لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

هشدار باقری در مورد «ریسک بزرگ» برای پایگاه‌های آمریکا در منطقه


محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۶ تیر ضمن انتقاد از برنامه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران، هشدار داد که «هم‌ردیف شمردن سپاه با گروه‌های تروریستی و اعمال تحریم‌های مشابه، ریسک بزرگی برای آمریکایی‌ها و پایگاه‌ها و نیروهای آن‌ها در منطقه است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمد باقری که در همایش فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران در مشهد سخن می‌گفت، هم‌چنین افزود که «قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران دفاعی است و هرگز قابل معامله و مذاکره در هیچ سطحی نیست.»

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، با اکثریت قاطع آرا به طرح تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی داد.

این طرح، تحریم‌های الزام‌آوری را علیه هر فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و همچنین طرف‌های تجاری این برنامه اعمال می‌کند. این طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان و امضای رئیس‌جمهوری آمریکا به قانون تبدیل می‌شود.

محمد باقری در ادامه سخنان روز دوشنبه خود طرح در دست اقدام مجامع قانونی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و به ویژه سپاه پاسداران را «در زمره محاسبات غلط امریکایی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی» دانست.

تأکید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر «دفاعی» بودن برنامه موشکی ایران در حالی است که یحیی رحیم‌صفوی، مشاور نظامی آیت الله علی خامنه‌ای،‌ روز دوم تیرماه از آمادگی موشکی حزب‌الله لبنان، از گروه‌های مورد حمایت ایران، برای شلیک به سوی اسرائیل خبر داد.

در تصاویر منتشرشده از موشک‌های داخل ایران نیز بر روی این موشک‌ها جملاتی نظیر «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» و «مرگ بر اسرائیل» به دو زبان فارسی و عبری دیده می‌شود؛ اقدامی که حتی انتقاد رئیس جمهوری ایران را در پی داشته است.

حسن روحانی در مبارزه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر گفت: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند.»

نیروهای نظامی ایران هم‌چنان هزینه‌های زیادی در جهت توسعه برنامه موشکی خود می‌کنند؛ یک آژانس اطلاعاتی آلمان در گزارشی جدید می‌گوید ایران برای پیشبرد برنامه موشکی‌اش شرکت‌های آلمانی را هدف گرفته و در موردی از یک شرکت چینی کمک گرفته است؛ امری که می‌تواند نقض توافق هسته‌ای باشد.

سخنان باقری در مورد همه‌پرسی در کردستان عراق

به گزارش ایرنا، سرلشگر باقری در ادامه سخنانش این سؤال را مطرح کرد که با شکست داعش در عراق و «پیروزی ارتش و نیروهای بسیج مردمی این کشور»، «اینکه در بخشی از سرزمین عراق ... بی‌درنگ سخن از همه‌پرسی در کردستان عراق و جداسازی بخشی از پیکره عراق زده می‌شود؛ امری عادی به نظر نمی‌رسد.»

اشاره آقای باقری به شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) در نبرد موصل در شمال عراق و از سوی دیگر به برنامه برگزاری همه‌پرسی مربوط به استقلال در کردستان عراق است که برای ۲۵ سپتامبر تعیین شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران طرح موضوع برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را «سرآغازی بر پدید آمدن مشکلات و چالش‌های جدید در این منطقه دانست» و تأکید کرد: «این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش همسایگان عراق نبوده و حفظ استقلال و یکپارچگی عراق به نفع تمام اقوام، مذاهب و بخش‌های مختلف این سرزمین است.»

پیش از این نیز رهبر جمهوری اسلامی و برخی دیگر از مقام های ایرانی با برگزاری همه پرسی در شمال عراق مخالفت کرده بودند.

محمد باقری در بخش‌های پایانی سخنان خود از برخی حکومت‌های منطقه که رقیب سیاسی ایران به‌شمار می‌آیند انتقاد کرده و سران آنها را به «حماقت و خیانت» متهم کرد و حکومت‌های این کشورها را «غیر مردمی و جائر [ستمکار]» نامید.

XS
SM
MD
LG