لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

دونالد ترامپ؛ نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری


دونالد جان ترامپ متولد ۱۹۴۶در ایالت نیویورک است. او از معدود نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ انتخابات آمریکاست که بدون حتی یک روز تصدی یک شغل از طریق انتخابات، توانسته است نامزدی یک حزب عمده را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند.

آقای ترامپ سرمایه‌دار و نیز از شخصیت‌های تلویزیونی آمریکاست و حتی در دوره رقابت‌های درون‌حزبی هم از عدم حضورش در سمت‌های دولتی یا انتخابی به عنوان نقطه قوت خود یاد می‌کرد. رویکرد کنونی او در رقابت با هیلاری کلینتون نیز آن است که خانم کلینتون را به عنوان نماینده همه آنچه ساختار حاکمیتی آمریکا در دوران دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان ارائه کرده، معرفی می‌کند و خود را یک عامل بیرونی که قصد تغییر این ساختار را دارد می‌داند.

در دوران رقابت‌های درون‌حزبی، بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده بودند که او نمی‌تواند حمایت لازم را برای کسب نامزدی به خود جلب کند، اما در نهایت در گردهمایی حزب جمهوری‌خواه در اواخر تیرماه، او به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی شد.

آقای ترامپ مایک پنس، فرماندار جمهوری‌خواه ایندیانا را به معاونت خود برگزیده است.

در راه رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، آقای ترامپ با چالش‌هایی روبه‌روست؛ ۱) زبان غیردیپلماتیک و موضع‌گیری‌های بی‌پروای او باعث شده او در موارد بسیاری چیزهایی را مطرح کند که پس از چندی توسط او و همراه‌هانش اصلاح یا پس گرفته شده است، ۲) موضع‌گیری‌های او درباره زنان، اقلیت‌های قومی، و اقلیت‌های دینی، توسط بسیاری در درون و بیرون حزب جمهوری‌خواه ناهمخوان با روح کلی حاکم بر جامعه آمریکا توصیف شده است، ۳) او موفق نشده حمایت بسیاری از چهره‌های اصلی حزب را از آن خود کند، و برخی از چهره‌های جمهوری‌خواه در میانه راه از او روی گردانده‌اند، ۴) امتناع از پرداخت مالیات سالانه، که او از آن به عنوان هوشمندی یاد کرده، او را زیر سؤال برده است، و نیز، ۵) حتی پس از انتخاب مایک پنس به عنوان نامزد معاونتش، در مواردی بین این دو اختلاف عقیده دیده شده است.

XS
SM
MD
LG