لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

خلبان افشاگر تخلفات شرکت‌های هواپیمایی ایران «بازداشت شد»


امین امیرصادقی روز شنبه در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» شرکت کرده بود
امین امیرصادقی روز شنبه در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» شرکت کرده بود

امین امیرصادقی، خلبانی که در برنامه‌ای تلویزیونی اقدام به افشاگری درباره نقص فنی برخی هواپیماها و چشم‌پوشی مدیران از این نقایص کرده بود از بازداشت خود خبر داد؛ سازمان هواپیمایی کشوری نیز اظهارات آقای امیرصادقی را «خلاف واقع» خوانده است.

برنامه تلویزیونی موسوم به «حالا خورشید» که آقای امیرصادقی در آن شرکت کرده بود صبح شنبه ۲۳ تیرماه پخش شد و این خلبان روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام منسوب به او، در ویدئویی اعلام کرد که به خاطر صحبت‌هایش در آن برنامه بازداشت شده است.

آقای امیرصادقی در این ویدئو دستبند به دست دارد و می‌گوید که از سوی «کلانتری ۱۱۱ هفت‌چنار» بازداشت شده است. او همچنین از اینکه نگرانی‌اش «برای جان مردم» با چنین واکنشی روبه‌رو شده ابراز تأسف می‌کند.

مقام‌های قضایی ایران هنوز واکنشی به خبر بازداشت این خلبان نشان نداده‌اند.

این کمک‌خلبان پیش‌تر در برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» گفته بود مدیران صنعت هوایی کشور با روش‌های مختلف و «بدون گذاشتن رد و سندی از تخلف خود»، خلبان‌ها را مجبور به پرواز با هواپیماهایی می‌کنند که دچار نقص فنی هستند.

او همچنین گفته بود که یکی از همکارانش با سابقه هزاران ساعت پرواز، به‌دلیل خودداری از پرواز با بوئینگ ۷۳۷ که «فاقد ترمز شماره سه بود» به کمیته انضباطی احضار و سپس اخراج شد.

این کمک خلبان همچنین مدعی شده بود که این تخلفات را به طور شفاهی نیز به علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاع داده است.

اما ساعاتی پس از پخش برنامه صبح «حالا خورشید»، سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار اطلاعیه‌ای، اظهارات مطرح‌شده در این برنامه را «خلاف واقع» خواند و اعلام کرد که ضمن «نظارت مستمر» بر شركت‌های هواپيمایی، هر گونه گزارش تخلف از دستورالعمل‌های ايمنی را «بسیار جدی» می‌گیرد.

این سازمان همچنین با اشاره به اینکه شرکت‌کننده در برنامه تلویزیونی، پس از قطع همکاری‌اش با يكی از آموزشگاه‌های هوانوردی، از سوی سازمان هواپیمایی كشوری «وارد فرايند آموزش می‌شود تا ... به مرحله كمک‌خلبانی ارتقا يابد» اما مربی خارجی «ايشان را دارای صلاحيت ارتقا ... ندانسته و تمام فرايندهایی كه مطرح شده در همين مرحله آموزشی بوده است».

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
لینک مستقیم


سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه خود همچنین هشدار داده بود که با این نوع اظهار نظرها «بهانه به دست آمریکا» ندهند؛ عبارتی که انتقاد مجری برنامه تلویزیونی در نوبت عصر «حالا خورشید» را نیز برانگیخت.

رضا رشیدپور، مجری برنامه تلویزیونی، پس از قرائت متن اطلاعیه گفت: پرسش نه درباره آمریکا بود، نه درباره تحریم. پرسش «درباره سیستم مدیریت و نظارت» بود.

ماه گذشته فرزانه شرف‌بافی، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، با اشاره به تحریم‌های پیشین علیه ایران گفته بود که شرایط صنعت هوایی کشورهای همسایه بهتر از ایران است و ایران به دشواری می‌تواند قطعات هواپیما را تعویض کند.

خانم شرف‌بافی همچنین با اشاره به بازگشت تحریم‌های آمریکا پیش‌بینی کرده بود: «بزودی تحویل سوخت در پروازهای خارجی ما هم قطع شده و باید چمدان‌چمدان پول بفرستیم تا سوخت را تأمین کنیم».

در طول سال‌های اخیر، فرسودگی ناوگان هوایی ایران به سانحه‌های مرگبار بسیاری منجر شده است؛ از جمله برخورد یک هواپیمای متعلق به شرکت «آسمان» با کوه دنا در زمستان سال ۹۶ که به جان باختن تمامی ۶۵ سرنشین آن منجر شد.

پس از انتشار گزارش‌هایی در این باره که هواپیمای یادشده حتی پیش از سقوط نیز دچار «نقص فنی» بوده است، مدیر روابط عمومی شرکت «آسمان»، این گزارش‌ها را تکذیب کرد و گفت که «علت سانحه شرایط جوی و مکان نامناسب فرودگاه یاسوج بوده است».

با استفاده از گزارش‌های تلویزیون دولتی ایران، اینستاگرام، خبرآنلاین و رادیو فردا / ب.ب/ ج.
XS
SM
MD
LG