لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

فرهنگ هفته: برگزیده آخرین اخبار از جهان ادب و نشر


(rm) صدا | [ 4:44 mins ]
دادگاه کیفری استان تهران در هفته گذشته با لغو پروانه انتشار ماهنامه ادبی ـ هنری کارنامه به حیات یکی از مطرح ترین و پربارترین نشریات فرهنگی ایران پایان داد. «افسانه شاعر گمنام» تازه ترین منظومه محمد علی سپانلو، شاعر برجسته و خلاق ایرانی، در دست انتشار است. ارشد طهماسبی موسیقی دان، استاد و نوازنده برجسته و خلاق تار و سه تار با اجرای «ردیف میرزا عبدالله به روایت برومند» و انتشار این مجموعه در شش آلبوم متنی زیبا، درست و جذاب از یکی از غنی ترین بخش های موسیقی سنتی ایران را به موسیقی دانان، دانشجویان و علاقمندان موسیقی ایرانی عرضه کرده است. با مرگ نوذر پرنگ در هفته گذشته غزل، ترانه سرائی و شعر فارسی یکی از خلاق ترین و بی ادعاترین چهره های خود را از دست داد. فرج سرکوهی (رادیو فردا): دادگاه کیفری استان تهران در هفته گذشته با لغو پروانه انتشار ماهنامه ادبی ـ هنری کارنامه به حیات یکی از مطرح ترین و پربارترین نشریات فرهنگی ایران پایان داد. دادگاه مدیر مسئول کارنامه خانم نگار اسکندر فر را به اتهام نشر مطالبی خلاف اخلاق و عفت عمومی به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد. مجله کارنامه با سردبیری هوشنگ گلشیری، نویسنده نامدار ایرانی، منتشر و چشم اندازی نو در فضای فرهنگی ایران بنا نهاد. کارنامه که همواره از سیاست برکنار و فضای خود را به انتشار ادبیات خلاقه و طرح مباحث ادبی و هنری اختصاص داده بود، از همکاری روشنفکران برجسته ایرانی برخوردار بود. منوچهر آتشی، شاعر پرآوازه، دبیری بخش شعر و محمد محمد علی نویسنده مطرح ایرانی، دبیری بخش داستان کارنامه را بر عهده داشتند. هیات نظارت بر مطبوعات نخستین گام را برای بستن این نشریه برداشت و با استناد به چند سطر از یک داستان، که در کارنامه منتشر شده بود، این مجله را به اتهام انتشار مطالبی خلاق اخلاق توقیف کرد. پرونده به دادگاه احاله شد و حکم دادگاه در هفته گذشته بر تصمیم هیات نظارت صحه گذاشت. با اعتراض مدیر مسئول کارنامه پرونده این نشریه به دیوان عالی کشور ارجاع شد. «افسانه شاعر گمنام» تازه ترین منظومه محمد علی سپانلو، شاعر برجسته و خلاق ایرانی، در دست انتشار است. سپانلو از انگشت شمار شاعرانی است که با بر خورداری از خلاقیت غنی شعری، تخیل پربار و شگفت انگیز و تسلط بر زبان و زمان، در شعر صد ساله اخیر به زبان، ساختار و سبکی مستقل دست یافته و آثاری ماندگار خلق کرده اند. سپانلو که در منظومه سرائی دست و پیشینه ای غنی دارد ، در منظومه تازه خود حکایت شاعری را روایت می کند که از زمان ما به دوران مغول پرتاب می شود. ارشد طهماسبی موسیقی دان، استاد و نوازنده برجسته و خلاق تار و سه تار با اجرای «ردیف میرزا عبدالله به روایت برومند» و انتشار این مجموعه در شش آلبوم متنی زیبا، درست و جذاب از یکی از غنی ترین بخش های موسیقی سنتی ایران را به موسیقی دانان، دانشجویان و علاقمندان موسیقی ایرانی عرضه کرده است. ردیف میرزا عبدالله فراهانی از مبانی اصلی موسیقی سنتی ایران است و روایت نورعلی خان برومند از این ردیف از زیباترین بخش های این موسیقی. برومند روایت خود را از ردیف میرزا عبدالله پیش از انقلاب با سرمایه گذاری سازمان رادیو و تلویزیون ضبط کرد. روایت او که با روایت اسماعیل قهرمانی، نخستین راوی ردیف میرزا عبدالله، تفاوت هایی دارد، از سال 1344 در برنامه آموزشی دانشکده هنرهای زیبا و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی گنجانده شد. موسیقی دانانی چون شجریان، طلائی، لطفی، علیزاده و کیانی بخت آن را یافتند که روایت برومند را از خود او بیاموزند و موسیقی سنتی ایران در 5 دهه اخیر در حال و هوای روایت برومند شکل گرفت. با مرگ نوذر پرنگ در هفته گذشته غزل، ترانه سرائی و شعر فارسی یکی از خلاق ترین و بی ادعاترین چهره های خود را از دست داد. «پرنگ» در ۱۳۱7 در تهران چشم به جهان گشود. تحصیلات دانشگاهی خود را در مبانی زبان شناسی، زبان اوستایی و پهلوی به پایان رساند و در دهه های سی و چهل با نشریاتی چون سخن دکتر خانلری و روشنفکر همکاری داشت. پرنگ غزل سرائی کم نظیر و ترانه سرائی نوآور بود. برخی از ترانه های او از جمله «اسب ابلق سم طلا» با صدای ویگن و «غروب ها که میشه روشن چراغا» با صدای منوچهر شهرت، محبوبیت و مخاطبان بسیار به دست آورد. در غزل به شیوه نئوکلاسیسیت ها می کوشید تا زیباترین فرم شعر کلاسیک فارسی را با نیازهای زمانه و واژه ها و ساختارهای زبانی و عاطفی معاصر تلفیق کند. سروده های او که در دو مجموعه شعر «آن سوی یاد» و «فرصت درویشان» گرد آمده اند، تسلط پرنگ بر زبان و خلاقیت او را در غزل معاصر تصویر می کنند.
XS
SM
MD
LG