لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

واکنش‌ها به اظهارات دادستان ایران درباره «گناه بودن» حضور زنان در ورزشگاه


گفته‌های محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران که از حضور بسیار محدود زنان در ورزشگاه انتقاد کرده و چنین اقدامی را «ارتکاب گناه» خوانده بود با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی، شماری از فعالان سیاسی، از جمله نایب رئیس مجلس، رئیس پیشین صدا و سیما و چند تن دیگر از محافظه‌کاران ایران نیز از این اظهارات انتقاد کرده‌اند.

محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه، ۲۵ مهر، با انتقاد از مدیران ورزشی که اجازه حضور بسیار محدود زنان در ورزشگاه آزادی را داده بودند گفت: «وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه‌عریان مواجه می شود، گناه اتفاق می‌افتد».

دادستان ایران که در مراسمی در قزوین سخن می‌گفت همچنین تهدید کرد که اگر این حرکت‌ها ادامه یابد «برخورد قضایی خواهیم داشت».

در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی که شامگاه سه‌شنبه در ورزشگاه آزادی برگزار شد، ظاهرا به دلیل تهدید فیفا، به شمار بسیار محدودی از زنان، حدود یکصد نفر، به طور گزینشی اجازه داده شد که در ورزشگاه حضور یابند.

رسانه‌های داخلی از این گروه به عنوان «بانوان خاص» یاد کردند که شامل همسران و خانواده بازیکنان فوتبال می‌شد.

با این حال از ورود شماری از زنان که شخصاً برای دیدن مسابقه رفته بودند جلوگیری شد.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین رادیو تلویزیون دولتی ایران در پیامی توئیتری، نوشت: «به صورت زنان و خانواده‌هایی که تفریح مناسب ندارند پنجه نکشید ... آیا گناه و خلاف شرع در زندان‌ها کمتر از ورزشگاه‌ها است؟».

روزنامه اعتماد نیز در تیتر اصلی شماره روز پنج‌شنبه‌اش، سخنان محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، را در برابر یکدیگر منتشر کرد.

علی مطهری البته حضور زنان در مسابقاتی مانند شنا، کشتی، بسکتبال و والیبال مردان را «دارای اشکال شرعی» دانسته اما در عین حال با نظر دادستان ایران درباره مسابقات فوتبال مخالفت کرده و گفته است: «به نظر می‌رسد مطابق این ملاک نباید اشکال شرعی وجود داشته باشد».

روزنامه اعتماد همچنین دیدگاه محسن غرویان، از روحانیان مدرسان حوزه علمیه قم، را منتشر کرده که نسبت دادن «گناه» به حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «بلاوجه و از نظر فقهی مردود» خوانده است.

محسن غرویان همچنین گفته است: «هدف از حضور در ورزشگاه تشویق بازیکنان، انگیزه دادن به آنها، و تماشا کردن ورزش است. ... ورزشگاه جای گناه کردن نیست».

با این حال سخنان دادستان کل ایران در شبکه‌های اجتماعی با واکنشی تند روبه‌رو شد و هشتگ‌های مختلفی، از جمله #دادستان و #نیمه‌لخت به آن اختصاص یافت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی ، با دیدگاه‌ها و خاستگاه‌های فکری متفاوت، از اظهارات دادستان به‌شدت انتقاد کردند و به مواردی از قبیل «ادبیات غیرحقوقی» دادستان، تبعیض‌ها علیه زنان، نسبت سخنان او با دیدگاه‌های اسلام درباره زنان و... پرداختند:

مسابقه تدارکاتی بین دو تیم ملی فوتبال ایران و بولیوی، که در آن به شمار بسیار محدودی از زنان، به طور گزینشی اجازه حضور در ورزشگاه داده شد شامگاه سه‌شنبه با نتیجه دو بر یک به سود تیم ایران برگزار شد.

با استفاده از اعتماد، ایسنا، مهر، توئیتر و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG