لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

فرانسه: سیاست جدید آمریکا محافظه‌کاران را در ایران تقویت می‌کند


ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه

وزیر خارجه فرانسه می‌گوید خروج آمریکا از برجام و سیاست جدید این کشور مبنی بر افزایش فشارها بر ایران، نه تنها به تقویت تندروها در ایران می‌انجامد، بلکه ممکن است کل منطقه خاورمیانه را به خطر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان، این اظهارات را بامداد چهارشنبه (دوم خرداد)، در گفت‌وگو با رادیو «فرانس آنتر» و دو روز پس از آن بیان کرد که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از تصمیم واشینگتن مبنی بر اعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

پومپئو مقام‌های جمهوری اسلامی را تهدید کرده که در صورتی که از سیاست‌های خود در منطقه خاورمیانه و نیز برنامه موشکی خود دست برندارند، با این سیاست سخت‌گیرانه ایالات متحده آمریکا روبرو خواهند شد.

وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اظهارات، روز چهارشنبه گفت: «با این روش مخالفیم زیرا این مجموعه از تحریم‌ها که قرار است علیه ایران اعمال شود، کمکی به گفت‌وگو نمی‌کند و برعکس محافظه‌کاران را تقویت می‌کند و رئیس جمهور، روحانی، را ضعیف می‌کند. این حالت می‌تواند منطقه را با خطرات بیشتر مواجه کند.»

آقای لودریان افزود که فرانسه و آمریکا در زمینه نگرانی از برنامه موشکی ایران و سیاست‌های «سلطه‌طلبانه» جمهوری اسلامی در خاورمیانه هم‌نظرند، اما تأکید کرد که به نظر او، توافقنامه برجام، بهترین فرصت برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب اتمی است.

به‌دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که در برجام باقی خواهند ماند.

آنها از ایران خواسته‌اند به تعهدات خود پایبند باشد و از تلاش خود برای یافتن راهی به منظور فرار از تحریم‌های سخت‌گیرانه آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی فعال در ایران خبر داده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به‌دنبال اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم اخذ «تضمین عملی» از اروپا، با چندین مقام اروپایی دیدار کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قرار است روز جمعه نیز معاونان وزارت خارجه کشورهای باقی‌مانده در برجام با همتایان ایرانی خود در وین دیدار و گفت‌وگو کنند.

آنها قصد دارند راه‌های حفظ برجام و محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند.

شرکت‌های اروپایی نگران تحریم‌های تازه آمریکا هستند و شماری از آنها بدنبال اعلام خروج آمریکا از برجام اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های خود در ایران را متوقف می‌کنند.

ژان ایو لودریان هم در بخشی از سخنان خود گفت که بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «غیرقابل قبول» هستند و «ما نمی‌توانیم آنها را مشروع و قانونی بدانیم.»

وی نفع اقتصادی ایران در ازای امضای برجام را حق این کشور دانسته و در عین حال از امنیت شرکت‌های اروپایی که تمایل به تجارت با ایران دارند، ابراز نگرانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG