لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

پنتاگون: همکار بن‌لادن و ظواهری در حمله هوایی در سوریه کشته شد


در این تصویر یک فروند اف ۱۸ ارتش آمریکا در ناوگانی که در سوریه و عراق عملیات انجام می‌دهد، دیده می‌شود
در این تصویر یک فروند اف ۱۸ ارتش آمریکا در ناوگانی که در سوریه و عراق عملیات انجام می‌دهد، دیده می‌شود

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در حمله هوایی تازه‌ای در سوریه، یکی از چهره‌هایی که از سال‌های آغازین فعالیت گروه «القاعده» در آن عضویت داشته، را کشته است.

پنتاگون ۲۰ بهمن ماه، از کشته‌شدن ابوهانی المصری، در میان کشته‌شدگان یک حمله هوایی در نزدیکی ادلب در سوم و چهارم فوریه (هفته گذشته) خبر داده‌است.

المصری، فردی معرفی‌شده که از سال‌های آغازین برپایی و فعالیت گروه القاعده در افغانستان، در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ سده گذشته میلادی، در کنار اسامه بن‌لادن، رهبر کشته‌شده این گروه، و ایمن الظواهری، رهبری فعلی آن، حضور داشته‌است.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون، گفته در آن زمان او «مشغول جمع‌آوری نفرات، تعلیم انگاره‌های فکری [القاعده]، آموزش و تمرین و مهجز کردن هزارات تروریستی بوده که بعدها به سراسر منطقه و جهان نفوذ کرده‌اند».

به گفته آقای دیویس، المصری به تشکیل گروه جهاد اسلامی مصر نیز کمک کرده‌است: «نخستین گروه سنی که در حملات تروریستی خود دست به عملیات انتحاری زده‌است».

پایه‌گذاری «جهاد اسلامی مصر» به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد. خالد اسلامبولی، کسی که انور سادات، رئیس‌جمهوری مصر را ترور کرد، عضو این گروه بود.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، عملیات اخیر به «توانایی‌های القاعده ضربه زده و از ظرفیت‌های آن برای انجام حملات مستقیم خارجی علیه آمریکا و متحدانش در سراسر جهان، می‌کاهد».

ایالات متحده و ائتلافی که رهبری می‌کند طی بیش از دو سال گذشته حملاتی، عمدتا، علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی در سوریه و عراق انجام داده‌است. البته پیش از این نیز حملاتی در سوریه علیه شاخه یا شاخه‌های القاعده، مانند گروه جبهه‌النصره (امروزه با نام فتح‌الشام) و یا گروه موسوم به خراسان، انجام شده بود. در هر حال عمده عملیات متمرکز بر گروه «داعش» بوده‌است.

با این همه گزارش‌ها نشان می‌دهد که در ماه‌های گذشته حملات تمرکز بیشتری بر شاخه‌های القاعده پیدا کرده‌است.

ادلب، از استان‌هایی‌ست که بخش بزرگی از آن در کنترل گروه فتح‌الشام است. گروهی که متحدانی از دیگر شورشیان سوری نیز با آن همکاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG