لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

واکنش‌ها به سخنان پومپئو در مورد «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران


مایک پومپئو
مایک پومپئو

اظهارات مایک پومپئو در مورد ایران، با استقبال دولت‌های اسرائیل، شماری از کشورهای پیرامون خلیج فارس و انتقادهایی از سوی برخی دیگر متحدان آمریکا روبه‌رو شده‌است.

مایک پمپئو، در نخستین سخنرانی سیاست خارجی خود در مقام وزیر خارجه آمریکا، گفت دولتش «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت». آقای پومپئو «۱۲ شرط» را برای مذاکره و دستیابی به توافق جدیدی با تهران تعیین کرده‌است. بیشتر بخوانید

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با استقبال از این سخنان گفته است «توقف غنی‌سازی، تحریم‌های شدید و خروج ایران از سوریه؛ ما عقیده داریم این سیاست، تنها سیاستی‌ست که در نهایت ثبات و صلح را در منطقه خاورمیانه تضمین خواهد کرد».

آقای نتانیاهو روز دوشنبه گفت «ما از همه کشورها می‌خواهیم تا [سیاست‌های] آمریکا [در قبال ایران را] همراهی کنند».

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تاکید بر این موضوع که توافق اتمی ایران، برجام، «هیچ جایگزینی ندارد» گفته است «پومپئو در سخنرانی خود مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در خصوص اشاعه تسلیحات هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد و ما را چگونه برای تاثیرگذاری بر اقدامات ایران خارج از چارچوب برجام در موقعیت بهتری قرار خواهد داد». بیشتر بخوانید

امارات متحده عربی از گفته‌های پومپئو استقبال کرده‌است. وزیر مشاور در امور خارجی آن کشور، می‌گوید «تلاش‌های یک‌پارچه تنها راهی‌ست که به ایران نشان می‌دهد از توسعه‌طلبی و تاخت و تازش دست بردارد».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از خروج دولت آمریکا از برجام انتقاد کرده و در جریان یک سخنرانی گفته است «آن کسانی که ۱۵ هزار کلاهک اتمی دارند، در حال حاضر مشغول تهدید کردن جهان هستند». آقای اردوغان می‌گوید «این‌که دیگر طرف‌های توافق اتمی، برخلاف تصمیم دولت آمریکا، به آن وفادار مانده‌اند، از منظر ترکیه یک تصمیم بسیار مثبت است».

وزیر خارجه بحرین گفته است راهبرد ارائه‌شده از سوی وزیر خارجه آمریکا «نشان‌دهنده عزم برای مقابله با خطرات ناشی از سیاست‌های ایران، که امنیت و ثبات منطقه را به‌خطر انداخته، است، و کمک می‌کند تا کاستی‌های توافق اتمی رفع شوند». بحرین تاکید کرده‌است با سیاست‌های ایالات متحده در قبال ایران همراهی خواهد کرد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، گفته چشم‌انداز رسیدن به یک توافق جدید با تهران «خیلی خیلی سخت است» و «بعید است که توافق در مورد تمامی اقدمات ایران در یک مذاکره، اقداماتی مانند رفتارهای مخرب ایران در منطقه، برنامه موشک‌های بالیستیک و مسائل هسته‌ای، در یک زمان‌بندی معقول دست‌یافتنی باشد».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، و وزیر خارجه دولت او از اظهارات آقای پومپئو شدیدا انتقاد کرده‌اند. بیشتر بخوانید

خبرگزاری رویترز به نقل از یک «دیپلمات ارشد ایرانی» که نامش را فاش نکرده می‌گوید سخنرانی وزیر خارجه ایالات متحده، نشان‌دهنده سیاست آمریکا برای تغییر رژیم در ایران است.

هیکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفته برای دیدار و گفت‌وگو با پومپئو در مورد ایران به واشینگتن سفر می‌کند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز قرار است برای گفت‌وگو در مورد ایران به دیدار رئیس‌جمهوری روسیه برود.

سازمان مجاهدین خلق ایران، اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته است «وزیر خارجه آمریکا در نخستین سخنرانی خود، قیام مردم ایران در برابر دیکتاتوری دینی و بزرگ‌ترین حامی تروریسم را به ‌رسمیت شناخت و خواستار یک جبهه جهانی در برابر حکومت ایران شد».

همزمان ده‌ها تن از دانشگاهيان، پژوهشگران، نويسندگان، هنرمندان، سينماگران و موسیقيدانان ايرانى و غير ايرانى، از جمله نوام چامسکی، اسلاوی ژیژک، شیرین نشاط، پرویز تناولی یا داریوش آشوری در نامه‌ای به فدریكا موگرينى مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا اروپا به توافق با ایران پایبند بماند.

با استفاده از رویترز، پولیتیکو، بلومبرگ، اسپوتنیک، تایمز اسرائیل، عرب‌نیوز، توئیتر|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG