لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

کارنامه آبان ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۵۶ ۱۸.۸.۱۳۹۷

ادامه اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت‌تپه

تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد و همچنین بلاتکلیف بودن وضعیت این واحد کشاورزی - صنعتی روز جمعه ادامه یافت.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه آغاز شد و آنها خواستار پرداخت مطالبات مزدی و نیز روشن شدن وضعیت مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه هستند.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد متواری و یا زندانی شدن کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است؛ گزارش‌هایی که مقام‌های قوه قضائیه در مورد آنها اظهارنظر نکرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد که اسامی برخی از سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه در فهرست متخلفان ارزی قرار دارد.

این واحد با ۲۴ هزار هکتار مساحت در اسفند سال ۹۴ با پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به بخش خصوصی واگذار شده بود.

در این ارتباط،‌ اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، روز پنجشنبه در یک سخنرانی در جمع کارگران خواستار واگذاری مالکیت این واحد به کارگران شد.

۱۹:۵۱ ۱۷.۸.۱۳۹۷

انتقاد اتحادیه جهانی صنایع از صدور احکام شلاق و زندان برای ۱۵ کارگر هپکو

کمال اوزکان، معاون دبیرکل اتحادیه جهانی صنایع، از صدور احکام شلاق و زندان برای ۱۵ کارگر کارخانه هپکوی اراک انتقاد کرد و گفت که کارگران این واحد حق اعتراض به سوء مدیریت را دارند.

وی افزود که کارگران هپکو چاره‌ای نداشتند تا برای دریافت دستمزدهای پرداخت نشده خود اعتصاب کنند.

کمال اوزکان اضافه کرد: «نیروهای امنیتی نمی توانند تقاضای مشروع کارگران ایران را برای همیشه سرکوب کنند و از حکومت ایران خواست تا اتحادیه‌های مستقل کارگری را به رسمیت بشناسد».

معاون دبیرکل اتحادیه جهانی صنایع همچنین اشاره کرد که حکومت ایران سیاست های اقتصادی بدی را انجام داده که به توصیف او، بر پایه «اقتصاد نئولیبرالی است که جامعه و نیروی کار را به تحلیل می‌برد».

۱۹:۲۴ ۱۷.۸.۱۳۹۷

شورای بازنشستگان ایران با هدف «تضمین یک زندگی مناسب» برای بازنشستگان اعلام موجودیت کرد

شورای بازنشستگان ایران با هدف «ایجاد رفاه و تضمین یک زندگی مناسب» برای بازنشستگان اعلام موجودیت کرد.

هیئت موسس این شورا در بیانیه ای با اشاره به «تعرض دائم و گسترده حکومت به منافع»‌ بازنشستگان و اعتراض آنان به این تعرض با برگزاری تجمع، تحصن و گردهمایی نوشت: «فریادهای‌مان را به گوش دستگاه‌های مرتبط و مسئولان ذیربط رسانده‌ایم، اما مسئولان بی‌توجه به این اعتراض‌ها، در مقابل شرایط مشقت‌بار اقتصادی و روند رو به رشد فقر و تنگدستی غیر قابل تحمل، به جز افزایش تحقیرآمیز حقوق سالیانه، اقدامی نکرده‌اند».

در این بیانیه با اشاره به اینکه زندگی بازنشستگان «در چنگال هیولای تورم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و نبود یک سیستم بهداشت و درمان کارآمد» رها شده، آمده است: «بی‌شک تحمیل این شرایط و بی اعتنایی مسئولان در مقابل مطالبات‌مان تنها در غیاب یک تشکل سراسری موثر که بتواند متحد و قدرتمند از زندگی و مطالبات بازنشستگان دفاع کند، صورت گرفته است».

هیئت موسس شورای بازنشستگان ایران یکی از اهداف خود را جلوگیری از «دست‌اندازی بیشتر دولت‌ها و نهادهای ریز و درشت بر منابع عظیم مالی صندوق‌های بازنشستگان»‌ دانست و افزود: این صندوق‌ها و منابع «باید با کنترل و دخالت خود بازنشستگان در جهت ایجاد رفاه و تضمین یک زندگی مناسب تغییر مسیر دهد».

۱۸:۱۳ ۱۷.۸.۱۳۹۷

اعتراض صنفی شماری از کارگران شرکت پتروشیمی بیستون

گزارش‌ها از کرمانشاه حاکی از سومین روز اعتراض صنفی کارگران پیمانکاری واحد تعمیرات شرکت پتروشیمی بیستون است.

