لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

خبرهای کوتاه

پرواز هواپیمایی نروژ پس از ۷۰ روز از ایران خارج شد

هواپیمای نروژی در شیراز زمین‌گیر شده بود.
هواپیمای نروژی در شیراز زمین‌گیر شده بود.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز شنبه خبر داد که یک فروند هواپیمای شرکت «ایر شاتل» نروژ که «به علت عدم تأمین قطعه» در فرودگاه شیراز زمین‌‎گیر شده بود، نیمه شب جمعه از ایران به مقصد استکهلم، پایتخت سوئد، به پرواز درآمد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۲۳ آذرماه گذشته، از «فرود اضطراری» یک فروند هواپیمای مسافربری به مقصد نروژ در فرودگاه بین‌المللی شیراز خبر داد.

این هواپیمای نروژی با ۱۹۲ مسافر و خدمه هنگام پرواز از دوبی به اسلو از ناحیه یکی از موتورها دچار نقض فنی شد و به ناچار در فرودگاه شیراز فرود آمد.

خدمه و مسافران این پرواز یک روز بعد با پروازی دیگر از شیراز خارج شدند، اما هواپیما به علت نبود قطعات یدکی لازم در ایران ماند.

حال این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ توانسته است پس از تهیه و نصب موتور جدید، پس از بیش از ۷۰ روز سرانجام از مرزهای ایران خارج شود.

به موجب تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ورود محصولاتی به ایران که آمریکا دست‌کم ده درصد در تولید آنها سهیم بوده منوط به مجوز وزارت خزانه‌داری این کشور است، و به نوشته ایرنا «به همین جهت هواپیمای نروژی بیش از دو ماه در فرودگاه شیراز زمین‌گیر بود».

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

اَپِل به دستور دولت، واتس‌اپ و تردز را از فروشگاه مجازی خود در چین حذف کرد

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ شبکه‌های اجتماعی تلگرام و سیگنال نیز در فروشگاه مجازی اپل در چین قابل دسترسی نیستند
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ شبکه‌های اجتماعی تلگرام و سیگنال نیز در فروشگاه مجازی اپل در چین قابل دسترسی نیستند

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که شرکت اپل به دستور نهاد ناظر بر اینترنت در چین، واتس‌اپ و تردز، دو ابزار پیام‌رسان شرکت متا، را از فروشگاه مجازی خود حذف کرده است.

چین یکی از گسترده ترین سانسورهای شبکه اینترنت در جهان را دارد و کاربران چینی بدون فیلتر‌شکن نمی‌توانند به گوگل و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های غیرچینی دسترسی پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت اپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما ناگزیریم از قوانین هر کشوری که در آن فعالیت داریم تبعیت کنیم حتی اگر با این قوانین مخالف باشیم. نهاد ناظر بر فضای مجازی چین براساس ملاحظات مربوط به امنیت ملی به ما دستور داده این اپلیکیشن را حذف کنیم.»

سخنگوی شرکت متا حاضر نشد به سئوالات خبرگزاری فرانسه در این زمینه پاسخ دهد. شرکت اپل نیز به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

خبرگزاری فرانسه می افزاید که روز جمعه جستجو برای واتس‌اپ و تردز در فروشگاه مجازی اپل در چین به نتیجه نرسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ شبکه‌های اجتماعی تلگرام و سیگنال نیز در فروشگاه مجازی اپل در چین قابل دسترسی نیستند و به گفته یک مؤسسه مشاوره فنی و مالی آن‌ها نیز حذف شده‌اند.

چین برای اپل بازار بزرگی است و این شرکت در سال گذشته میلادی پر‌فروش ترین تولید کننده تلفن‌های همراه در چین بود. ولی موضوع حساس و مشکل آفرین سانسور و امنیت ملی در چین و همینطور نبرد شدید آمریکا و چین بر سر برتری در عرصه فناوری دیجیتال از سال‌ها پیش به فعالیت اپل در چین لطمه زده است.

