لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

سپاه پاسداران از تداوم گشت‌های پهپادی در خلیج فارس خبر داد


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

به دنبال اظهارات یک سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در خصوص پرواز «غیرحرفه‌ای و خطرناک» یک پهپاد ایرانی از نزدیکی یک ناو هواپیمابر این کشور، سپاه پاسداران روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده است که «گشت‌های پهپادی در خلیج فارس» بدون توجه به این اظهارات ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویترز، ایان مک‌کانهی، یک سخنگوی مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا، روز دوشنبه ۲۳ مردادماه اظهار داشت، یک پهپاد ایرانی در آبهای بین المللی به یک ناو هواپیما بر آمریکایی نزدیک شده است.

طبق این گزارش این پهپاد ایرانی تا فاصله ۳۰۰ متری به ناو هواپیمابر نیمیتز آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده است.

این سخنگوی نیروی دریایی آمریکا گفته است، این پهپاد به هنگام عبور از نزدیکی ناو نیمیتز در شب یکشنبه از چراغ‌های ناوبری استفاده نمی کرد و این اقدامی «غیرحرفه‌ای و خطرناک» بود.

وی تاکید کرده است، این پهپاد ایرانی به درخواست ها برای تماس های رادیویی پاسخ نداده است.

ایان مک‌کانهی می گوید، استفاده نکردن از چراغ های ناوبری می توانست زمینه برخورد ایجاد کند و چنین اقدامی نقض عرف و قوانین بین المللی دریایی است.

این در حالی است که روابط عمومی یگان پهپادی سپاه پاسداران روز دوشنبه در واکنش به اظهارات این سخنگوی نیروی دریایی آمریکایی گفته است: «ماموریت گشت هوایی ما در محدوده کنترل پدافند هوایی کشور (A.D.I.Z) به طور معمول و روزانه با رعایت قوانین جاری انجام می پذیرد.»

به گزارش مهر، در این بیانیه ضمن رد اظهارات سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در خصوص خطرناک توصیف کردن پرواز این پهپاد در شب یکشنبه آمده است: «پهپادهای سپاه پاسداران به استاندارد ناوبری مجهز بوده و هدایت آنها نیز به صورت دقیق و حرفه ای صورت می پذیرد و ادعای آمریکایی ها ناشی از ضعف سیستم های تشخیصی و شناسایی و یا فرافکنی آنها است.»

روابط عمومی یگان پهپادی سپاه مستقر در خلیج فارس همچنین اعلام کرده است: «گشت های پهپادی سپاه در محدوده های ماموریتی، با دقت و به صورت مستمر و در چارچوب صیانت از مرزهای جمهوری اسلامی ایران و بدون توجه به فضاسازی روانی نیروهای بیگانه در خلیج فارس ادامه خواهد داشت.»

این دومین رویارویی یک پهپاد ایرانی و نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس ظرف یک هفته گذشته است.

هفته گذشته نیز یک مقام آمریکایی اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی هنگام فرود آمدن یک جنگنده آمریکایی روی یک ناو هواپیمابر این کشور در خلیج فارس خود را به ۳۰ متری آن نزدیک کرد که این یک اقدام «خطرناک و غیرحرفه‌ای» بوده است.

در اردیبهشت‌ماه نیز، نیروی دریایی ایالات متحده از رویارویی «تنش‌آمیز» یک ناوشکن خود با یکی از شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی در این رویارویی به سوی قایق سپاه گلوله منوّر شلیک کرده است.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌ شدن به ناوهای این کشور را «غیرحرفه‌ای» و «خطرناک» توصیف کرده بودند و مقام‌های کاخ سفید نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌اند.

رویارویی اخیر پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۱ مرداد تحریم‌های جدید تصویب شده از سوی کنگره علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضاء کرد که این مصوبه راه را برای تحریم بیشتر سپاه پاسداران باز می‌کند.

XS
SM
MD
LG