لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

رضا پهلوی: نمی‌توان از کمک به مردم ایران گفت و از تغییر رژیم حرف نزد‎‎


سخنرانی رضا پهلوی در مؤسسه واشینگتن برای خاور نزدیک
سخنرانی رضا پهلوی در مؤسسه واشینگتن برای خاور نزدیک

شاهزاده رضا پهلوی جمعه ۲۳ آذرماه در نشستی در واشینگتن خواستار تغییر رویکرد آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال رویدادهای ایران شد.

فرزند آخرین پادشاه ایران در پایتخت آمریکا و در نشست انستیتوی واشینگتن در حضور دهها تن از تحلیلگران و خبرنگاران آمریکایی و ایرانی سخنرانی کرد. «چهل سالگی جمهوری اسلامی، قدم بعدی چیست؟» عنوان این سخنرانی بود.

رضا پهلوی در این نشست و در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر تحریم‌های آمریکا و غرب علیه حکومت جمهوری اسلامی گفت، باید بین تحریم‌ها برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی و تحریم برای تغییر رژیم تمایز قائل شد.

فرزند آخرین پادشاه ایران گفت: تاکنون هیچ یک از رهبران سیاسی آمریکایی و اروپایی و دیگر کشورها نگفته‌اند؛ بله ما خواستار تغییر رژیم هستیم.

رضا پهلوی گفت: شما نمی‌توانید بیایید و بگویید می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم ولی تغییر رژیم نمی‌خواهیم. شما می‌خواهید ما به دموکراسی برسیم وقتی این رژیم بر سر کار است. این تناقض است.

وی تصریح کرد: تغییر برخی سیاست‌ها در این خصوص می‌تواند برخی از مشکلات ما در این خصوص را حل کند.

آقای پهلوی همچنین خواستار تغییر قوانین تحریمی به نفع مخالفان جمهوری اسلامی شد تا آنها بتوانند از این مسیر به فعالان داخل ایران کمک کنند.

فرزند آخرین شاه ایران به نمونه‌های متعدد اعتراض‌های مدنی در ایران طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت، تحریم‌های کنونی دولت آمریکا، راه را برای همراهی نهادهای بین‌المللی با این اعتراض‌ها، سخت کرده و هم اکنون مثلاً گروه‌های کارگری یا اتحادیه معلمان در آمریکا، نمی‌تواند کمکی جز انتشار بیانیه انجام دهند.

رضا پهلوی در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به اینکه سرکوب نشانه عدم وجود اعتماد به نفس است گفت به نظر او حکومت جمهوری اسلامی در آستانه انفجار است اما عناصری وجود دارد که باید برای تغییر رژیم مهیا شود.

آقای پهلوی از جمله به نقشی که نیروهای مسلح می‌توانند در دوران گذار ایفا کنند اشاره کرد.

رضا پهلوی همچنین درباره انتظارش از دولت دونالد ترامپ به دو موضوع رسانه و اموال مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت مالیات‌دهندگان آمریکایی و بریتانیایی هزینه رسانه‌های فارسی زبان را می‌دهند اما به گفته او عناصر اصلاح‌طلب در آنها نفوذ کرده‌اند تا از جمهوری اسلامی حمایت کنند.

او همچنین به اموال مقام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت کشورهای غربی و آمریکا می‌توانند این اموال را به نفع اپوزیسیون توقیف کنند.

در آستانه برگزاری این نشست در واشینگتن، نشریه پولیتیکو گزارش داده بود که مقام‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید،‌ در سال اول ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در پی انتشار یک پیام نوروزی مشترک توسط رئیس‌جمهور آمریکا و فرزند آخرین شاه ایران بودند، که پس از چندی این تصمیم تغییر کرد و آقای ترامپ یک پیام نوشتاری به مناسبت نوروز منتشر کرد. کاخ سفید و همچنین دفتر رضا پهلوی به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

با استفاده از وب سایت انستیتوی واشینگتن؛ ه.ک/خ
XS
SM
MD
LG