چین ماه ژانویه خبر داد «ایر دراپ» ابزار شرکت اپل مخصوص جابجا کردن فایل به صورت بی‌سیم را که در ارتباطات و سازماندهی اعتراضات طرفدار دموکراسی در سال ۲۰۱۹ در هنگ کنگ نقش مهمی داشت رمز‌گشایی کرده است.

کارشناسان دولت چین گفتند برای شناسایی شماره تلفن و ایمیل صاحبان آیفون که از این ابزار استفاده می‌کنند راه‌هایی پیدا کرده‌اند.

بسیاری از پلتفرم‌های پر‌طرفدار در سطح جهان نظیر گول، فیسبوک، ایکس، واتس‌اپ و تیک تاک در چین مسدودند.

ولی کاربران چینی با استفاده از فیلتر‌شکن می‌توانند این اپلیکیشن‌ها را در تلفن همراه خود بارگذاری کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

حذف واتس اپ و تردز از فروشگاه مجازی اپل در چین دسترسی به این اپلیکیشن‌ها را برای دارندگان آیفون بسیار دشوار خواهد کرد.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز جمعه ۳۱ فروردین در مورد پیش نویس لایحه‌ای با هدف مجبور کردن شرکت تیک تاک به قطع تمامی ارتباط‌هايش با «بایت سنت»، شرکت چینی مادر تیک تاک، به دلیل حساسیت‌های مربوط به امنیت ملی رای گیری کند.

چین بارها از اعمال محدودیت در مورد شرکت های فناوری چینی در آمریکا انتقاد کرده و این اقدامات را بهانه و توجیهی برای مهار پیشرفت اقتصادی خود توصیف کرده است.

تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی به‌دلیل خشونت در کرانه باختری

اتحادیه اروپا اعلام کرد که به‌دلیل خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینیان در کرانه باختری، تحریم‌هایی را علیه چهار فرد و دو نهاد اعمال کرده است.

همزمان روز جمعه ۳۱ فروردین آمریکا نیز اعلام کرد که نهادهایی را که برای شهرک نشینان کرانه باختری سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند، تحریم می‌کند.

شورای اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «لِهاوا» یک گروه یهودی افراطی حامی برتری نژادی و «جوانان تپه» گروهی با گرایش‌های راست افرطی، دو نهادی هستند که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

«جوانان تپه» شامل نوجوانان و جوانان راستگرای شهرک‌نشینی است که به روی تپه‌ها با فلسطینان و نیز با ارتش و افراد امنیتی اسرائیل درگیر می‌شوند.

گروه‌های راست افراطی مانند «جوانان تپه» و «لهاوا» در نتیجه تخلیه ۳۱۵ شهرک در کرانه‌باختری که بیشتر جمعیت آن را یهودیان ملی-مذهبی تشکیل می‌دهند، تأسیس شدند.

اتحادیه اروپا همچنین «مئیر اتینگر» و «الیشا یِرِد»، دو رهبر «جوانان تپه» را نیز در فهرست تحریم‌های این اتحادیه افزود.

دولت جو بایدن نیز با متهم کردن دو پاسگاه اسرائیلی و سه شهرک‌نشین یهودی به تضعیف ثبات در کرانه باختری، آنها را تحریم کرد و از اسرائیل خواست که اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خشونت‌های شهرک‌نشینان انجام دهد.

بر این اساس وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای، پاسگاه‌های موسوم به «مزرعه موشه» و «مزرعه تسوی» را مرکز اعمال خشونت علیه فلسطینیان دانست و تأکید کرد که خشونت‌های شهرک‌نشینان مانعی برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطین است.

دولت ایالات متحده ماه گذشته میلادی چهار اسرائیلی را متهم کرد که در خشونت‌های شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌های کرانه باختری نقش داشته‌اند و به این وسیله ناخشنودی خود را از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نشان داد.

اسرائیل در جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را تصرف کرد و شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در این منطقه به طور مداوم در حال گسترش است.

فلسطینیان کرانه باختری را به عنوان بخشی از یک کشور مستقل آینده که شامل غزه و بیت‌المقدس شرقی نیز می‌شود، در نظر می‌گیرند.

