لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

خامنه‌ای رهبران عربستان را «احمق» نامید


آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ششم خرداد، با «احمق» نامیدن رهبران عربستان سعودی گفت که آنها «فکر می‌کنند با دادن پول و کمک کردن می‌توانند صمیمیت دشمنان اسلام را جلب کنند.»

وی که به مناسبت شروع ماه رمضان سخن می‌گفت، با اشاره به مشکلات جهان امروز گفت که «افراد نالایق سرنوشت برخی کشورهای جهان اسلام چون عربستان سعودی را در دست گرفته‌اند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی را «گاو شیر دهی» توصیف کرد که گفته وی «دشمنان اسلام شیرشان را می‌دوشند و وقتی شیری نداشت ذبح شان می‌کنند.»

مناسبات تهران و ریاض در پی اعدام یک روحانی شیعه در عربستان سعودی و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در ایران متشنج شده است.

در عین حال، دو کشور یکدیگر را به دخالت در امور عراق، سوریه و یمن متهم می‌کنند. اتهامی که هر دو طرف رد می‌کنند.

با این همه، دور تازه جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و عربستان سعودی با سخنان محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، آغاز شد.

او روز ۱۲ اردیبهشت، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌بی‌سی» گفت که ایران در صدد تسلط بر کشورهای مسلمان است و به همین دلیل امکان مذاکره با تهران وجود ندارد.

وزیر دفاع عربستان افزود که ریاض منتظر آمدن جنگ به داخل عربستان سعودی نخواهد ماند و در مقابل، برای کشاندن نبرد به ایران تلاش می کند.

در واکنش به این سخنان، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان سخنان این مقام عربستان سعودی را «غیرقانونی، تحریک‌آمیز، تهدید آشکار و اعتراف به همکاری با گروه‌های تروریستی در داخل ایران» خواند.

وزیر دفاع ایران نیز روز ۱۷ اردیبهشت در واکنش به اظهارات محمد بن سلمان هشدار داد: اگر عربستان سعودی دست به اقدامی در این راستا بزند «جایی را غیر از مکه و مدینه سالم نمی‌گذاریم.»

با این وجود،‌ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز ۲۵ اردیبهشت در مصاحبه ای با «العربی جدید» روزنامه قطری چاپ لندن گفت: «ایران به دنبال افزایش تنش با عربستان نیست.»

او روز ۲۴ اردیبهشت اعلام کرده بود در صورت توقف «اظهارات و سیاست‌های ضد ایرانی عربستان»، تهران آماده گفت‌وگوی دوجانبه با ریاض است.

اما چند روز بعد، علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز دوم خرداد، عربستان سعودی را «مرکز صدور تروریست‌ها» توصیف کرد.

او با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران «در حال گسترش دموکراسی در منطقه است» گفت که «باید به حال پادشاه عربستان که مدعی شده ایران در مسائل داخلی سایر کشورهای منطقه دخالت می‌کند، تأسف خورد.»

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش از سیاست آمریکا در منطقه نیز انتقاد کرده و خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: «این پولی که حسب اطلاع بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار است و از دولت سعودی گرفتید تا اقتصاد آمریکا را آباد کنید، بگذارید در کشورهای منطقه خرج توسعه و پیشرفت شود… تا جوانان… در دام گروه‌های تروریستی نیفتند.»

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۳۱ اردیبهشت، در گفت‌وگو با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، و نیز در سخنرانی خود در نشست سران ۴۰ کشور اسلامی در ریاض، ضمن افتتاح یک «مرکز مبارزه با تروریسم»، ایران را «آموزش‌دهنده گروه‌های تروریستی» و «انتشاردهنده ویرانی و هرج و مرج در منطقه» توصیف کرد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، هم پیش از آغاز نخستین سفر خارجی آقای ترامپ،‌ از جمله به عربستان سعودی و اسرائیل، گفته بود که تشکیل یک اتحاد در برابر ایران، از هدف‌های مهم سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان سعودی و اسرائیل است.

آیت الله خامنه ای همچنین رهبران برخی کشورهای اسلامی را متهم کرد که به توصیف او، «با کفار مأنوس هستند و اموالی را که باید صرف بهبود زندگی مردم خود کنند، تقدیم کفار و دشمنان مردم می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آنچه «رفتارهای ضددینی در یمن و بحرین» نامید،‌افزود: «کسانی که علیه مسلمانان چنین کارهایی را می‌کنند، باطل هستند و باطل قطعاً دچار زوال و سقوط خواهد شد.»

در یمن نیز از گروه شیعی حوثی حمایت می کند. این گروه در حال حاضر کنترل شهر صنعا، پایتخت، و برخی از نقاط یمن را تحت کنترل دارد.

در مقابل، ‌عربستان سعودی با تشکیل ائتلاف منطقه ای از عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری قانونی این کشور، حمایت می کند.

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به بحرین پس از آن بوده که شیخ عیسی قاسم، رهبر مخالفان این کشور، به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه در جهان، خود را حامی شیعیان بحرین می‌داند و این در حالی است که رهبری بحرین که در دست اقلیت سنی است، تهران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم می کند. ایران این اتهام را رد می کند.

با این همه،‌ مقام های ایران مانع تظاهرات روز جمعه چهارم خرداد،‌در تهران و چند شهر دیگر ایران نشدند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، شرکت‌کنندگان در مراسم نمازجمعه تهران، قم زاهدان، بروجرد، تبریز، مشهد، شیراز و چند شهر دیگر علیه آنچه که «اهانت به رهبر انقلابی بحرین و هتک حرمت و بازداشت شیخ عیسی قاسم» خواندند، شعارهایی علیه رهبران عربستان سعودی و بحرین سر دادند.

XS
SM
MD
LG