لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۴

پومپئو: تلاش می‌کنیم تحریم‌ها به مردم ایران صدمه‌ای نرساند


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، گفت که واشینگتن تلاش می‌کند رهبران جمهوری اسلامی و سازمان‌های ناقض حقوق بشر در ایران را به گونه‌ای تحریم کند که به مردم عادی صدمه‌ای نرسد.

توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه سوم اسفند پاسخ آقای پومپئو به پرسش یکی از کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی را بازتاب داده که پرسیده چرا ایالات متحده آن دسته از نهادهای حکومت ایران را که در «نقض حقوق شهروندان» این کشور دست دارند، تحریم نمی‌کند، نهادهایی مانند سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و صدا و سیما.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ عنوان کرد که نخست این رهبران جمهوری اسلامی هستند که باید از حقوق انسانی مردم خود دفاع کنند و این باعث ناراحتی او و «صدها میلیون نفر از مردم آمریکاست که رهبران ایران از حقوق مردم خود محافظت نمی‌کنند».

مایک پومپئو سپس تاکید کرد که ایالات متحده «سهم خود» را در این باره با «تحریم بیش از ۱۴۰ فرد و نهاد ایرانی ادا کرده است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا مهر ماه سال گذشته سپاه پاسداران را به دلیل آن‌چه حمایت از «گروه‌های تروریستی نظیر حزب‌الله، حماس و طالبان» نامیده است، تحریم کرد.

از آن زمان حلقه محاصره تنگ‌تر شده و نهادها و چهره‌های بسیاری در حکومت جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند از جمله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، که در ویدیوی توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا تصویری از او نیز به عنوان یکی از «ناقضان حقوق بشر» در ایران دیده می‌شود.

آقای پومپئو در ادامه سخنان خود عنوان کرد که آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها به گونه‌ای اعمال شود که «به مردم عادی ایران صدمه‌ای نرسد، بلکه صرفا آن کنشگران بد و رهبران جمهوری اسلامی را مجازات کند که ایران را در طول چهل سال پس از انقلاب به مسیر شکست کشانده‌اند.»

این اظهارات در حالی است که طیف هایی از گروه‌های سیاسی مخالف حکومت جمهوری اسلامی و فعالان حقوق بشر از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران انتقاد می‌کنند. از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، که تاکید داشته تحریم اقتصادی «مردم ایران را فقیر می‌کند».

با این حال خانم عبادی نیز از تحریم های حقوق بشری علیه مقامات ایران و نیز ممانعت از پخش برنامه های تلویزیون ایران از ماهواره دفاع کرده است.

همچنین تیر ماه امسال شماری از مخالفان جمهوری اسلامی در نامه‌ای به مایک پومپئو خواستار اعمال تحریم‌ علیه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به علت «نقض حقوق بشر» شدند.​

آقای پومپئو در نهایت خطاب به ایرانیان گفت: «ما همچنان به جست‌وجو و شناسایی متخلفان و سازمان‌هایی که باعث فساد در کشورتان و وخامت شرایط زندگی‌تان شده‌اند، ادامه می‌دهیم. و زمانی که راهی را برای انجام این کار بیابیم، ایالات متحده آماده است با مردم ایران در رابطه با تحریم‌ها و کلیه مسائل مربوط به حقوق بشر در داخل ایران همکاری کند.»

منبع: توییتر فارسی وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG