لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

پیام پیروزی روحانی: ایران مسیر دور از خشونت را برگزید


ساعاتی پس از اعلام رسمی پیروزی حسن روحانی در انتخابات، او انتخاب خود را «پیروزی صلح و آشتی بر تنش و خشونت» توصیف کرده و گفت که «امروز دنیا می‌داند، ایران مسیر دور از خشونت را برگزیده است».

آقای روحانی روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، ساعاتی پس از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تاکید کرد که شرکت‌کنندگان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت با رای خود «به کسانی که می‌خواستند کشور را به گذشته بازگردانند نه گفتند».

حسن روحانی روز شنبه به طور رسمی برنده اکثریت آرای مردمی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم جمهوری اسلامی اعلام شد، او ابراهیم رئیسی رقیب اصلی خود از جبهه اصولگرایان را پشت سر گذاشت تا یک دوره چهار ساله دیگر بر صدر دولت بنشیند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

وی پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری را «پیروزی صلح و آشتی بر تنش و خشونت»، و «پیروزی وحدت و انسجام ملی بر انشقاق و چنددستگی» خواند.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «امروز دنیا می‌داند ایران مسیر دور از خشونت را برگزیده است».

حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و پیش از آن تاکید کرده بود که توافق اتمی وین موسوم به برجام «سایه جنگ را از سر ایران دور کرده است».

در واکنش به این اظهار نظر، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی نشان دارد که با رئیس جمهور هم‌عقیده نیست.

او روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، بحث رفع شدن «سایه جنگ» از ایران از سوی «بعضی مسئولین» را باطل دانسته و گفت: «آن چه که سایه جنگ را، سایه دشمن را در طول این سال‌های متمادی از سر کشور رفع کرده، حضور مردم بوده است.»

آقای خامنه ای در پیام تبریک خود به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که «عزت ملّی و رعایت حکمت در ارتباطات جهانی و اهتمام به اقتدار بین‌المللی نیز از جمله‌ اولویت‌های مدیریت انقلابی و اسلامی است».

حسن روحانی همچنین ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی خود در انتخابات، و حامیان وی را متهم کرده بود که با توافق اتمی وین مخالف بوده اند و به تیم مذاکره اتمی ایران «از پشت خنجر زده‌اند».

آقای روحانی روز شنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ملت ما می‌خواهد در صلح و دوستی در جهان زندگی کند، ولی راضی نیست تحقیر و تهدید را تحمل کند.»

وی اضافه کرد: «این پیام باید توسط کشورها به ویژه همسایگان درست شنیده شود. انتخابات ایران نشان داد راه تامین امنیت، تقویت دموکراسی و احترام به آرای مردم است و نه تکیه بر قدرت‌های خارجی.»

این گفته آقای روحانی می‌تواند کنایه‌ای به عربستان سعودی و سفر دونالد ترامپ به این کشور به عنوان نخستین سفر خارجی‌اش باشد که با اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات همزمان شد.

روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی پس از شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

آقای روحانی روز شنبه همچنین گفت که شرکت بیش از ۴۱ میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری «تاریخ کشور را از توقف و تردید به در آورد و ایران را در تداوم راه توسعه و ترقی خویش قرار داد».

وی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «رقابتی‌ترین» انتخابات ایران خواند و خطاب به حامیان خود گفت که «شما دیروز به همه آنها که ما را بازگشت به گذشته و یا توقف در شرایط فعلی می خواندند نه گفتید و زمانه را به جلو راندید».

آقای روحانی همچنین پیروزی خود را نشانه‌ای از آن دانست که مردم ایران «ملتی یکپارچه» هستند که «با وجود قطب‌بندی‌های سیاسی هیچ کس نمی‌تواند» آنان را «به ورطه نزاع‌های بیهوده طبقاتی، فرقه‌ای، قبیله‌ای، شهری و روستایی و... بکشاند».

وی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته بود که مردم ایران «ملتی صد درصدی» هستند. این گفته‌ها واکنشی به سخنان محمدباقر قالیباف، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، بود که در جریان کارزار خود تقسیم‌بندی مردم ایران به دو دسته چهار درصدی و ۹۶ درصدی را مطرح کرد.

وی بارها تاکید کرد که «اقلیت چهاردرصدی زالوصفت» به صورت غیرقانونی اکثر منابع بانکی و امتیازهای اقتصادی را در اختیار دارد.

آقای روحانی در بخشی از پیام پیروزی خود در روز شنبه همچنین ضمن نام بردن از گروه هایی چون هنرمندان، کارگران، کارمندان و دانشجویان گفت که «درود بر معلمان غیرتمند که در تندباد سیاه تهمت درخشیدند».

اشاره آقای روحانی می تواند به موضوع سند ۲۰۳۰ یونسکو باشد که تعدادی از حامیان ابراهیم رئیسی و امامان جمعه آن را «خیانت» خوانده بودند و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، در مقابل اعلام کرد که «دروغ‌پردازی‌ها» درباره این سند با هدف «جریحه‌دار کردن احساسات مذهبی و تخریب» دولت یازدهم منتشر شده است.

آقای روحانی در سخنان خود همچنین از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نام برد و از محمد خاتمی، حسن خمینی، علی‌اکبر ناطق نوری و اسحاق جهانگیری تشکر کرد.

بیان نام محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، چندی است که در نزد مقامات رسمی جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی تابو و ممنوعه به حساب می‌آید؛ از این رو آوردن اسم او در پیام پیروزی روحانی را می‌توان اقدامی چشمگیر توصیف کرد.

رئیس جمهور ایران در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خبر داد که درباره ممنوع‌التصویری محمد خاتمی به قوه قضائیه نامه نوشته، اما این قوه به نامه او پاسخی نداده است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG