لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۵

واکنش روحانی به اظهارات پمپئو: دولت آمریکا ۱۵ سال به عقب برگشته است


حسن روحانی خطاب به مایک پمپئو گفته است: «شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید».
حسن روحانی خطاب به مایک پمپئو گفته است: «شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید».

رئیس‌جمهوری ایران سخنان روز دوشنبه وزیر خارجه آمریکا را شبیه به سخنان مقامات دولت جرج بوش در ۱۵ سال پیش توصیف کرد و گفت: «شما چه کاره‌اید که برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای باید چه کند».

در همین حال وزارت خارجه ایران اعلام کرد که پاسخ این وزارتخانه به اظهارات مایک پمپئو تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت و ساعاتی پس از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت آمریکا ۱۵ سال به «عقب برگشته» و سخنان جرج بوش رئیس‌جمهوری سابق این کشور را «تکرار» می‌کند.

جرج بوش در سال ۲۰۰۲ میلادی از ایران، کره شمالی و عراق به عنوان «محور شرارت» نام برده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن روحانی در یک سخنرانی تاکید کرد که «دنیای امروز نمی‌پذیرد آمریکا برای جهان تصمیم بگیرد».

وی اضافه کرد: «اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست».

آقای روحانی تاکید کرد: «شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای باید چه بکند و چه نکند».

رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد که «زمان این حرف‌ها گذشته است، مردم ایران صدها بار این حرف‌ها را شنیدند و بی‌اعتنایی کردند».

واکنش تند وزارت خارجه ایران

وزارت خارجه ایران نیز سخنان وزیر خارجه آمریکا را «سخیف»، «بی‌مایه»، «وقیحانه»، «توهین‌آمیز» و «نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت آمریکا» خواند.

این وزارتخانه این سخنان را «مداخله آشکار در امور داخلی» ایران و « تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد» دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی «حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می‌دارد».

وزارت خارجه ایران همچنین در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا درباره حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم، مقامات ایالات متحده را «پدران القاعده و داعش و صدها گروهک تروریستی دیگر» خواند و مدعی شد که این کشور «صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره افکنده است».

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود از اعتراض های مردم ایران علیه حکومت حمایت کرده است.

وی افزود: «امید آمریکا این است که تلاش‌مان به سوی صلح و امنیت برای مردم ستمدیده ایران ثمربخش باشد. ما آرزوی دیدن سعادت و شکوفایی مردم ایران را داریم، مانند دهه‌ها پیش، و بهتر از همیشه. امروز ایالات متحده از برگزیدن مسیری تازه به سوی آن هدف، مفتخر است».

وزارت خارجه ایران در بیانیه خود به مقامات آمریکا «توصیه» کرده که «دست از اقدامات و سیاست‌های مداخله‌گرانه و شکست‌خورده برای به‌اصطلاح ایجاد شکاف و تفرقه بین مردم و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران بردارند».

تعدادی از نمایندگان مجلس ایران نیز به سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داده‌اند. حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، مانند حسن روحانی این سخنان را با گفته‌های جرج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا شبیه دانسته است.

ساعاتی پیش از این واکنش‌ها، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده «۱۲ درخواست بنیادین» از جمهوری اسلامی را مطرح و اعلام کرده بود که تا برآورده نشدن این خواسته‌ها، آمریکا «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» را علیه ایران وضع می‌کند.

توقف غنی‌سازی اورانیوم، آزادی شهروندان آمریکایی زندانی، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک، توقف حمایت از گروه‌هایی چون حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، سوریه و یمن، عدم حمایت از طالبان، پایان دادن به تهدید اسرائیل، عربستان و امارات، از جمله ۱۲ خواسته آمریکا از جمهوری اسلامی است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین این پرسش را مطرح کرد که جمهوری اسلامی در آستانه چهل سالگی خود چه دستاوردی برای مردم ایران داشته است؟

آقای پمپئو اخیرا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی ابراز امیدواری کرده بود که ایالات متحده بتواند در روزها و هفته‌های پیش‌رو، با متحدان غربی خود به توافقی دست یابد که نه تنها جهان را از برنامه هسته‌ای ایران، بلکه از -به تعبیر او- «رفتارهای بد» تهران نیز مصون نگاه دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته‌اند که اگر با اروپایی‌ها بر سر ارائه تضمین‌ها در مورد برجام به توافق نرسند ایران گزینه‌های مختلفی از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در دستور کار دارند.

بر اساس توافق تیرماه سال ۱۳۹۴ که آمریکا دو هفته پیش از آن خارج شد ایران تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا زیر چهار درصد است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری‌های ایلنا، رویترز، آسوشیتدپرس و آلمان / ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG