لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

انتقاد شدید مقام‌های ایران از سیاست‌های آمریکا در کنفرانس تهران


دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، روسیه، چین، ترکیه، پاکستان و افغانستان روز شنبه در تهران آغاز به کار کرد.
دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، روسیه، چین، ترکیه، پاکستان و افغانستان روز شنبه در تهران آغاز به کار کرد.

برگزاری دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان در تهران در روز شنبه، ۱۷ آذرماه، به محلی برای انتقادهای تند مقام‌های ایرانی از سیاست‌های دولتمردان آمریکا بدل شد.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، در سخنرانی خود در این کنفرانس «خروج آمریکا از برجام و در پی آن اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ملت ایران» را «نمونه بارز تروریسم اقتصادی» دانست.

روحانی «تروریسم اقتصادی» را «وحشت‌آفرینی یک کشور و ایجاد ترس در دیگر کشورها که قصد سرمایه‌گذاری در کشور هدف دارند» تعریف کرد.

به گفته رئیس‌ جمهوری ایران، «امنیت ابعاد گسترده‌تری نسبت به گذشته دارد و شامل امنیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و روانی می‌شود.»

خروج از برجام یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود که با ورود به کاخ سفید آن را به جریان انداخت. در پی این اقدام، آمریکا در دو نوبت تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه جمهوری اسلامی را بار دیگر آغاز کرد.

واشینگتن می‌گوید که در پی دستیابی به توافق جدیدی با ایران است که برنامه موشکی تهران را نیز دربگیرد و همچنین به حمایت‌های ایران از گروه‌هایی چون حماس، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن پایان دهد.

حسن روحانی در ادامه خطاب به تحریم‌کنندگان ایران هشدار داد که اگر توانایی‌های ایران «در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها» ضربه ببیند، نخواهند توانست از «آوار مواد مخدر، بمب‌ها، تروریسم و مهاجرت» به سلامت خارج شوند.

رئیس‌ جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنرانی خود در بیان انتقادهای خود از آمریکا گفت: «کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست.»

او ادامه داد: «اگر آمریکا فکر می‌کند که می‌تواند ما را از هم جدا کند سخت در اشتباه است.»

علی لاریجانی: رفتار ترامپ نظام‌های حقوق‌بشر را له کرده‌ است

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران آیین گشایش دومین کنفرانس روسای مجلس این شش کشور در تهران بود که در سخنانی از شورای امنیت سازمان ملل متحد و عملکرد این نهاد انتقاد کرد.

علی لاریجانی با بیان این که «متاسفانه شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند» گفت: «بسیاری از جنگ‌های منطقه مصوبه شورای امنیت را ندارد، حتی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران و روسیه هم مصوبه شورای امنیت نیست و از نظر ما این نهاد به وظایف خود عمل نمی‌کند.»

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، «نحوه یک‌جانبه‌گرایی که رئیس جمهوری آمریکا در سال‌های اخیر در پیش گرفته باعث از بین بردن ارزش‌های انسانی به وسیله تجاری‌سازی‌های او شده است.»

علی لاریجانی تاکید کرد: «رفتار ترامپ در عمل، نظام های حقوق بشر را له کرده و باعث شده کشورها از مدیریت جهانی آنها ناامید شوند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی، آمریکا و اطرافیانش را «عامل گسترش تروریسم» نامید و افرود: «می‌گویند با تروریسم مبارزه می‌کنیم، ولی در عمل از ابزار تروریسم استفاده می‌کنند.»

ظریف: آمریکایی‌ها در روابط ایران و اروپا مزاحمت ایجاد می‌کنند

محمدجوادظریف، وزیر خارجه ایران، دیگر مقام ایرانی حاضر در آیین گشایش این کنفرانس بود که در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران، انتقادهایی را متوجه آمریکا ساخت.

ظریف آمریکا را متهم کرد که در روابط ایران و اروپا «مزاحمت» ایجاد می‌کند.

او طرح موضوع آزمایش‌ موشکی ایران از سوی آمریکا را از مصادیق این «مزاحمت‌ها»، عنوان کرد.

موضوع آزمایش موشکی تازه در ایران را مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در توئیتر خود مطرح کرد و ایران را به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد.

پس از آن شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست نیکی هیلی، برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه، در واکنش به نشست شورای امنیت در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران گفته بود که برنامه موشکی جمهوری اسلامی مغایرتی «با قطعنامه شورای امنیت» ندارد.

ایران همچنین آمریکا را متهم کرد که برای «مقاصد شیطنت‌آمیز» خود از شورای امنیت «سوءاستفاده» می‌کند.

به گفته وزیر خارجه ایران، «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا مسائل منطقه را وارونه جلوه دهند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه صحبت‌هایش در جمع خبرنگاران اضافه کرد: «آمریکایی‌ها منطقه ما را انبار باروت کرده‌اند. میزان سلاحی که از سوی آمریکا فروخته می‌شود، غیر قابل باور است و بسیار فراتر از نیاز منطقه است.»

او با تاکید بر این نشانه‌ها، سیاستی که آمریکایی‌ها در منطقه دنبال میکنند را سیاست «بسیار خطرناکی» توصیف کرد که «متاسفانه هیچ کمکی به صلح و امنیت در منطقه نکرده است.»

وزیر خارجه ایران با استناد به گزارش‌ روزنامه‌های اروپایی تصریح کرد: «سلاح‌های آمریکایی دست القاعده در یمن و داعش در سوریه است و این خطری است که همواره خطر ما را تهدید می‌کند.»

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در حاشیه کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان در تهران، با اشاره به بازداشت وانژو منگ، مدیر مالی شرکت هوآوی چین، در کانادا به درخواست آمریکا، آن را نشانه «انزوای آمریکا در دنیا» دانست که به گفته ظریف آنها را مجبور کرده تا «به این حد از دعوا وارد شوند که حتی رئیس بخش مالی یکی از کمپانی‌های چین را دستگیر کنند تا سیاست خود را پیش ببرند.»

ظریف این رفتار را «پیش از این که نشان دهنده قدرت آمریکا باشد نشان‌دهنده استیصال آمریکا» عنوان کرد.

وانژو منگ، مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی چین، روز اول دسامبر، برابر با دهم آذرماه، به درخواست ایالات متحده در کانادا بازداشت شد و از آنجا که این اقدام نگرانی‌ها درباره تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین را افزایش داد بر بازار جهانی سهام نیز تاثیر گذاشت.

دادگاه ونکوور اعلام کرد که دادستان‌های ایالات متحده خواستار استرداد و محاکمه وانژو منگ، مدیر مالی شرکت هوآوی، به اتهام پنهان‌کاری در رابطه با فروش تجهیزات تکنولوژیک به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

دومین کنفرانس روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، ترکیه، چین، روسیه و افغانستان با موضوع «چالش‌های مقابله با تروریسم و تقویت ارتباطات بین منطقه‌ای» روز جمعه در هتل پارسیان آزادی تهران آغاز شد

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ /آ. ن./ ف. دو
XS
SM
MD
LG