افزایش یافته است.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که ایران در ماه مارس امسال صادرات نفت خود را به یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

رویترز به رونق کنونی در بازار نفتکش‌ها اشاره کرده و می‌نویسد که صاحبان کشتی‌ها تمایل چندانی برای حمل نفت ایران ندارند، چرا که هنوز برخی از محدودیت‌های اعمال شده از طرف آمریکا، از جمله ممنوعیت استفاده از دلار در مبادلات با ایران بر سر جای خود باقی هستند.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که محدودیت‌های بانکی برای معامله دلاری با ایران یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای همکاری با این کشور است، چرا که قیمت‌ها در بازار نفت با دلار محاسبه می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که از زمان لغو تحریم‌ها هشت نفتکش خارجی حدود هشت میلیون بشکه نفت ایران را به بازارهای اروپایی حمل کرده‌اند که این رقم تنها برابر صادرات ۱۰ روزه نفت ایران به اروپا در دوران پیش از تحریم‌ها است.

ایران تا سال ۲۰۱۱ روزانه ۸۰۰ هزار بشکه صادرات نفت به اروپا داشت. رویترز می‌نویسد که هیچ نفتکش ایرانی بعد از لغو تحریم‌ها راهی اروپا نشده است.

XS
SM
MD
LG