لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

آمریکا یک پهپاد ساخت ایران را در سوریه سرنگون کرد


تصویر،‌ آرشیوی است.
تصویر،‌ آرشیوی است.

ارتش آمریکا اعلام کرد: یک پهپاد «شاهد ۱۲۹» ساخت ایران در بامداد روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد هدف یک جنگنده «اف۱۵» آمریکا قرار گرفت و در شمال شرقی پایگاه تنف سوریه، نزدیک مرز اردن سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا آمده است که این پهپاد در وضعیتی تهاجمی به محل استقرار نیروهای ائتلاف که در حال آموزش نظامی برای مقابله با نیروهای گروه حکومت اسلامی هستند نزدیک می‌شد.

یک مقام نظامی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت: این پهپاد با سرعت به سمت محل تجمع نیروهای مان آمد. به همین دلیل نیروهای ائتلاف در اقدامی دفاعی آن را سرنگون کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا اشاره کرد که معلوم نیست کنترل پهپاد سرنگون شده در دست چه کسی یا کسانی بوده است.

این دومین‌بار در ماه جاری است که آمریکا می‌گوید یک پهپاد را در نزدیکی منطقه تنف هدف قرار داده است.

نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، پیش‌تر در جنوب سوریه به نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن‌ها حمله کرده و یک پهپاد را در ۱۸ خردادماه سرنگون کرده بود.

منطقه تنف در مسیر بزرگراه کلیدی دمشق – بغداد، مورد تهدید نیروهای مورد حمایت ایران که وفادار به رژیم بشار اسد هستند قرار دارد.

یک روز پیش از سرنگونی پهپاد ساخت ایران، یک جنگنده نیروی هوایی آمریکا یک فروند هواپیمای جنگی متعلق به دولت سوریه را در جنوب شهر رقه سرنگون کرد.

ارتش سوریه در بیانیه‌ای با تایید سرنگونی این هواپیما گفت که خلبان هواپیما ناپدید شده است. ارتش سوریه همچنین با انتقاد از سرنگونی جنگنده این کشور، آن را اقدامی به زیان روند مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) توصیف کرد.

این در حالی بود که به گفته ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، هواپیمای سوری نیروهای در حال مبارزه با گروه حکومت اسلامی را هدف قرار داده بود.

XS
SM
MD
LG