لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

یک سرباز وظیفه در پادگان آبیک قزوین سه سرباز دیگر را کشت


ورودی پادگان آموزشی جوادنیا در آبیک قزوین.
ورودی پادگان آموزشی جوادنیا در آبیک قزوین.

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که یک سرباز وظیفه در پادگان آبیک قزوین روز دوشنبه ۲۶ تیرماه به سوی هم‌خدمتی‌های خود شلیک کرده و سه نفر از آنها را کشته است.

خبرگزاری مهر می‌گوید در این حادثه هشت نفر نیز مجروح شده‌اند که حال دو تن از آنها وخیم بوده و احتمال زنده ماندن آنها کم است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

نام این سرباز وظیفه «ساسان خلیلی» اعلام شده و دلیل تیراندازی او نیز احتمالاً «نارضایتی از نگرفتن مرخصی و یا موافقت نشدن با انتقالش» عنوان شده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری مهر و صداوسیما، سرباز مهاجم به دلیل نارضایتی به آسایشگاه خود برگشته و پس از برداشتن اسلحه‌اش، هم خدمتی‌هایش را به رگبار بسته است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند که وی پس از تیراندازی اقدام به خودزنی کرده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای از مرگ این سرباز وظیفه خبر داده است.

علی مقدم، معاون مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری قزوین، ضمن تأیید تعداد کشته شده‌ها و مجروحان این تیراندازی اعلام کرده است: «پس از این حادثه همه مجروحان به بیمارستان ولیعصر آبیک منتقل شده و چهار نفر با اورژانس هوایی و بالگرد به بیمارستان شهید رجایی قزوین منتقل می‌شوند».

او افزوده است: «همه مجروحان سرباز و اهل استان‌های اصفهان و گلستان هستند».

اواخر شهریورماه پارسال نیز خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که یک سرباز وظیفه کانون اصلاح و تربیت مادوان یاسوج در استان کهکیلویه و بویراحمد، با اسلحه خود سه تن دیگر از سربازان دیگر کانون را به رگبار بست و در آخر سر با شلیک گلوله به زندگی‌اش خاتمه داد.

در مهرماه سال ۹۴ هم اعلام شد که «مشکلات روحی و اختلاف سلیقه یک سرباز با برخی سربازان مستقر در زندان آباده»، باعث کشته شدن پنج سرباز و زخمی شدن یکی دیگر از سربازان شد.

بیش از ۹۰ سال است که خدمت نظام وظیفه برای همه ایرانیان اجباری بوده و مدت خدمت مشمولان سربازی ۲۱ ماه است که در مناطق جنگی و بد آب‌وهوا این مدت ۱۸ و ۱۹ ماه است. ایران از معدود کشورهایی است که همچنان طرح خدمت سربازی اجباری را دنبال می‌کند.

بسیاری از سربازان وظیفه بر اساس تحصیلات در مناطق مختلف ایران تقسیم می‌شوند و آن‌گونه که مرکز پژوهش‌های مجلس سال ۹۵ گزارش داده، خدمت سربازی باعث نارضایتی افراد مشمول و خانواده‌های آنها شده است.

این مرکز، «شرایط نامناسب اماکن خدمتی و آسایشگاه‌های سربازان و سازوکارهای نامناسب پیرامون نحوه به‌کارگیری سربازان در محیط‌های خدمتی» را از جمله دلایل نارضایتی آنها دانسته و با اشاره به «ناهنجاری‌های رفتاری و همچنین آسیب‌های مختلف در میان سربازان وظیفه مشغول به خدمت در یگان‌های خدمتی اعم از نیروهای انتظامی و نظامی»، تاکید کرده است که «پدیده‌هایی نظیر فرار از خدمت، خودزنی، خودکشی، جعل اسناد و سوء استفاده از موقعیت و امثال اینها از شیوع قابل توجهی» در میان سربازان برخوردار است.

XS
SM
MD
LG