لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

سازمان ملل: موشک‌های شلیک شده به عربستان از یک منبع واحد هستند


آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد

خبرگزاری رویترز می‌گوید به گزارشی محرمانه از دبیرکل سازمان ملل متحد دست یافته که عنوان می‌کند موشک‌هایی که شورشیان حوثی اوایل مرداد و اواسط آبان به عربستان سعودی پرتاب کرده‌اند، از یک منبع واحد هستند، اگرچه همچنان تحقیقات درباره ادعاهای عربستان و آمریکا که ایران این موشک‌ها را تدارک دیده است، ادامه دارد.

آنتونیو گوترش در چهارمین گزارشی که در رابطه با اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تهیه شده است عنوان کرده که مقامات سازمان ملل جهت تحقیقات در رابطه با این موشک‌ها به عربستان سعودی اعزام شده‌اند.

وی می‌نویسد بازرسان سازمان ملل متوجه شده‌اند که موشک‌های مورد اشاره از نظر ساختاری و دیگر ویژگی‌هایی که برخوردارند، دارای منبع واحدی هستند.

این گزارش در شرایطی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است که ایالات متحده می‌گوید ایران با تجهیز شورشیان حوثی در یمن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و باید پاسخ‌گو باشد.

اواسط آبان ماه شورشیان حوثی با شلیک موشکی فرودگاه بین‌المللی ریاض را هدف قرار دادند. عربستان سعودی تاکید دارد که ایران پشت این ماجرا بوده و با این کار خود به ریاض اعلان جنگ داده است. تهران اما چنین امری را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین اتهامی بی‌پایه و اساس است.

اما آنتونیو گوترش در گزارش خود می‌نویسد که بازرسان سازمان ملل سه قطعه از موشکی را که ماه گذشته به فرودگاه ریاض شلیک شد، بررسی کرده و متوجه شده‌اند نشانی که این قطعات دارند شبیه نشان «گروه صنعتی شهید باقری» است، شرکتی که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در نهایت عنوان کرده که بازرسان «همچنان در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری‌شده هستند و گزارش آن را به شورای امنیت ارسال می‌کنند».

XS
SM
MD
LG