«نگرانی جدی» از گمراه کردن پلیس برای هجوم به منازل سیاستمداران در آمریکا

عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

در ماه‌های اخیر منازل تعدادی از قضات، کارکنان کمیسیون‌های انتخاباتی و سیاستمداران از هر دو حزب آمریکا در پی تماس‌های جعلی با مراکز امدادرسانی مورد هجوم ماموران پلیس قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد افرادی که به هر دلیل قصد آزار مقامات را دارند در تماس‌ تلفنی با مراکز امداد به دروغ وقوع یک جنایت یا حادثه مرگبار را در محل زندگی مقامات گزارش داده و در نتیجه واحدهای سراپا مسلح پلیس به این نقاط هجوم می‌برند.

تکرار این موارد در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، که به اعتقاد کارشناسان با معضلات دیگری نظیر تهدید به خشونت، دخالت خارجی و نشر اطلاعات غلط روبرو است، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

تازه‌ترین مورد از هجوم پلیس بر مبنای گزارش جعلی از وقوع یک جنایت نیمه شب پنجشنبه ۳۰ فروردین در منزل ریک ویلسون، استراتژیست سابق حزب جمهوریخواه و از بنیانگذاران «پروژه لینکلن» روی داد که یک موسسه اقدام سیاسی نزدیک به محافظه‌کاران و جمهوریخواهان میانه‌رو است.

آقای ویلسون که قبلاً یک بار دیگر هدف این اقدامات قرار گرفته بود به محض محاصره منزلش در ایالت فلوریدا توسط مأموران پلیس در حالی که دست‌های خود را به نشانه تسلیم روی سرش گذاشته بود فریاد زد: «قربانی گزارش دروغم.»

او به خبرنگاران گفت: «محاصره منزل توسط ده‌ها مامور پلیس سراپا مسلح در ساعت سه نیمه شب تجربه سختی است. هدف این حقه‌بازی‌ها به کُشتن دادن مردم است.»

در ماه ژانویه نیز حادثه مشابهی برای گابریل استرلینگ، یک مقام ارشد کمیسیون انتخابات ایالت جورجیا، اتفاق افتاد. به گفته او مأموران پلیس پس از یک تماس تلفنی که ادعا کرده بود در آدرس او «یک معامله مواد مخدر به درگیری منجر شده» خانه او را محاصره کردند.

آقای استرلینگ گفت: «نباید اجازه داد که تماس‌های دروغین در مورد تهدید بمب‌گذاری و یا هر داستان جعلی دیگر که پلیس در واکنش به آن‌ها به ادارات دولتی و یا منازل مردم هجوم می‌برد به یک موضوع عادی بدل شود. پیش‌بینی ما این است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر تنش‌ها تشدید شود.»

اف بی آی (اداره تحقیقات فدرال) اخیراً اعلام کرد که فقط در سال گذشته میلادی حدود ۶۰۰ مورد از این حوادث را شناسایی کرده و ارتکاب این جرم رو به افزایش است.

تعداد دقیق فریب دادن پلیس برای هجوم به منازل سیاستمداران و مقامات انتخاباتی مشخص نیست چون تمامی آن‌ها گزارش نمی‌شود ولی وقوع این حوادث در مورد چندین مقام ارشد نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

در ماه‌های اخیر تانیا چوتکان، قاضی مسئول رسیدگی به یک پرونده تخلف فدرال دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، جک اسمیت، بازرس ویژه وزارت دادگستری که مسئول هدایت دو اعلام جرم علیه آقای ترامپ است و همینطور مارجری تیلور گرین، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، هدف این نوع اقدامات قرار گرفته‌اند.

این اقدامات اصطلاحاً Swatting نام گرفته که ریشه آن واحدهای ضربت به شدت مسلح پلیس به نام SWAT است و معمولاً برای مقابله با جرایم سنگین و خطرناک اعزام می‌شوند.

به گفته اف‌بی‌آی این روش از اعمال فشار یا تهدید افراد از سال‌های دو هزار به بعد به مرور رواج پیدا کرده و موارد وقوع آن رو به افزایش است.

علاوه بر سیاستمداران و مقام‌های دولتی و قضایی، دست اندرکاران قمار‌بازی آنلاین و در مواردی سلبرتی‌ها نیز هدف این نوع اقدامات بوده اند.

پلیس بریتانیا:‌ مظنونان حمله به پوریا زراعتی احتمالاً اهل اروپای شرقی‌ هستند

پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»
پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»

پلیس بریتانیا می‌گوید احتمال می‌رود افراد مظنون به حمله با سلاح سرد به پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، از شهروندان اروپای شرقی‌ بوده و یکی از آنها هم احتمالاً با آلبانی ارتباط دارد.

به گزارش روزنامه گاردین، بر اساس اعلام پلیس بریتانیا مظنونان احتمالاً برای انجام این حمله «اجیر» و اندکی پیش از حمله وارد بریتانیا شده‌ بودند.

بازرسان بریتانیایی می‌گویند در حال بررسی ارتباط احتمالی یکی از این مظنونان با کشور آلبانی هستند.

ماه پیش پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، در خارج از خانه‌اش در لندن با چاقو زخمی شد.

پلیس لندن اعلام کرد که کارآگاهان بر این باورند که در این حمله سه مظنون دخیل بودند که ساعاتی پس از حمله، بریتانیا را ترک کردند.

پلیس متروپلیتن سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد که توانسته یک خودروی مرتبط با این حمله را کشف کند.

پلیس کمی بعد اعلام کرد:‌ «از آنجایی که قربانی، یک روزنامه‌نگار در یک سازمان رسانه‌ای فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا است و پیش از این تهدیدهایی علیه این گروه از روزنامه‌نگاران صورت گرفته بود، این حادثه توسط افسران متخصص فرماندهی ضد تروریسم پلیس متروپلیتن در حال بررسی است».

به باور منابع غربی، افراد پشت این حمله به نیابت از جمهوری اسلامی ایران مرتکب چنین جنایتی شده‌اند.

به گفته پلیس مبارزه با تروریسم و سرویس‌های امنیتی بریتانیا، این حمله تازه‌ترین نمونه از اقدامات حکومت ایران برای انجام خشونت علیه منتقدان خود در خاک کشورهای غربی به شمار می‌آید.

با این وجود کاردار سفارت جمهوری اسلامی در بریتانیا دخالت دولت ایران در این حمله را رد کرده است.

پس از این حمله به پوریا زراعتی، سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواست تا از خبرنگاران ایرانی که هدف سرکوب «خصمانه» جمهوری اسلامی‌اند، بهتر محافظت کند.

بازرسان ضد تروریسم می‌گویند از سال ۲۰۲۲، مجموعه‌ای از توطئه‌ها برای «ربودن یا حتی کشتن... افرادی که دشمن رژیم ایران تلقی می‌شوند» توسط شماری واسطه‌ها طراحی و تا حد زیادی خنثی شده است.

به گفته این بازرسان در تمامی این موارد برای تمام واسطه‌ها، پول حرف اول را می‌زند؛ « چرا خودتان این جرم را مرتکب شوید وقتی می‌توانید یک مجرم سازمان‌یافته را استخدام کنید تا به نیابت از شما این کار را انجام دهد و به شما فرصت انکار بدهد».

مقامات آمریکایی همچنین می‌گوید شاهد اقداماتی با هدایت ایران و با استفاده از الگوهای مشابه‌اند که طی آن افراد مجرم از اروپای شرقی برای انجام ترورعلیه مخالفان جمهوری اسلامی استخدام می‌شوند.

اوکراین از ساقط کردن یک بمب‌افکن استراتژیک روسیه خبر داد

مقامات اوکراین اعلام کردند یک بمب‌افکن روسیه را در نزدیکی مرز خود سرنگون کرده‌اند.

به گفته مقامات منطقه‌ای کی‌یف، این بمب‌افکن در جریان یک حمله هوایی منجر به کشته شدن دست کم ۸ نفر ازجمله دو کودک در استان مرکزی دنیپروپتروفسک شده بود که در فاصله ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین منهدم شد.

