لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

«قصد» آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض پیمان تسلیحات شیمیایی


خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه، ۲۵ آبان‌ماه، در گزارشی به نقل از «دو مقام آمریکایی» از قصد دولت دونالد ترامپ برای متهم کردن تهران به نقض پیمان تسلیحات شیمیایی خبر داد.

قدرت‌های جهانی در کنار دیگر کشورها روز دوشنبه برای اجلاسی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در شهر لاهه هلند گرد هم می‌آیند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که ایالات متحده قصد دارد در همین اجلاس اتهام خود علیه جمهوری اسلامی را مطرح کند.

طبق این گزارش، دولت ترامپ رسما اعلام خواهد کرد که تهران کنوانسیون تسلیحات شیمیایی متعلق به سال ۱۹۹۷ را زیر پا گذاشته است.

کنوانسیون مذکور تولید و ذخیره و کاربرد هر گونه سلاح شیمیایی را ممنوع می‌داند.

آن طور که آسوشیتدپرس می‌گوید، طرح اتهام از سوی آمریکا در حال حاضر مجازاتی برای ایران در پی نخواهد داشت، اما می‌توان «برای شکایت از ایران در سازمان منع شیمیایی» از آن بهره گرفت.

بر اساس «یافته‌های» دولت آمریکا مبنی بر نقض کنوانسیون شیمیایی به دست تهران، ایران از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده، اما «تسهیلات و ابزار تولید آنها را در اختیار دارد».

گفته می‌شود که این «یافته‌ها» مبتنی بر اطلاعاتی است که اخیرا به دست آمده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اردیبهشت‌ماه سال جاری رسما از توافق اتمی با ایران، برجام، خارج شد و در دو بازه زمانی سه ماهه، دو دور از تحریم‌ها علیه ایران را نیز بازگرداند.

آقای ترامپ توافق اتمی با ایران را «یکی از بدترین توافقات» توصیف کرده و می‌گوید این توافق جلوی فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» ایران، آزمایش‌های موشکی و مسائل دیگر مورد انتقاد واشینگتن را نمی‌گیرد، و به همین دلیل می‌گوید در صدد است با «وارد آوردن فشارهای حداکثری» بر تهران، جمهوری اسلامی را وادار کند «رفتار خود را تغییر دهد».

آسوشیتدپرس خبری را که آمریکا قرار است روز دوشنبه درباره تهران اعلام کند بخشی از همین سیاست «فشار حداکثری» برای «منزوی کردن ایران» تفسیر کرده است.

اجلاس شیمیایی، «صحنه تقابل» قدرت‌های جهانی

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز شنبه در گزارشی پیش‌بینی کرد که اجلاس منع تسلیحات شیمیایی به دلیل اتهاماتی که متوجه حکومت روسیه است به «صحنه تقابل» اعضای برجسته این سازمان تبدیل شود.

مقامات هلندی در ماه اکتبر گذشته چهار شهروند روسیه را به اتهام تلاش‌شان برای هک کردن سیستم کامپیوترهای سازمان شیمیایی در شهر لاهه از هلند اخراج کردند.

پیش از ماجرای هک کردن در لاهه هم سازمان منع تسلیحات شیمیایی، وابسته به سازمان ملل، درخواست مشترک روسیه و ایران را برای اینکه روسیه بتواند در تحقیقات مربوط به مسموم شدن سرگئی اسکریپال مشارکت کند، رد کرده بود.

فرناندو آریاس، دیپلمات سابق اسپانیا و دبیرکل جدید این سازمان، خود هفته گذشته در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه تایید کرده است که سازمان تحت نظرش در حال حاضر «دوره‌ای دشوار را پشت سر می‌گذارد».

XS
SM
MD
LG