لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

خامنه‌ای: در جنگ اطلاعاتی باید برنامه تهاجم داشته باشیم


رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید زمین بازی بوسیله دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود
رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید زمین بازی بوسیله دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ فروردین در آنچه «جنگ پیچیده اطلاعاتی» با «دشمن»‌ نامید خواستار آن شد که جمهوری اسلامی علاوه بر دفاع، «برنامه تهاجم نیز داشته باشد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای این سخنان را در دیدار با محمود علوی، وزیر و مسئولان و جمعی از کارکنان وزارت اطلاعات مطرح کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی خامنه‌ای در مورد «جنگ پیچیده اطلاعاتی دشمن»، گفت: «یکی از محورهای مهم و اصلی این جنگ، نفوذ و تأثیرگذاری بر نظام محاسباتی مسئولان و تغییر باورهای مردم است که در این جنگ، علاوه بر دفاع و بستن نفوذگاه‌ها، باید تهاجم نیز انجام، و از هرگونه غفلت و ساده‌اندیشی جداً پرهیز شود.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «باید در این جنگ و در مقابل برنامه‌های جبهه مقابل ایستاد و برای غلبه بر دشمن، علاوه بر دفاع باید برنامه تهاجم نیز داشت به گونه‌ای که زمین بازی بوسیله دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود.»

وی همچنین با بیان ضرورت «صد درصد انقلابی‌ ماندن» وزارت اطلاعات و کارکنان آن، افزود که این وزارتخانه، به گفته او، همچون دستگاه‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای جهان، باید «تابع» سیاست‌های نظام باشد.

حسین آرین، تحلیلگر نظامی مقیم بریتانیا، در این مورد به رادیو فردا می‌گوید: «دکترین نظامی جمهوری اسلامی از جمله در جنگ سایبری، آن گونه که مقام‌های این نظام بار‌ها تاکید کرده‌اند، بازدارندگی و دفاعی است. سخنان اخیر خامنه‌ای مبنی بر برنامه تهاجمی در جنگ اطلاعاتی در واقع تایید آشکار کارهایی است که دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی در گذشته انجام داده‌اند. او سازمان‌های اطلاعاتی کشور را به هم افزایی فرا خوانده است که در برخی موارد نشانه‌های آشکاری از رقابت و حتی ناهمسویی در کار آنها دیده شده است.»

آقای خامنه‌ای، «هرگونه جناح‌بازی» در وزارت اطلاعات را «گناه» دانست و از «جنگ بزرگ و پیچیده جبهه مقابل» با نظام جمهوری اسلامی خبر داد.

وی همچنین این‌گونه اظهارنظر کرد که «دستگاه‌های اطلاعاتی جبهه مقابل به‌رغم همه امکانات خود، تا بحال نتوانسته‌اند هیچ غلط مهمی انجام دهند».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، در این «جنگ پیچیده اطلاعاتی»، روش‌های مختلفی از جمله «نفوذ و سرقت اطلاعات» و «تغییر محاسبات تصمیم‌گیران»، «تغییر باورهای مردم» و «ایجاد نابسامانی مالی و اقتصادی» و «ایجاد آشفتگی‌های امنیتی» در دستور کار قرار دارد.

شرکت‌ها و هم‌چنین سازمان‌های دولتی ایران در سال‌های گذشته به‌خصوص سال ۹۱ با حملات سایبری مواجه بوده‌اند و از آن‌جمله سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواخر خردادماه سال ۹۱ مورد حمله سایبری قرار گرفت و شبکه و اینترنت داخلی این بانک نیز قطع شد.

اوایل اردیبهشت ماه همان سال نیز وزارت نفت ایران اعلام کرده بود که سامانه‌های الکترونیک این وزارتخانه مورد حملات سایبری قرار گرفته و پیش از آن نیز اعلام شد که ویروسی موسوم به «فلیم» در سال‌های اخیر شبکه‌های رایانه‌ای ایران را هدف قرار داده و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از آنها کرده‌ است.

درخواست علی خامنه‌ای برای اتخاذ رویکرد تهاجمی در حوزه اطلاعاتی در حالی بیان می‌شود که کشورهای غربی مدت‌ها است از وجود چنین رویکردی در ایران خبر می‌دهند.

در همین رابطه دولت آمریکا روز سوم فروردین یک موسسه و ۱۰ ایرانی را به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین المللی هدف تحریم قرار داده است.

علی خامنه‌ای پیش از این نیز نسبت به تلاش «دشمن» برای نفوذ در میان مسئولان جمهوری اسلامی هشدار داده بود و همین موضوع موجب شد که نظامیان و چهره‌های سیاسی نزدیک به وی، به‌طور مکرر برای مقابله با رقبای سیاسی به ویژه در زمینه توافقنامه برجام، از این واژه استفاده کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال مدعی شده که در نوسانات اخیر بازار ارز در ایران، «رد پای بیگانه و دستگاه‌های اطلاعاتی آنها مشهود است» و به همین دلیل ایران علاوه بر دفاع، «برای غلبه بر دشمن… باید برنامه تهاجم» نیز داشته باشد.

خامنه‌ای افزوده که باید «زمین بازی بوسیله دستگاه اطلاعاتی ما تعیین شود» و این وزارتخانه باید بتواند با برنامه‌ریزی بلندمدت و پیش‌بینی رویدادهای آینده، در مقابل «جبهه دشمن» بایستد.

مرتضی کاظمیان، تحلیلگر سیاسی مقیم پاریس، در مورد سخنان رهبر جمهوری اسلامی، به رادیو فردا می‌گوید: «متأسفانه رهبر جمهوری اسلامی همچون گذشته به‌ جای تمرکز بر ریشه‌های داخلی مشکلات و بحران‌ها، و تلاش برای ترمیم و اصلاح آنها (از جمله و به‌ویژه در حوزه مشارکت اجتماعی و تحقق لوازم حکمرانی خوب) به عامل خارجی و "دشمن" ارجاع می‌دهد. چنان‌که حتی در همین سخنان، و در بحث بحران ارز دنبال دست خارجی و "دشمن" است. او همچنین در حالی وزارت اطلاعات را از مواجهه جناحی زنهار می‌دهد که سازمان اطلاعات سپاه را به‌مثابه مرجع اصلی و نخستین اطلاعاتی و امنیتی خود برگزیده است؛ نهادی که رویکردی کاملا جناحی دارد و همسو با تندروهای حکومت و راست افراطی عمل می‌کند.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین خواستار انعکاس «کوچک‌ترین تردید دربارهٔ صلاحیت» افرادی که قرار است در پست‌های دولتی قرار بگیرند از سوی این وزارتخانه شده‌است.

وی در اظهارات خود همچنین خواستار «همکاری، هم‌افزایی و رقابت حرفه‌ای دستگاه‌های اطلاعاتی» ایران شده‌است.

رهبر جمهوری اسلامی در شرایطی این اظهارات را مطرح کرده که وزارت اطلاعات به‌طور معمول، با دولتی که بر سر کار می‌آید نزدیکی بیشتری دارد.

سایر دستگاه‌های اطلاعاتی کشور، از جمله سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات و امنیت این نهاد، حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و حتی دادستانی به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک‌تر هستند.

آقای خامنه‌ای در شرایطی خواستار همکاری و رقابت حرفه‌ای میان این دستگاه‌ها شده که از فعالیت اطلاعاتی سازمان‌های تحت نظر سپاه با عنوان «سازمان اطلاعات موازی» در ایران نام برده می‌شود.

این در حالی است که با وجود تشکیل وزارت اطلاعات در ایران، فعالیت موازی سازمان‌های دیگر مجاز نیست و تنها این وزارتخانه مجاز به انجام اقدامات امنیتی دربارهٔ شهروندان ایران است.

در بسیاری از بازداشت‌ها و تشکیل پرونده‌ها از جمله موضوع دوتابعیتی‌ها و بازداشت شماری از فعالان محیط زیست تحت عنوان «جاسوسی»، میان وزارت اطلاعات و دیگر سازمان‌های موازی اختلاف نظر وجود دارد.

با این حال این اختلاف نظر باعث اعمال نظر وزارت اطلاعات نشده و در اغلب موارد، این نظر نهادهای موازی است که به کرسی می‌نشیند.

XS
SM
MD
LG