آنها در اعتراض صنفی خود دست به اعتصاب غذا در محیط کارخانه کرده‌اند.

این کارگران به پایین بودن دستمزد، پرداخت نشدن پاداش بهره وری و شرایط نابرابر و غیرعادلانه تخصیص تسهیلات معترضند.

در سالیان اخیر،‌ پرداخت نشدن دستمزدها، مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی کارخانه‌ها و تعطیلی واحدهای تولیدی، اعتراض و اعتصاب کارگران در مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است.

۱۷:۰۰ ۱۷.۸.۱۳۹۷

ادامه اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد و همچنین بلاتکلیف بودن وضعیت این واحد کشاورزی - صنعتی روز پنجشنبه ادامه یافت.

دور جدید اعتراض صنفی کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از زروز دوشنبه آغاز شده است.

آنها خواستار پرداخت مطالبات مزدی و نیز روشن شدن وضعیت مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه هستند.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد متواری و یا زندانی شدن کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است؛ گزارش‌هایی که مقام‌های قوه قضائیه در مورد آنها اظهارنظر نکرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد که اسامی برخی از سهامداران و اعضای هیئت مدیره شرکت نیشکر هفت تپه در فهرست متخلفان ارزی قرار دارد.

این واحد با ۲۴ هزار هکتار مساحت در اسفند سال ۹۴ با پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به بخش خصوصی واگذار شده بود.

۱۶:۴۵ ۱۷.۸.۱۳۹۷

اعلام موجودیت یک گروه صنفی برای «سازماندهی تشکیلات مستقل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی»

گروه صنفی جدیدی با نام «هیئت موسس شورای کارگری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی» اعلام موجودیت کرد.

یکی از اهداف تشکیل این شورا، «فراهم کردن شرایط لازم برای سازماندهی تشکیلات مستقل بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سراسر ایران» اعلام شده است.

از دیگر اهداف این شورا، «دفاع از حقوق بازنشستگان و پیگیری مطالبات آنان در مراجع قانونی» و «پرداختن به مشکلات بسیار کارگران در حال بازنشستگی از قبیل پرداخت نشدن سنوات، واریز نشدن بیمه و دفاع از تمامی حقوق قانونی آنان» است.

در ماه‌های اخیر،‌ تجمع‌های اعتراضی از سوی بازنشستگان در مقابل مجلس و برخی از دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است. بازنشستگان در این تجمع‌ها خواستار بهبود زندگی خود شده‌اند.

۱۶:۳۹ ۱۷.۸.۱۳۹۷

انتقاد کانون صنفی معلمان استان قزوین از «عملکرد حراست اداره‌ها و نهادهای امنیتی»

کانون صنفی معلمان استان قزوین دربیانیه‌ای خبر داد که در پی تحصن دو روزه معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر،‌ «حراست آموزش و پرورش و نهادهای امنیتی به بهانه متضرر شدن دانش آموزان، اقدام به تهدیدهای تلفنی و احضار کردند».

این تشکل صنفی با «تعجب آور و بهت آور عملکرد حراست اداره‌ها و نهادهای امنیتی» نوشت که چنین برخوردهایی «تنها به قهقرا کشیده شدن نهاد آموزش و پرورش منجر خواهد شد».

۱۶:۳۷ ۱۷.۸.۱۳۹۷

انتقاد شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از «طرح معلم تمام وقت»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه مسئولان قوای سه گانه «اراده و تمایلی» به حل مشکلات نظام بحرانی آموزشی ایران ندارند،‌ از طرح معلم تمام وقت انتقاد کرد و آن را «ضد آموزشی و ضد معلمی» نامید.

این شورا در توضیح مخالفت خود اشاره کرد که بر اساس این طرح، قرار است معلمان بیش از گذشته با «دستمزد و حقوق پایین استثمار شوند».

در این بیانیه همچنین از نهادهای امنیتی و حراست‌های آموزش و پرورش انتقاد شده است که ضمن ادامه خط پرونده‌سازی و سرکوب فعالان،‌ به فعالان صنفی اتهام اخلاقی و روانی می‌زنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام اینکه در این شرایط معلمان بر اساس حقوق شهروندی برای تحقق مطالبات خود مجبور به اعتراض و تحصن می‌شوند، از فرهنگیان ایران خواست دو روز از رفتن به کلاس‌ها خودداری و در دفتر مدارس تحصن کنند.

