لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

مکارم شیرازی: فیلم‌های حضور زنان در ورزشگاه‌ها رسوایی به دنبال داشت


آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مرجع تقلید شیعه قم 
آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مرجع تقلید شیعه قم 

همزمان با اعتراض تعدادی از امامان جمعه به حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، فیلم‌های منتشر شده در اینباره را باعث «رسوایی» خواند.

به گزارش ایرنا آقای مکارم شیرازی گفت که «صحنه‌ها و فیلم‌های حضور زنان در ورزشگاه‌هارسوایی به دنبال داشت».

وی خطاب به مسئولان افزود که این فیلم ها «به خوبی نشان داد شما هرگز نخواهید توانست کیفیت حضور آن‌ها را کنترل کنید».

این مرجع تقلید شیعه گفت:«یک روزنامه نوشت ما حاضریم انگ تحجر به ما بزنند اما حضور زنان را به این شکل در ورزشگاه ها شاهد نباشیم».

اشاره آقای مکارم شیرازی به روزنامه جمهوری اسلامی است که در اینباره نوشته بود:« عده‌ای برای پیشبرد مقاصد خود، ما را متهم به تحجر خواهند کرد، ولی ترجیح می‌دهیم انگ تحجر به ما بچسبانند و شاهد چوب حراج زدن به تشخص زن مسلمان نباشیم».

این مرجع تقلید شیعه همچنین گفت: «سابقا ورزش باستانی در کشور ترویج داشت که در نوع خودش کلاس اخلاق بود».

آقای مکارم شیرازی و برخی از دیگر مراجع تقلید شیعه پیش از این نیز چندین بار با حضور زنان در ورزشگاه‌ها​ مخالفت کرده‌اند.

وی روز چهارشنبه نیز از مقامات دولت خواسته بود « با مسئله حضور زنان در ورزشگاه سر مردم را بند نکنند و به واقعیت ها فکر کنند».

یک روز پیش از این سخنان، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته بود: «چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون، شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد به بانوان اختصاص یابد».

در همین حال تعدادی از امامان جمعه به سخنان مقامات دولت در اینباره اعتراض کردند.

از جمله محمد سعیدی، امام جمعه قم، با اشاره به مخالفت مراجع تقلید با حضور زنان در ورزشگاه‌ها افزود که «زیبنده نیست» مسئولی خلاف مواضع مراجع تقلید سخن بگوید.

همچنین میراحمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، گفت:« کسانی که گرایش به سازش دارند سعی می‌کنند حواس مردم را پرت کنند؛ آنها اولویت مردم را ورود زنان به ورزشگاه‌ها کرده‌اند».

وی اضافه کرد:«اما این را همه و کسانی که گرایش به سازش با آمریکا دارند بدانند نقشه‌هایشان بی‌پایه و اساس است و حتما بدانند از این ملت تودهنی خواهند خورد».

در بازی پرسپولیس ایران با کاشیما آنتلرز ژاپن که روز شنبه هفته جاری برگزار شد تعدادی از زنان به صورت گزینش شده حضور داشتند. براساس گزارش‌ها، دولت ایران پس از فشار فیفا به حضور این زنان در ورزشگاه تن داد.

در همین حال غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری تهران، در اعتراض به این اقدام گفته بود:«اگر امروز گوشه‌ای از ورزشگاه را به بانوان اختصاص داده ایم که مبادا فدراسیون فوتبال تعلیق نشود فردا می گویند زن و مرد باید در کنار هم فوتبال تماشا کنند، حتما بعدا اظهار می دارند که زنان بدون حجاب باید در استادیوم حضور یابند».

پس از حضور گزینشی تعدادی از زنان در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، تهدید کرده بود که اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه یابد «برخورد قضایی خواهیم داشت».

در همین حال عبدالله حاجی صادقی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز ۳۰ مهر گفته بود که « مقاومت در مقابل حضور زنان در ورزشگاه هزینه دارد ولی باید انجام شود».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سال ۸۵ دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کرد اما پس از مخالفت مراجع تقلید این دستور اجرا نشد.

در سال‌های اخیر شماری از کنشگران حقوق زنان و فعالان اجتماعی و دیگر چهره‌ها برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش کرده و از جمله با ارسال نامه ای به فیفا، خواستند که جمهوری اسلامی را وادار کند به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا،ایسنا،تسنیم و شبکه های اجتماعی ا.م
XS
SM
MD
LG