(rm) صدا | [ 5:55 mins ]
«مجله شعر» که شماره چهارم خود را در اينترنت منتشر کرد، در کنار چند شعر برگزيده ازآثار جديد شعراي نسلهاي قبل، از جمله هوشنگ ابتهاج و علي باباچاهي، آثاري از شعراي جوان را منتشر ميکند، مثل آرش قرباني، علي عبدالرضائي، سميرا کرمي، ابوالفضل پاشا و رضا جمالي، بهزاد زرينپور، رضا شمسيا و زيبا کرباسي. پرهام شهرجردي، سردبير «مجله شعر» در مصاحبه با رادیوفردا می گوید این نشریه به انعکاس کار شعرای جوانی اختصاص دارد که بعد از دهه 1370 به کار ادبی پرداختند و در حاشیه جریان های اصلی شعر امروز قرار گرفته اند. بهنام ناطقي (راديوفردا): به گفته سردبير مجله شعر، آقاي پرهام شهرجردي، شعرائي که کار آنها در اين نشريه اينترنتي متنشر ميشود، برخورد تازهاي با زبان در کار خود دارند که آنها را از جريانهاي شناختهشده و سنتي شعر امروز جدا ميکند. نمونه آن اين قطعه است از خانم زيبا کرباسي، که با صداي خود شاعر در شماره چهارم مجله شعر منعکس شده است.
صدای زيبا کرباسي: حتا اگر کبود شود ران ِکوچکِ دست تا پای ناخن ِ شست کبود
لبِ بالا بالا بیاید
تا لبِ پایین باد کند
کلید لال شود اتاق لال
نامت میان لبم لال
گیج بخورد هاج و واج بماند میان ِ لبم حرف
من و این شعر تا ته جر بخوریم حتا اگر حتا اگر حتا اگر...ی
بی نام ِ تو آوازکی می کنم
ب.ن.: صداي زيبا کرباسي را ميشنيدم از شماره چهارم مجله شعر، که آدرس آن اسم کوچک سردبير آن پرهام است. www.parharm.ir آقاي پرهام شهرجردي در مصاحبه با راديوفردا ميگويد مجله شعر بيشتر به انعکاس کار شعرائي اختصاص دارد که در دهه 1370 آغاز کردند.
پرهام شهرجردي (سردبير مجله شعر، پاريس): درعين حال به هرحال يک سري حرکت هاي تاره شعري در ايران به وجود آمد از سالهاي 1370 به اين طرف. جوانهائي بودند که سعي کردند تفکر تازهاي را در شعر پياده کنندو اين هميشه با برخورد قهرآميزي روبرو شد. هميشه تفکر سنتي شعري سعي کرده بود حرکتهاي تازه جوانها را سرکوب کند، ناديده بگيرد و نگذارد که پروازکنند و نتوانند تريبوني داشته باشند که خود را مطرح کند و بگويد آقا ما آمدهايم و اين پيشنهادها را براي شعر کردهايم واين هم دستآوردهاي ماست.
ب.ن.: مجله شعر، که دهها هزار خواننده در داخل و خارج از کشور را با نوع خاصي از شعر امروز آشنا ميکند که در رسانههاي ديگر کمتر به آن دسترسي هست، هرماه به گفته سردبيرآن، از 300 شاعر جديد شعر دريافت ميکند، چه به صورت الکترونيکي و چه به صورت کتاب و نوشته در پست. آقاي شهرجردي در باره معيار انتخاب اشعار براي انعکاس در مجله شعر ميگويد
پرهام شهرجردي: در مورد اينکه معيارهاي خود من چي است، من در وهله اول اسم شاعر برايم اهميت ندارد و بيشتر سعي ميکنم ببينم در آن شعري که به دست من رسيده، چه اتفاقي افتاده. چون کساني ميآيند شعري ميفرستند و دراين شعر برخورد تازهاي ميکنند، پيشنهاد تازهاي براي نوشتن شعر ميدهند. يک نگاه تازهاي به کلمه دارند. برخوردشان با زبان را من خودم مدنظر ميگيرم و به هرحال، مسائل زيبائي شناختي ديگري هم هست که مطرح ميشود، مثل اينکه حالا ببينيم جريان تخيل در شعر چيست و اين شعرها از نظر نگاه، چقدر با شعرهاي ديگر متفاوت هست. براي اينکه متاسفانه بعد از مطرح شدن اين جريانهاي پست مدرنيست، خيليها فکر کردند با ناديدهگرفتن همه چيز و شلخته نوشتن ميتوانيم به آن شعر شعر پست مدرن بگوئيم و ميتواند از ارزش خاصي برخوردار باشد.
ب.ن.: در شماره چهارم مجله شعر، علاوه بر نمونههاي شعر، به چند مقاله خواندني در باره ادبيات از ژان بودريار و محمد تنگستاني، و تحقيقهائي نيز در باره زن و فرهنگ، از ويکتوريا طهماسبي و آرش قرباني، و همچنين در يک فصل از آن، برداشتهاي چند شاعر و نويسنده را ميخوانيم در باره يک شعر، که تحت عنوان «جمع خواني» گردآوري شدهاند. از اقدامات مجله شعر، انتشار بعضي از اشعار با صداي خود شاعر است که آقاي شهرجردي توضيح داد به خاطر دور بودن بعضي از شعرا و محدوديتهاي فني، در اين شماره اين تعداد کمتر شده است. آقاي علي عبدالرضائي، که چند شعر تازه او در شماره چهارم مجله شعر منتشر شده، در مصاحبهاي مفصل، در باره کار خود توضيح ميدهد و چند نمونه از شعرهاي او را با صداي خود او ميشنويم.
صدای علي عبدالرضائي: اصفهان که زیباترین یهودی ِ راه گم کرده ی من است
سوار ِ زاینده رودش شده ازمن آب می خورد که سن رابرای همیشه از رو ببرد
الکی حافظ حافظ می کنند برخی
شیرازهم که تاریک مویی لاغر مردنی ست
همیشه عاشق ِ من بود
عاشق ِ من است
مرا می خواهد
باور نمی کنید سری به اهواز بزنید
ب. ن.: بسياري از شعراي جواني که مجله شعر آثارشان را منتشر ميکند، از جمله آقاي علي عبدالرضائي، چندين کتاب شعر منتشر کردهاند، اما چنانکه آقاي شهرجردي توضيح ميدهد، در حاشيه جريانهاي اصلي شعر معاصر ايران کار ميکنند. از خدمات مجله شعر، کنار هم گذاشتن نمونههائي از آثار آنهاست براي نشان دادن و شناساندن يک جريان ادبي با وجوه مشترک. آقاي پرهام شهرجردي ميگويد:
پرهام شهرجردي: مجله شعر سعي کرده هميشه به جاي اينکه دست در دست جريانهاي حاکم، جريانهائي که سعي ميکنند با هر حکومتي، چه حکومت ادبي، و چه هر حکومت سياسي، ساخت و پاخت داشته باشند، خود را از آنها دور کند و فاصله خود را با آنها حفظ کند. براي اينکه رفتار پارتيزاني با رفتار ادبي دو مقوله کاملا جداست و براي همين مجله شعر، مجلهاي است که تاحدودي در حاشيه کار ميکند.
به مجله شعر ميتوان از طريق آدرس اينترنتي www.parham.ir دسترسي پيدا کرد.