لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

روحانی در مورد وضعیت اقتصادی: گفتاردرمانی خیلی مؤثر نیست، امیددرمانی مؤثر است


رئیس جمهور ایران با اشاره به وضعیت وخیم اقتصادی و در پی آن ناامیدی در میان مردم گفت: «بعضی می‌گویند گفتاردرمانی نکنید. بله، گفتاردرمانی خیلی مؤثر نیست اما امیددرمانی مؤثر است. امروز در جامعه نیاز به امید به فردا داریم.»

حسن روحانی این اظهارات را صبح روز یکشنبه (۲۲ مهر) و در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران بیان کرد.

برخی مسئولان و رسانه‌های مختلف داخلی ایران در ماه‌های اخیر حسن روحانی را به «گفتاردرمانی» به‌جای حل عملی مشکلات اقتصادی و غیره متهم کرده و می‌گویند که وی «به‌جای موعظه و گزارش مشکلات، باید برنامه ارائه دهد.»

رئیس جمهور ایران درباره این انتقادها اضافه کرد که «اگر شما راه حل بهتری می‌دانید به ما یاد بدهید. من چندین بار نامه اساتید دانشگاه را خوانده‌ام اما نتوانسته‌ام چندان استفاده‌ای ببرم.»

حسن روحانی روز یک‌شنبه گفت: «نمی‌خواهم بگویم مردم مشکل ندارند. شاید شما هفته‌ای یک بار یا دو هفته‌ای یک بار قیمت اجناس را ببینید، اما من به عنوان رئیس‌جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضعیت زندگی مردم چگونه است. مخصوصاً افرادی که حقوق ثابت دارند.»

او افزود: «در برابر مشکلات و شرایط جدید نباید تسلیم شرایط شویم. باید به یکدیگر امید بدهیم و کمک کنیم.»

او با اشاره به آغاز تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران از روز ۱۳ آبان نیز گفت: «چیزی به نام ۱۳ آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، تجمعی «غیرقانونی» نیز علیه روحانی مقابل تالار شهید امینی دانشگاه تهران شکل گرفته و «دانشجویان عضو تشکل حامی روحانی، با سر دادن شعارهایی نسبت به ناکارآمدی دولت و برخی وزرا، عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی، امنیتی شدن فضای دانشگاه و. . . اعتراض کردند.»

به نوشته این خبرگزاری، این دانشجویان با سر دادن شعارهایی نظیر «صدامون رو بریدند با رأی‌مون پز می‌دن»، «روحانی بشنو صدای ملت»، «واعظی، استعفا استعفا» و «وزیر بی‌کفایت استعفا استعفا» نسبت به عملکرد دولت دوازدهم اعتراض کردند.

ایالات متحده آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری خورشیدی از توافق اتمی شش قدرت جهانی با تهران خارج شد و در اواسط مردادماه تحریم‌های جدید علیه ایران را بازگرداند. دور جدید تحریم‌های نفتی نیز ۱۳ آبان اجرایی خواهد شد.

این روند بر وخامت اوضاع اقتصادی در ایران افزوده و ارزش پول ملی را با سقوط مواجه کرده، امری که به گرانی‌ها دامن زده است.

آمریکا چاره خروج از این وضعیت را آغاز دوباره مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تغییر سیاست خارجی آنها اعلام کرده اما آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا با ممنوع کرده است.

این باعث شده است که بسیاری در ایران از به بن‌بست رسیدن چشم‌انداز بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی سخن بگویند. مسئولان ارشد جمهوری اسلامی نیز در واکنش همواره این دیدگاه را نادرست خوانده و مردم را به امیدواری تشویق می‌کنند.

علی خامنه‌ای نیز روز ۱۲ مهرماه، در جمع بسیجیان استان تهران در استادیوم آزادی تهران ضمن اذعان به وجود «فشار اقتصادی»، گفت: «اما بن‌بست نداریم».

روحانی:آمریکا تغییر رژیم ایران را از طریق مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کند

رئیس جمهور ایران مقام‌های دولت آمریکا را متهم کرد که به‌دنبال تغییر حکومت در ایران هستند و گفت: «آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت‌زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.»

حسن روحانی این اظهارات را صبح روز یکشنبه (۲۲ مهر) و در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران بیان کرد.

آقای روحانی در سخنان خود گفت که «در تاریخ آمریکا تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی کاخ سفید نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی» وجود نداشته است.

او اظهار کرد: «آن‌ها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آن‌هاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنها است.»

بیان این سخنان از سوی رئیس جمهور ایران در حالی صورت گرفته که چندین مقام بلندپایه آمریکا از جمله مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور و جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور بارها اعلام کرده‌اند که واشینگتن بدنبال تغییر رژیم ایران نیست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ به تازگی تأکید کرد که سیاست آمریکا «تغییر رژیم در ایران» نیست و «ما به دنبال تغییر اساسی در رفتارهای این رژیم هستیم.»

مایک پومپئو هم در جریان نشستی در کنگره آمریکا گفته بود فشار دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست بلکه در راستای این «اجماع جهانی» است که چگونه می‌توان تهران را واداشت «همچون کشوری عادی رفتار کند».

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم در ماه ژوئن گفته بود دولت او هیچ سیاستی برای پیگیری تغییر رژیم و یا فروپاشی از درون در ایران ندارد و تمام اقدامات در نظر گرفته شده، واکنشی به رفتارهای تهدیدآمیز ایران در خاورمیانه است.

با این حال، رودی جولیانی، وکیل رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شنبه ۳۱ شهریور در یک نشست گروه «سازمان جوامع ایرانیان آمریکا» گفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران به «انقلابی موفق» در این کشور می‌انجامد.

به جز حسن روحانی، سایر مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، امامان جمعه و فرماندهان نظامی، نیز آمریکا را به تلاش برای ساقط کردن جمهوری اسلامی متهم می‌کنند و می‌گویند که این «آرزو»، هرگز عملی نخواهد شد.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، ایرنا، تسنیم و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG