لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

انتقاد شدید فرمانده سپاه از پاکستان و هشدار به عربستان و امارات


محمدعلی جعفری، با انتقاد شدید از دولت پاکستان، می‌گوید که این کشور به «تروریست‌ها» پناه داده است.
محمدعلی جعفری، با انتقاد شدید از دولت پاکستان، می‌گوید که این کشور به «تروریست‌ها» پناه داده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، با تاکید بر گرفتن انتقام خون قربانیان «حادثه تروریستی» سیستان و بلوچستان به دولت پاکستان هشدار داد که «نحوه برخوردش با اشرار و تروریست‌ها را تغییر دهد».

به گفته فرمانده سپاه، «آن صبری که در گذشته نظام در برابر توطئه‌ها و دولت‌های مرتجع منطقه به‌خصوص عربستان و امارات که دست به این اقدامات می‌زنند، متفاوت خواهد بود.»

سرلشکر جعفری ادامه داد: «در صورتی که پاکستان به مسئولیت‌های خود در مبارزه با تروریست‌ها عمل نکند، ایران به مجازات مزدوران سازمان‌یافته توسط سرویس‌های جاسوسی منطقه و فرامنطقه‌ای خواهد پرداخت.»

محمدعلی جعفری، با انتقاد شدید از دولت پاکستان، گفت: «از آنجایی که دولت پاکستان این عناصر را پناه داده است و می‌داند محل استقرار آنها کجاست، باید در قبال آن پاسخگو باشد و انتظار می‌رود با جدیت به مسئولیت‌های خود در قبال تامین امنیت مرزهای مشترک پرداخته و اجازه ندهند تروریست‌ها مناطق مرزی این کشور با ایران را جولانگاه خود برای ارتکاب اقدامات ضد امنیتی علیه ملت ایران قرار دهند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به سخنان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت: «شرایط با گذشته متفاوت بوده و دولت پاکستان باید نحوه برخوردش با این عناصر ضدانقلاب را تغییر دهد.»

هر بار پس از اتفاقاتی مشابه در مناطق مرزی ایران و پاکستان، دولت و مقام‌های جمهوری اسلامی انتقادهایی مشابه از عملکرد پاکستان داشته و خواستار اقدامات دولت این کشور در قبال تامین امنیت مناطیق مرزی با ایران شده‌اند، اما معمولا دولت پاکستان به این هشدارها و انتقادها واکنشی نشان نداده‌ است.

چهارشنبه شب گذشته، به اتوبوس حامل پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در محور خاش – زاهدان حمله انتحاری شد.

به گفته «قرارگاه قدس» نیروی زمینی سپاه پاسداران، در جریان حمله انتحاری به این اتوبوس، دست‌کم ۲۷ تن از سرنشینان اتوبوس کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

ساعتی بعد، گروه موسوم به «جیش‌العدل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

شورای امنیت سازمان ملل یک روز پس از این حادثه، حمله به اتوبوس سپاه پاسداران را رخدادی تروریستی نامید و آن را با «قوی‌ترین عبارات» محکوم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای و حسن روحانی نیز در پیام‌هایی جداگانه با محکومیت این حمله انتحاری، آن را به «‌سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه» نسبت داده و وعده کردند که «آمران و عاملان» را مجازات کنند.

سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه، نیز این حمله انتحاری را ناشی از «توطئه ها و حمایت های دولت‌های مرتجع منطقه با دستور آمریکا و صهیونیست‌ها» توصیف کرد و گفت: «به طور قطع اقدامات جبرانی انجام خواهیم داد.»

کشته‌شدگان و مجروحین این حمله انتحاری از نیروهای مرزبان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لشکر امام حسین استان اصفهان بودند.

‌در ماه‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان چند حادثه مشابه رخ داده است، از جمله در میانه بهمن‌ماه در جریان حمله به مراسم صبحگاه سربازان در ناحیه مقاومت بسیج در نیک‌شهر، یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند؛ روز شنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، اعلام شد که یکی از مجروحان آن حادثه هم جان باخته است.

یک هفته قبل از آن در هفته اول بهمن‌ماه خبرگزاری‌های ایران از وقوع دو انفجار در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خبر دادند.

منابع خبری محلی گزارش داده بودند که پس از شنیده شدن صدای «انفجار مهیب» در زاهدان، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان انفجار یک نارنجک «دست‌ساز» و یک بسته «مشکوک»، منجر به زخمی شدن سه تن از ماموران نیروی انتظامی شد.

گروه جیش‌العدل مسئولیت این حادثه را نیز بر عهده گرفت.

​یک ماه قبل از آن در میانه دی‌ماه، افراد مسلح به یک خودروی پلیس راهنمایی و رانندگی در زاهدان تیراندازی کردند که در جریان آن یک افسر پلیس کشته شد.

هیچ گروهی مسئولیت آن تیراندازی را برعهده نگرفت، ولی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران عاملان این تیراندازی را «اشرار» معرفی کردند.

اما مهیب‌ترین حادثه از این دست در استان سیستان و بلوچستان در نیمه آذرماه امسال رقم خورد که برای نخستین بار در ایران یک خودروی انتحاری قصد داشت تا به مقر فرماندهی انتظامی شهر چابهار وارد شود، اما با مقاومت نیروهای محافظ این مرکز در ابتدای ورودی این مقر منفجر شد که منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر شد.

یک هفته پس از آن حادثه «تروریستی»، منابع انتظامی از شناسایی و بازداشت تمام عوامل آن حادثه خبر دادند.

در برخی گزارش‌ها مسئولیت آن انفجار انتحاری به گروه «انصار الفرقان» نسبت داده شد.

در ماه‌های اخیر در استان سیستان و بلوچستان، خبرها و گزارش هایی از ربوده‌ شدن شماری از مرزبانان ایران نیز منتشر شده که گفته می‌شود به کشور پاکستان برده شده‌اند.

این حوادث به جز درگیری‌های گاه و بیگاه عوامل انتظامی، اطلاعاتی و انتظامی استان سیستان و بلوچستان با «اشرار یا قاچاقچیان مواد مخدر» است.

منابع: ایرنا، تسنیم و رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG