(rm) صدا | [ 5:50 mins ]
فیلم پرفروش دزدان دریائی کارائیب، صندوقچه مرد مرده، که دومین از این سهگانه تفریحی با شرکت جانی دپ، ستاره برجسته سینمای هالیوود است، هفته گذشته در نخستین روزی که بر پرده سینماها در آمریکا به نمایش درآمد، با 50 میلیون دلار فروش، رکورد فروش روز اول را در تاریخ سینمای آمریکا شکست. این فیلم هر چند ادعائی ندارد، ولی سرگرمی سرخوش و دلچسبی در روزهای گرم تابستان برای همه خانواده فراهم میکند و به خاطر ترفندهای بصری و تخیل در طراحی و صحنهآرائی، حتی تحسین منتقدها را هم برانگیخته است. بهنام ناطقی (رادیو فردا، نیویورک): سری فیلمهای دزدان دریائی کارائیب، که اینک دومین آن بر پرده رفته است و سال آینده سومین آن آماده خواهد شد و شاید دنبالههای دیگری هم داشته باشد، حاصل علاقه هنرپیشه خلاق و هزار چهره سینمای آمریکا آقای جانی دپ Johnny Depp است به اجرای نقشهای غیرمتعارف، و در واقع، وقتی جانی دپ شخصیت جک اسپرو، دزد دریائی با دندانهای جواهرنشان و چشمبند را آفرید، هنوز قصهای برای فیلم پیدا نشده بود ولی نخستین فیلم از این مجموعه با فروش بیسابقه نزدیک به یک میلیارد دلار استودیوی سازنده را شگفت زده کرد. . با فروش بیش از 135 میلیون دلار در کمتر از پنج روز، دومین قسمت داستان دزدان دریائی کارائیب، میرود که از نظر فروش روی دست اولی بلند شود.
اورلاندو بلوم و زیبای بریتانیائی، کیرا نایتلی، در این فیلم هم در کنار جانی دپ حضور دارند و چهرههای جدیدی هم به جمع آنها اضافه شده است، از جمله نیومی هریس، که نقش تییا دالما، جادوگر و غیبگو را ایفا میکند، و هنرپیشه جدی و چیره دست استلن اسکارگار Stellan Skarsgard ملوانی است در کشتی ارواح، هلندی سرگردان. برخی از این ارواح در کشتی هلندی سرگردان ترکیبی از انسان و ماهی هستند، در مراحل مختلف مسخ و تبدیل از انسان به ماهی و برعکس.
هر چند فیلم «دزدان دریائی کارائیب: ماجرای صندوقچه مرد مرده» داستان قابل روایتی ندارد، ولی داستان نیمبند آن حتی در این قسمت به پایان هم نمیرسد و تماشاگران باید برای با خبر شدن از ادامه ماجرا، سال بعد هم برای قمت سوم بلیط بخرند.
جک اسپرو، که به خاطر یک محبت روح خود را به Davy Jones دیو خبیث دریا، بخشیده است، ولی در مییابد که تنها راه رستگاری برایش این است که صندوقچه مرد مرده را پیدا کند که قلب دیوی در آن میطبد. مثل داستانهای دیو و شاه پریان ایرانی، هرکس کنترل صندوقچه محتوی قلب دیوی را بدست آورد، کنترل او و کنترل دریا را بدست میآورد. . ولی در این فیلم آن قدر نکته ریز و درشت و ابتکار بصری و شوخیها و تخیلهای ظریف گنجاندهاند که به قول منتقدها، تماشاگر حتی متوجه نمیشود که فیلمی که تماشا میکند، داستانی ندارد. آقای پیتر تراورس، منتقد فیلم مجله هفتگی رولینگ استون مینویسد هر چند به کار بردن لغت سرزنده در باره فیلمی که «مرد مرده» در عنوان آن قراردارد عجیب است، اما این فیلم واقعا سرزنده است و هیجانهائی وحشیتر از این، شوخیهائی احمقانهتر و تحرکی داغتر از این امسال تابستان در هیچ فیلمی پیدا نمیشود.
با این حال، متنقدهای سختگیر، فیلم دزدان دریائی جزایر کارائیب با شرکت جانی دپ را شایسته تحسین چندان نمیدانند. مثلا منتقد هفتگی فرهنگی ویلج وویس نیویورک آقای مایکل اتکینسون مینویسد تهیه کننده فیلم آقای بروکهایمر و کارگردان وربینسکی که در فیلم اول فضا و شخصیتها را تثبیت کردهاند در قسمت دوم خود را آزاد احساس میکنند که شوخیهای پوچ را افزایش دهند و کلیشههای کهنه را که به آنقدر کهنه هستند که تازگی پیدا کردهاند، روی هم بگذارند.
ولی برای فیلمی که بدون خجالت میخواهد تفریحی تابستانی در سطح بستنی و ذرت بوداده برای میلیونها بچه کوچک و بزرگ باشد، این همه ستایش از سوی منتقدان کم سابقه است. مثلا دیوید ادلستاین، منتقد مجله هفتگی نیویورک از جمله قابلیتهای کارگردان فیلم آقای گور وربینسکی را ستایش میکند در ساختن فیلم ماجراجویانه به سبک استیون اسپیلبرگ و ترکیب کردن گرافیکهای کامپیوتری و فیلمبرداری از صحنههای عظیم زنده، به طوری که مو لای درز آن نمیرود، و در کنار آن، صحنهآرائی خیالانگیز فیلم را ستایش کرده است و شخصیتهای تخیلی مثل ماهیهای پادار آدمگونه، و جزئیات میزانسن نبردها مثل نبردی که با شمشیر در یک چرخ عظیم، و جک متییوز، منتقد نیویورک دیلی نیوز، مینویسد با اینکه این فیلم از قبلی طولانیتر است ولی وقتی به آدم خوش میگذرد، انسان متوجه گذشت زمان نمیشود. با این حال، او معتقد است که وربینسکی هرچند از اسپیلبرگ الهام گرفته است اما از وقتشناسی اسپیبلرگ بیبهره است و بعضی صحنه را زیادی کش داده است.