این شورا هدف از تحصن را مجبور شدن حاکمان به انجام وظایف خود طبق قانون اساسی در قبال دانش آموزان و تامین آموزش رایگان، کیفی و عادلانه و نیز تامین معیشت و احترام به منزلت معلمان دانست.

تامین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته، آموزش رایگان، اجرای فاز دوم رتبه بندی، توقف طرح معلم تمام وقت و پایان روند پرونده سازی و سرکوب معلمان و آزادی معلمان زندانی از خواسته‌های اعلام شده در بیانیه این شورا است.

در حال حاضر شماری از فعالان صنفی معلمان مانند اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی،‌ روح الله مردانی و عبدالرضا قنبری به اتهام‌های امنیتی زندانی هستند.

همچنین در مهرماه،‌ عباس واحدیان و هاشم خواستار بازداشت شدند. اتهام و دلیل بازداشت این دو فعال صنفی معلمان اعلام نشده است.

۱۵:۰۵ ۱۶.۸.۱۳۹۷

سومین روز اعتصاب و تجمع کارگران در شرکت نیشکر هفت‌تپه

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه به تجمع و اعتصاب خود ادامه دادند.

اعتراض صنفی کارگران این واحد کشاورزی - صنعتی از روز دوشنبه آغاز شد. آنها از جمله به پرداخت نشدن سه ماه دستمزد خود اعتراض دارند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار روشن شدن وضعیت مالکیت شرکت و پایان دادن به مالکیت بخش خصوصی در این واحد هستند.

پیشتر گزارش‌هایی در مورد متواری و یا زندانی شدن کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه منتشر شده است. اما مقام‌های قوه قضائیه در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه خبر داد اسامی برخی از سهامداران و اعضای هیئت مدیره این واحد کشاورزی و صنعتی در فهرست متخلفان ارزی قرار دارد.

۱۹:۳۷ ۱۵.۸.۱۳۹۷

اعتصاب و اعتراض صنفی یک هزار کارگر کارخانه رینگ‌سازی مشهد

حدود یک هزار کارگر کارخانه رینگ‌سازی مشهد روز سه‌شنبه برای «مشخص شدن وضعیت مطالبات صنفی» اعتصاب و اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، حدود ۹۴۵ کارگر این کارخانه به دلیل «ادامه بی‌توجهی کارفرما به وصول مطالبات صنفی‌ کارگران» در محدوده کارخانه دست به اعتراض زدند.

کارگران معترض با اشاره به اینکه «مشکلات صنفی آنها از زمان خصوصی‌سازی شرکت رینگ‌سازی و تغییر مدیریت آغاز شده است» افزودند:‌ «در ماه‌های پایانی سال ۹۶ مدیریت شرکت تغییر کرد و از آن زمان به بعد در پرداخت مطالبات مزدی کارگران و مدیریت شرکت مشکلاتی ایجاد شد».

آنها با اعتراض به «تاخیر در معوقات مزدی و همچنین تعیین تکلیف وضعیت سهام ترجیحی کارخانه» گفتند: «علاوه بر تاخیر ۱۵ روزه‌ای که اکنون در پرداخت دستمزد مهرماه ایجاد شده است، همه کارگران بابت کاهش زمان قرارداد کار از یک‌سال به یک ماه و نیز جلوگیری از برگزاری انتخابات شورایی از سوی مدیریت کارخانه بابت کاهش تولید و پرداخت نشدن سهام توجیهی کارگران هنگام واگذاری آن به بخش خصوصی، دچار مشکلاتی هستیم».

مطابق مصوبه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، حداکثر پنج درصد از سهام بنگاه‌های مشمول واگذاری باید به کارکنان و کارگران شاغل در همان بنگاه واگذار شود که در این مورد شرکت رینگ‌سازی به این موضوع پایبند نبوده است.

کارگران معترض رینگ‌سازی مشهد تیر ماه سال گذشته نیز برای پیگیری مطالبات صنفی خود اعتصاب کرده بودند.

به نوشته ایلنا، کارگران با انتقاد از تعویق در برگزاری انتخابات شورایی کارخانه رینگ‌سازی مشهد گفتند: «کاهش زمان قرارداد کارگران از یک‌سال به یک ماه، دست کارفرما را برای اخراج کارگران باز گذاشته و این امر موجبات نارضایتی کارکنان و کارگران را فراهم آورده است».

بیشتر

XS
SM
MD
LG