لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۴

نتانیاهو: ایران با فرستادن پهپاد و موشک به اسرائیل و عربستان تعرض می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

در ادامه کشمکش لفظی میان مقامات ارشد اسرائیل و ایران بر سر حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه، بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه دوم اردیبهشت ایران را متهم کرد که با فرستادن پهپاد و موشک به اسرائیل و عربستان تعرض می‌کند.

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل واکنشی به سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، است که بامداد یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفت، حملات هوایی اسرائیل به سوریه، بی‌اعتبار کردن سیستماتیک قوانین بین‌الملل و نقض حاکمیت ملی سوریه است.

آقای ظریف که در نیویورک به سر می‌برد، گفت: «اعتقاد ندارم که ما در حال سوق یافتن به سوی یک جنگ منطقه‌ای هستیم» ولی اسرائیل «با نقض حریم هوایی و حاکمیت سوریه در حال تشدید تنش است ... واگر همچنان به نقض حاکمیت دیگر سرزمین‌ها ادامه دهد، عواقبی در انتظار آنها خواهد بود...»

ساعاتی بعد از انتشار سخنان وی، نخست‌وزیر اسرائیل گفت، محمد جواد ظریف «وزیر خارجه همان کشوری است که پهپاد مجهز به مواد انفجاری به اسرائیل و موشک به عربستان سعودی می‌فرستد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو در نشست ویژه اعضای ستاد کل ارتش به مناسبت جشن هفتاد سالگی استقلال این کشور افزود، وزیر خارجه ایران در مصاحبه با رسانه‌های غربی به زبان نرم سخن می‌گوید اما میان این «زبان نرم با اقدامات سپاه پاسداران که بر عزم خود برای نابودی اسرائیل تاکید می‌کنند، تضاد بزرگی وجود دارد».

به نوشته وای.نت، نخست‌وزیر اسرائیل افزود که «سپاه پاسداران یک قوای نظامی علیه اسرائیل و با هدف صریح نابود کردن کشور اسرائیل است و لذا، حرف‌های نرم ظریف مرا تحت تاثیر قرار نمی‌دهد».

وی اظهار داشت: «من به این جمع و ارتش دفاعی اسرائیل که برای هر گزینه و هر سناریویی آماده هستند، اعتماد می‌کنم».

آقای نتانیاهو روز جمعه نیز در نشست ویژه دولت خود به مناسبت هفتاد سالگی استقلال اسرائیل گفت، ارتش کشورش آماده است و ایران بهای سنگینی خواهد پرداخت.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز که شامگاه یکشنبه نخست‌وزیر را در نشست ویژه ستاد کل ارتش در تل آویو همراهی می‌کرد، خود بامداد یکشنبه در یک مصاحبه رادیویی گفت که «همه زیرساخت‌های نظامی ایران در سوریه برای هدف قراردادن اسرائیل ایجاد شده است».

وی در واکنش به اظهارات روز جمعه حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه، نیز گفت «کسانی که اسرائیل را تهدید می‌کنند، بهای آن را خواهند پرداخت».

به گزارش رسانه‌های ایران، حسین سلامی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفته بود که در ایران «انگشت‌ها بر روی ماشه و موشک‌ها آماده شلیک است» و اسرائیل «بسیار آسیب‌پذیر و فاقد عمق و عقبه» است و اسرائیلی‌ها «در دهان اژدها زندگی می‌کنند...و جایی جز افتادن به دریا ندارند».

اسرائیل گفته که ایران روز ۲۱ بهمن پارسال با فرستادن پهپاد جنگی به آسمان این کشور از طریق حریم هوایی سوریه، با «ماموریت انتحاری» علیه یک هدف نظامی در اسرائیل، برای نخستین بار خود به صورت مستقیم، وارد عرصه رویارویی با اسرائیل شده است.

آن پهپاد از پایگاه هوایی تی- ۴ در استان حمص برخاسته بود که اسرائیل آن را یک دقیقه و نیم بعد از رخنه به آسمان خود نابود کرد و همان روز حملات شدیدی را علیه «اهداف ایرانی و سوری» در سوریه انجام داد.

اما پس از حمله جنگنده‌های ناشناس در روز بیستم فروردین به پایگاه تی- ۴، که دستکم هفت نظامی اعزامی ایران را کشت، و روسیه این حمله را به اسرائیل نسبت داد، شماری از مقامات ایران گفتند که «این جنایت، قطعا بی‌پاسخ نمی‌ماند»؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان و معاون او نیز که مهم‌ترین هم‌پیمانان منطقه‌ای ایران هستند، ابراز اطمینان کردند که واکنش انتقامی ایران «قطعی» خواهد بود.

تشدید تهدیدهای لفظی سران اسرائیل و ایران همچنین با نزدیک شدن موعد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در خصوص برجام همزمان شده است. نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر به قدرت‌های اروپایی گفته است که با عدم تغییر مفاد کلی برجام، باید منتظر خروج آمریکا از این توافق «فاجعه‌بار» بود.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه به سی‌بی‌اس گفت که ایران «گزینه‌های بسیاری دارد که (برای آمریکا) خوشایند نخواهد بود... و یکی از گزینه‌ها می‌تواند از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعت بیشتر باشد...».

آویگدور لیبرمن روز یکشنبه در ارتباط با احتمال از سرگیری کامل برنامه هسته‌ای ایران گفت که در این صورت «همه گزینه‌ها» دوباره در دستور کار خواهد بود.

XS
SM
MD
LG