لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

اعتراض‌ها به حمله «یک مامور» به نوازندگان خیابانی در رشت


تصویری از نوازندگان پیش از حمله فردی که گفته می‌شود مامور پلیس بود
تصویری از نوازندگان پیش از حمله فردی که گفته می‌شود مامور پلیس بود

انتشار فیلم حمله فردی به سه نوازنده خیابانی در رشت، با اعتراض شماری از هنرمندان، واکنش شهرداری رشت، شورای شهر و فرمانداری این شهر همراه شده‌است.

در فیلمی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر شده، سه پسر در حال نواختن ساز و خواندن آوازی در خیابان هستند و دور آن‌ها نیز گروهی در آرامش در حال تماشا، ناگهان اما کسی از پشت دو نفر از آن‌ها را به پایین می‌کشد و کشان کشان با خود می‌برد، سپس برمی‌گردد و برخی از ادوات موسیقی را نیز جمع می‌کند. این حمله با اعتراض شماری از کسانی که در محل در حال تماشای گروه نوازندگان هستند روبه‌رو می‌شود.

انتشار این فیلم کوتاه در فضای مجازی سبب شده تا شماری از هنرمندان به این واقعه اعتراض کنند و مقام‌های دولتی رشت به موضوع واکنش نشان دهند.

آن‌طور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده شهرداری رشت این موضوع که فرد مهاجم مامور شهرداری یا طرف قرارداد با این نهاد بوده را رد کرده‌است.

علی مقصودی، معاون خدمات شهری رشت گفته «برخورد با نوازندگان خیابانی به‌هیچ عنوان توسط عوامل شهرداری رشت و شرکت‌های طرف قرارداد با شهرداری رخ نداده است».

خبرگزاری ایسنا نیز روز ۲۶ آبان ماه به نقل از فرمانداری رشت گفته است «به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا در مورد ابعاد ماجرا بررسی و متعاقبا پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش‌های مدبرانه و شبانه‌روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه‌ها نشود».

از اظهارات فرماندار رشت این طور به‌نظر می‌رسد که فرد مهاجم مامور نیروی انتظامی شهر بوده است.

به گزارش ایسنا در ابتدا گفته شد «این برخورد شدید را ماموران شهرداری رشت انجام داده‌اند اما در ادامه اظهاراتی مطرح شد مبنی بر اینکه پلیس اماکن مانع از ادامه اجرای این افراد شده» و گفته شده «به دلیل اینکه در شب شهادت امام حسن عسکری در حال نواختن بوده‌اند با آن‌ها برخورد شده است». اما هنوز مشخص نیست چرا به نوازندگان حمله شده و چنین برخورد تندی با آن‌ها صورت گرفته‌است.

یک عضو شورای شهر رشت نیز گفته: بروز چنین رفتاری با سه تن از فرزندان این شهر مقابل چشمان شهروندان از سوی هر فردی محکوم است.

همزمان برخی از هنرمندان و نوازندگان، از جمله محسن یگانه، هانا کامکار، رضا صادقی و شماری دیگر به این واقعه اعتراض کرده‌اند.

آقای صادقی در اینستاگرام خود نوشته است «براى دلجویى از این عزیزانم میخوام دعوتشون کنم به کنسرت ۱۵ آذر ماه ، تا به خیلیا ثابت بشه با این رفتارها نمی‌تونن ماهارو از هم بگیرن و ما بعد هر زخم کنار همیم و با همیم تا روز خوب شدن».

محسن یگانه می‌گوید«يادمه يه بار اسپری فلفل زدن تو صورتم و گيتارمو برداشتم و كل پارک رو دويدم! نمی‌دونم چند نفر كه احتمالا آينده هنری بهتر از من خواهند داشت الان دارن با همين مشكلات سر می‌كنن تا اگه دووم آوردن يه روزی بشن سرمايه‌های اين كشور! ١٧ سال گذشت و ما هنوز تو همون نقطه گير كرديم! ما خيلی عقبيم.. خيلى زياد».

ایسنا، ایلنا، اینستاگرام، توئیتر|ت
XS
SM
MD
LG