لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

نتانیاهو:‌ اگر لازم باشد، علیه خود ایران هم اقدام می‌کنیم


نخست‌وزیر اسرائیل گفته است ایران می‌کوشد بر سوریه مسلط  شود و قواعد اصولی در منطقه را تغییر دهد، اما اسرائیل این اجازه را نخواهد داد.
نخست‌وزیر اسرائیل گفته است ایران می‌کوشد بر سوریه مسلط  شود و قواعد اصولی در منطقه را تغییر دهد، اما اسرائیل این اجازه را نخواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، با نشان دادن قطعاتی از «پهپاد ایرانی» که از سوی آن کشور سرنگون شد،‌ گفت: «اگر لازم باشد، اسرائیل علیه ایران اقدام می‌کند» و افزود: «ما را امتحان نکنید».

به گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو روز یکشنبه ۲۹ بهمن، با اعلام این موضوع در کنفرانس مونیخ آلمان، با تاکید بر اینکه کشورش حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد، اضافه کرد که «نمی‌گذاریم حکومت سوریه طناب دار را دور گردن ما بیندازد».

اسرائیل از ماه‌ها پیش از «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» ابراز نگرانی جدی کرده و همزمان گفته است که تهران برای حزب‌الله لبنان کارخانه تولید موشک نقطه زن احداث کرده است.

دمشق و تهران حضور نظامی ایران در سوریه را قانونی و بر اساس توافق‌های مشروع تهران- دمشق می‌دانند و علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته گفت که حضور ایران در سوریه، بر اساس این توافق‌ها، ادامه خواهد یافت.

در این میان، سعد حریری، نخست وزیر لبنان، ادعای اسرائیل در مورد کارخانه موشک سازی ایران برای حزب الله در خاک لبنان را رد کرده است.

آقای نتانیاهو در بخشی از سخنرانی روز یکشنبه خود با نشان دادن تکه آهنی که آن را قطعه‌ای از «پهپاد ایرانی» نامید، خطاب به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که او برای حضور در کنفرانس مونیخ به آلمان رفته است، گفت: «این را می‌شناسی؟ می‌توانی این پیام را با خودت به تهران ببری که ما نه تنها علیه عوامل ایران اقدام می‌کنیم، بلکه اگر لازم باشد، علیه خود ایران اقدام خواهیم کرد».

اسرائیل روز ۲۱ بهمن، از رخنه یک «پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم هوایی خود و سرنگون کردن آن خبر داد. پس از آن نیز اسرائیل از دو موج حملات وسیع هوایی علیه «اهداف ایرانی و سوری» در خاک سوریه خبر داد و در عین حال،‌ سقوط یک جنگنده خود را تایید کرد. این جنگنده در اسرائیل سرنگون شد و دو خلبان آن نجات یافتند.

در این حال،‌ ایران اعزام پهپاد به آسمان اسرائیل را تکذیب کرد و سوریه نیز گفت که پهپاد متعلق به ارتش این کشور بود که از یکی از پایگاه‌های نظامی اش اعزام شده و وظیفه اش، گردآوری اطلاعات علیه «گروه‌های تروریستی» بود.

سوریه به اسرائیل در مورد تکرار حملات بیشتر «هشدار» داده است. اما نخست وزیر اسرائیل گفت که «قواعد برای اقدام اسرائیل (با وجود سقوط جنگنده این کشور) تغییر نکرده است».

در این میان، محمدجواد ظریف هنگام سخنرانی آقای نتانیاهو در کنفرانس حضور نداشت.

آقای نتانیاهو همچنین گفت می‌داند که حاضران به‌زودی سخنان آقای ظریف را هم می‌شنوند که همواره «با زبان چرب و نرم» در مورد رژیم ایران حرف می‌زند.

وی گفت: «من این اعتبار را به ظریف می‌دهم که سخنور زبردستی است، اما او با ظرافت به شما دروغ می‌گوید».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «ایران می‌کوشد بر سوریه مسلط شود و قواعد اصولی در منطقه را تغییر دهد...اما اسرائیل این اجازه را نخواهد داد».

حبیب حسینی‌فرد،‌ کارشناس مسایل بین الملل ساکن آلمان، در گفت و گو با رادیو فردا سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مونیخ را «ادامه تلاش‌های او در چند سال اخیر برای برچیده‌شدن کامل برنامه هسته‌ای ایران و به طریق اولی، منتفی‌کردن هرگونه امکانی» می داند که «ایران را حتی به طور بالقوه در وضعیتی قرار دهد که توازن استراتژیک قدرت در منطقه را که همچنان به سود اسرائیل است بر هم بزند».

وی می‌افزاید: این در شرایطی است که «تهران از شعار نابودی اسرائیل کوتاه نمی‌آید».

آقای حسینی‌فرد همچنین می‌گوید: «بخشی از تلاش‌های تبلیغاتی نتانیاهو و فضاسازی او علیه جمهوری اسلامی در ایام اخیر معطوف به محدودسازی نفوذ ایران در منطقه و از جمله در سوریه و لبنان و برچیدن امکانات نظامی ایران در کنار مرزهای اسرائیل نیز می‌شود و در چنین شرایطی، اظهارات فرمانده سپاه که ایران در همه کشورهای منطقه و در جاهای دیگر هسته‌های مقاومت ایجاد کرده یا اظهارات تازه سردار سلیمانی که بهترین پاسخ به اسرائیل برای کشتن عماد مغنیه، نابودی این کشور است، عملا محمل‌های تازه‌ای برای تهاجم تبلیغاتی نتانیاهو ایجاد می‌کند».

پیش از این، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، هفته گذشته در تهران از «نابودی اسرائیل» که به ادعای او «حتمی است»، سخن گفته بود.

حبیب حسینی‌فرد در گفت‌وگو با رادیو فردا، سخنان نخست وزیر اسرائیل در کفرانس مونیخ را بیش از آنکه «معطوف به تدارک جنگ علیه ایران باشد، بخشی از اعمال فشار بر اروپا و نیز روسیه و چین» ‌توصیف می کند که به گفته او، «با دولت ترامپ در باز‌کردن پرونده برجام و ایجاد محدودیت‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای ایران همراه شوند و با تحریم و اهرم‌های مشابه علیه برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران دست به اقدام بزنند».

این کارشناس مسایل بین‌الملل اعتقاد دارد: «فعلا دولت ترامپ در مسیر مطلوب نتانیاهو حرکت می‌کند، ولی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران لازم است که به خصوص اروپایی‌ها نیز همراه شوند که آنها هم نشانه‌هایی در این راستا بروز داده‌اند. اینکه نتانیاهو با تبلیغ در مورد خطر ایران، خود را در افکار عمومی اسرائیل به عنوان بهترین پاسدار امنیت کشور معرفی می‌کند تا پرونده‌ فساد و فشار داخلی برای برکناری‌اش در سایه قرار گیرد یا سیاست‌های امتناع‌آمیز و منفی ‌دولتش در برقراری صلح با فلسطینی‌ها هم حاشیه‌ای شود هم می‌توانند از انگیزه‌های ثانوی او تلقی شوند».

در همین حال، شبکه تلویزیونی «آی ۲۴»‌ اسرائیل روز شنبه ۲۸ بهمن، نیز گزارش داده بود که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع این کشور، هفته گذشته در یک نشست شوراهای شهرها، در پاسخ به این پرسش که «آیا اسرائیل در برخورد اخیر شمال کشور، احتمال حمله به خود ایران را نیز بررسی کرده بود؟»‌ گفته است: «من این موضوع را به یاد نمی‌آورم».

خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اسرائیل و منابع خبری/ب.ک
XS
SM
MD
LG