لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

انتشار فهرست اموال رئیسی؛ مخالفت هاشمی‌طبا با این اقدام


مصطفی هاشمی‌طبا (راست) و ابراهیم رئیسی. از نامزدهای انتخابات پیش رو
مصطفی هاشمی‌طبا (راست) و ابراهیم رئیسی. از نامزدهای انتخابات پیش رو

بدنبال پیشنهاد محمدباقر قالیباف مبنی بر اعلام اموال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی اموال خود را اعلام کرد و مصطفی هاشمی‌طبا گفت که فهرست اموال خود را منتشر نمی‌کند، چرا که این پیشنهاد را «جوسازی» می‌داند.

قالیباف در جریان دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد کرد کاندیداها اموال خود و بستگانشان را در جلسه مناظره هفته آینده [سومین مناظره] اعلام کنند.

وی گفت که «به قوه قضائیه بگوئیم که به عنوان نامزد اموال‌مان چقدر است. ثروت همه اعضای دولت‌مان روشن باشد و این شفافیت معلوم باشد که کجا هستیم، فرزندان‌مان چه می‌کنند، اگر اینگونه شد فساد این‌گونه از بین می‌رود.»

خبرگزاری مهر، امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت) گزارش کرد که ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری میزان دارایی‌ها و اموال خود را اعلام کرد.

آقای رئیسی گفته که «جز خانه شخصی که یک آپارتمان ۱۴۰ متری است و یک حساب بانکی، چیز دیگری ندارم.»

خبرگزاری صدا وسیما نیز به نقل از مصطفی هاشمی‌طبا، از نامزدهای انتخابات، نوشته که وی با انتشار فهرست اموال خود و دیگر نامزدها مخالفت کرده است.

هاشمی‌طبا در این زمینه گفته که «بنده مخالف هستم، برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد، مهمل می‌دانم.»

وی افزوده «مثلاً فردی اموالی ندارد و دیگری دارای مُکنت است، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بنده شاید اعلام کنم آن فرد دارا بهتر باشد. شاید شخص فقیر بعد از انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و از بیت‌المال برای خود اموالی فراهم کند.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داده «ممکن هم هست که آن دارا اموال خود را از راه غیر مشروع جمع‌آوری کرده باشد و شخص فقیر درویش صفت باشد لذا باید دید ملاک چه چیزی است.»

وی اضافه کرده که «بر اساس قانون کسانی که مسئولیتی در کشور بر عهده دارند مانند شخص رئیس جمهور باید در ابتدا و انتهای مسئولیت لیست اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند تا تغییرات آن بررسی شود.»

هاشمی‌طبا پیشنهاد اعلام فهرست اموال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوی قالیباف را «بیشتر جوسازی» دانست.

آقای قالیباف در مناظره‌های پیشین و سخنرانی‌های مختلف خود، کشور را به دو دسته چهار درصدی و ۹۶ درصدی تقسیم کرده و علت اصلی وجود فاصله فقر و غنی در ایران را چهار درصدی عنوان کرده که به ۹۶ درصد مابقی اجازه فعالیت نداده است.

مخالفان حسن روحانی، دولت وی را به «اشرافی‌گری» و «فاصله» از طبقات فرودست اقتصادی متهم می‌کنند. اظهارات قالیباف نیز در کنایه به روحانی و اعضای کابینه وی در همین زمینه مطرح شده است.

هواداران روحانی نیز در مقابل پیشنهاد قالیباف مبنی بر اعلام اموال فرزندان نامزدها، از وی خواسته‌اند از شهرداران مناطق مختلف تهران نیز بخواهد فهرست اموال و دارایی‌های خود و محل زندگی‌شان را اعلام کنند.

XS
SM
MD
LG