لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

ترامپ: نمی‌گذاریم ایران به سلاح اتمی دست‌یابد


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه پنجشنبه ۱۵ آذرماه با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

دونالد ترامپ که در مراسمی به مناسبت عید حنوکای یهودیان در کاخ سفید صحبت می کرد، گفت: ما از توافق بسیار وحشتناک با ایران خارج شدیم. توافقی که اصلا نمی بایست حاصل می شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌ایم. تنها تعداد کمی از کشورهای جهان چنین تحریم‌هایی علیه آنها اعمال شده است.

آقای ترامپ روز ۱۸ اردیبهشت آمریکا را از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خارج کرد و در اواسط مرداد و آبان ماه امسال تحریم‌های تعلیق شده در نتیجه برجام را دوباره اجرایی کرد.

بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران بخشی از تلاش وسیع دولت دونالد ترامپ برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه هسته‌ای و موشکی خود به علاوه قطع حمایت از گروه‌های نیابتی تهران در یمن، سوریه، لبنان و سایر نقاط خاورمیانه است.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرد: ما نباید هرگز اجازه بدهیم ایران به سلاح هسته‌ای یا بمب اتمی دست یابد. ما نمی توانیم اجازه دهیم که مهم ترین دولت حامی تروریسم در جهان به سلاح هسته ای دست یابد.

دونالد ترامپ تاکید کرد: ما نمی توانیم به کشوری که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهد و هموار می‌گوید می‌خواهد اسرائیل را از بین ببرد، اجازه دهیم به مرگبارترین سلاح جهان دست یابد. ما هرگز نمی گذاریم چنین اتفاقی روی دهد.

این در حالی است که مقام های بلندپایه جمهوری اسلامی می گویند، «فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز بوده و هست» و هدف این برنامه دست‌یابی به تکنولوژی تولید انرژی است.

حمایت از اسرائیل

دونالد ترامپ در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن تاکید بر حمایت ازاسرائیل به انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: دولت من همواره در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

رییس‌جمهوری آمریکا ۱۵ آذر ۱۳۹۶ اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم را صادر کرد.

این اقدام دونالد ترامپ خشم فلسطینی ها را درپی داشت.فلسطینیان و بخش بزرگی از جامعه جهانی تاکید دارند که بخش شرقی اورشلیم، بیت‌المقدس، که از ۵۱ سال پیش در کنترل اسرائیل است، باید پایتخت کشوری باشد که برای فلسطینیان برپا می‌شود.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید و گزارش رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG