لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

جنتی: عده‌ای با ولایت فقیه مشکل دارند


احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری
احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری

رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد از سخنان حسن روحانی دربارهٔ سپاه پاسداران، گفت که عده‌ای «با ولایت فقیه مشکل دارند» و به همین دلیل «به سپاه حمله می‌کنند».

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی شامگاه سه شنبه، ۲۸ شهریور، در ضیافت شام اعضای این مجلس اعلام کرد: «دیدید که در انتخابات اخیر چه حرف‌هایی علیه سپاه زده شد و به سپاهی‌ها لقب تفنگدار دادند در حالی که من همان زمان نامه‌ای نوشتم و گفتم مگر تفنگدار بودن بد است؟»

آقای جنتی که همزمان دبیر شورای نگهبان است، تأکید کرد که امامان شیعه «نیز به نوعی تفنگدار» بودند و «همیشه شمشیر به دست داشتند و آماده جهاد بودند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین گفت که اگر «افراد متدین جامعه طرفدار ولی فقیه هستند طرفدار چشم‌ها و بازوان ولی فقیه هم خواهند بود».

آقای جنتی روز پنجشنبه ۵ مرداد، نیز انتقادها از سپاه پاسداران را «اجرای سیاست‌های آمریکا» دربارهٔ این نهاد نظامی توصیف کرده بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز اول تیر در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده‌است که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خواند و گفت که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

تعداد دیگری از فرماندهان سپاه پاسداران و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نیز از این سخنان انتقاد کردند و سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به «تخریب‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضائیه پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در پیش است».

در همین حال، روز دوشنبه دوم مرداد، حسن روحانی با فرمانده کل و چهار فرمانده ارشد سپاه پاسداران دیدار کرد اما دفتر ریاست جمهوری ایران تنها خبر کوتاهی از این دیدار منتشر کرد و به جزئیات گفت‌وگوها اشاره‌ای نکرد.

غلامحسین غیب پرور، فرمانده بسیج، اما گفت که این دیدار «اعتراضی» نبوده و در فضایی «صمیمی» برگزار شده‌است.

حسن روحانی روز ۱۵ اردیبهشت، در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «برخی تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند».

در همین حال، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز روز ۲۵ دی سال گذشته در مصاحبه با سایت «عصر ایران» گفته بود که «تندروی‌هایی» چون «تلاش برای اجرا نشدن برجام از طریق موشک‌پرانی»، «تحریک دشمن برای وضع تحریم‌های اقتصادی»، «ایجاد بهانه‌های حقوق بشری برای دشمن» و «هر معترضی را فتنه‌گر خواندن» به جمهوری اسلامی «ضربه زده‌است».

دو روز بعد رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفته‌های آقای مطهری را «موهن»، «نسنجیده» و «پژواک صدای دشمنان» خواند.

آقای مطهری سپس اعلام کرد که سخنانش به معنی انکار ضرورت تقویت صنایع موشکی ایران نبوده، «اما مهم قدرت‌نمایی به‌موقع» است.

مقامات سپاه پاسداران نیز بارها به حسن روحانی حمله کرده‌اند.

از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این نهاد، روز ۱۴ خرداد به طور تلویحی از حسن روحانی و نزدیکان او با عنوان «حلقه نیاوران» نام برده و گفته بود که پیگیری ایده «همزیستی مسالمت‌آمیز با غرب» در ایران نتیجه فعالیت این گروه است.

آقای جنتی صبح روز سه‌شنبه نیز در سخنرانی افتتاحیه سومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری گفته بود که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران «رسماً تخلف شده» و اکنون باید مراقب بود که مقام‌های دولتی چه می‌کنند.

XS
SM
MD
LG