لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

واکنش‌ها به دیدار حسن روحانی با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه


در پی دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران، و گرچه اخبار منتشرشده از این دیدار چندان مفصل و حاوی جزئیات نیست، این اتفاق واکنش‌های متعددی را برانگیخت.

حسن روحانی روز دوشنبه، دوم مردادماه، با فرماندهان عالی‌رتبه سپاه پاسداران دیدار کرد.

این دیدار پس از آن اتفاق افتاد که در هفته‌های گذشته دو طرف انتقادهایی را از پشت تریبو‌ن‌های رسمی علیه یکدیگر مطرح کردند و موجی گسترده از واکنش منفی به مواضع رئیس جمهور از سوی اصولگرایان جمهوری اسلامی به راه افتاد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا،‌ حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار با فرماندهان سپاه، بر ضرورت «وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام» تاکید کرده و گفت: «دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریتش حمایت کامل می‌کند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00
لینک مستقیم

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز «انتخاب دوباره حسن روحانی» را تبریک گفته و از «آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت» در راه «تحقق اهداف انقلاب اسلامی» خبر داد.

در این دیدار،‌ پنج فرمانده ارشد سپاه از جمله محمدعلی جعفری، قاسم سلیمانی، غلام‌حسین غیب‌پرور، اسماعیل کوثری و امیرعلی حاجی‌زاده حضور داشتند.

«این نه فقط یک تصویر، بلکه یک مسیر است»

هرچند خبر منتشر شده از دیدار فرماندهان سپاه پاسداران و حسن روحانی، جزئیات این دیدار را در بر نمی‌گرفت، حتی انتشار خبر این دیدار نیز واکنش‌هایی گسترده را در پی داشت.

در نخستین واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی، در کانال تلگرامی خود نوشت: «این نه فقط یک تصویر، بلکه یک مسیر است. آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت برای مردم و نظام در گرو اجماع راهبردی میان دولت و مجموعه دفاعی کشور است.»

روزنامه‌های روز سه‌شنبه نیز به‌ طور گسترده خبر این دیدار را پوشش دادند. روزنامه شهروند در تیتر اول خود این دیدار را «نقطه عطفی» در روابط سپاه پاسداران و حسن روحانی توصیف کرد.

روزنامه شرق نیز اين ديدار و سخنان مطرح شده در آن را به عنوان «پايان برخی سوءتفاهمات هفته‌های اخير» ارزيابی کرد و آن را «نويد‌بخش همكاری بيش از پيش دولت و سپاه» دانست.

اشاره روزنامه شرق به مجادلات چند هفته گذشته میان حسن روحانی و مقامات مختلف سپاه و بسیج است.

حسین آرین، تحلیلگر مسایل نظامی، به رادیو فردا می‌گوید «در این دیدار حسن روحانی از به حمایت خود از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود تاکید کرد. اما حوزه‌های فعالیت سپاه در عرصه‌های غیر نظامی، به ویژه اقتصادی و سیاسی، بسیار گسترده است. دست اندازی سپاه در اقتصاد سابقه بیست ساله دارد و ۲۰ تا ۴۰ در صد اقتصاد ایران وابسته به این نهاد است.»

حسین آرین می‌افزاید «به رغم این تغییرات صوری وکمرنگ، سپاه کماکان یک دولت "با تفنگ" باقی خواهد ماند و دولت روحانی برای برآورده کردن خواسته‌های مردم و سر و سامان دادن به اقتصاد کشور و ارتقا سطح معیشت مردم ، چالش‌های بسیار جدی در پیش رو خواهد داشت. دخالت سپاه هم در امور سیاسی از جمله در سیاست خارجی، مانع بزرگی برای رویکرد تعاملی دولت روحانی است.»

به رغم این تغییرات صوری وکمرنگ، سپاه کماکان یک دولت "با تفنگ" باقی خواهد ماند و دولت روحانی برای برآورده کردن خواسته‌های مردم و سر و سامان دادن به اقتصاد کشور و ارتقا سطح معیشت مردم ، چالش‌های بسیار جدی در پیش رو خواهد داشت.
حسین آرین،تحلیلگر مسایل نظامی

حسن روحانی روز اول تیرماه در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفت که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خوانده و گفت که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

روز جمعه، ۹ تیر، نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان آقای روحانی تاکید کرد که «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند».

در همان روز سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در پیش است».

حملات چندجانبه به دولت روحانی تا آنجا ادامه پیدا کرد که یحیی رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، «تضعیف» سپاه پاسداران را «تضعیف کشور و سیاست خارجی و اقتصاد» دانسته و گفت که «اهرم پیش‌برنده» قدرت جمهوری اسلامی در سیاست خارجی «نیروی قدس سپاه است.»

در همین حال مسعود جزایری، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح، «هجمه» به سپاه پاسداران را «خواسته بیگانگان» دانست و گفت که «دو نهاد اصلی ولایت فقیه و سپاه مورد بیشترین هجمه‌ها قرار گرفته‌اند».

درگیری‌های لفظی حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین نهادهای زیر نظر او، پس از انتخابات دوباره آقای روحانی به ریاست جمهوری به یک باره به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

XS
SM
MD
LG