به گزارش رویترز، مقامات منطقه‌ای گفته‌اند موشک‌ها در ساعات نخستین روز جمعه، شهر دنیپرو و مناطق اطراف آن را بمباران کردند و ضمن آسیب رساندن به ساختمان‌های مسکونی و ایستگاه اصلی قطار، دست کم ۲۸ غیرنظامی را مجروح کردند.

با این وجود وزارت دفاع روسیه ادعا کرده که بمب‌افکن منهدم شده پس از انجام یک مأموریت جنگی در حال بازگشت به پایگاه بوده که در منطقه استاوروپل در جنوب روسیه، صدها کیلومتر دورتر از قلمرو تحت کنترل اوکراین، «سقوط» کرده است.

وزارت دفاع روسیه در عین حال گفته که دلیل «سقوط» احتمالاً نقص فنی بوده است.

فرماندار منطقه‌ای روسیه گفت که چهار خدمه نیروی هوایی روسیه از این هواپیمای جنگی بیرون پریدند؛ دو نفر از این افراد نجات یافتند، یک نفر کشته شده و عملیات برای نجات نفر چهارم در جریان است.

روسیه در هفته‌های اخیر حملات هوایی دوربرد خود را به سیستم انرژی اوکراین و سایر اهداف تشدید کرده و با پیشروی در شرق این کشور، فشار را بر کی‌یف در پشت خط مقدم افزایش داده است.

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی موسوم به «گروه هفت» روز جمعه در نشست خود در کاپری ایتالیا، متعهد شدند که توانایی‌های دفاع هوایی اوکراین را تقویت کنند.

روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، مقامات ارشد ناتو و اتحادیه اروپا از وزرای خارجه هفت کشور پیشرفته صنعتی (آلمان، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، کانادا) خواسته بودند تا گام‌های سریع و ملموسی برای ارائه سامانه‌های دفاع هوایی و همچنین توپخانه بیشتر به اوکراین بردارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه «گروه هفت» در بیانیه پایانی نشستی که روز جمعه ۳۱ فروردین ماه برگزار شد، اعلام کردند که برای تقویت توانایی‌های دفاع هوایی اوکراین و برای نجات جان انسان‌ها و محافظت از زیر‌ساخت‌های حیاتی عزم خود را جزم می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اعضای «گروه هفت» همچنین در حال بررسی استفاده از دارایی‌های توقیف‌شده روسیه برای کمک به اوکراین هستند.

بازداشت یک مرد ایرانی در کنسولگری ایران در پاریس پس از تهدید به انفجار

پلیس فرانسه روز جمعه اعلام کرد مردی که در داخل کنسولگری ایران در پاریس مخفی شده و تهدید به اقدام انفجاری کرده بود، بازداشت شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، مرد بازداشت‌شده برای پلیس و دستگاه قضایی فرانسه شناخته‌شده است.

این مرد یک ایرانی-فرانسوی متولد تهران در سال ۱۹۶۳است که پیشتر نیز در سپتامبر سال گذشته به دلیل اقدام به آتش‌سوزی عمدی مقابل کنسولگری ایران در پاریس بازداشت شده بود.

این مرد برای این اقدام خود که اعلام کرده بود در حمایت از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» انجام داده، به هشت ماه زندان محکوم شده بود.

اقدام روز جمعه او دو روز پیش از برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر درباره پرونده سال گذشته‌اش در روز دوشنبه آینده صورت گرفته است.

او روز جمعه گفته که برای «گرفتن انتقام برادرش» دست به اقدام زده است.

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که پلیس فرانسه با درخواست کنسولگری ایران برای عملیات وارد عمل شد.

در حالی که در ابتدا به نقل از شاهدان عینی گزارش شد که این فرد دارای جلیقه انفجاری یا نارنجک است، پس از جست‌و‌جوی او از سوی پلیس، هیچ مواد انفجاری نزد او کشف نشد.

رسانه‌ها گفتند که نارنجکی که این مظنون در دست داشت، نارنجک واقعی نبود.

ستاد فرماندهی پلیس پاریس با انتشار بیانیه‌ای نوشت که یک محیط امنیتی روز جمعه در اطراف کنسولگری ایران در پاریس ایجاد شد.

بر اساس گزارش پلیس، «یک شاهد مردی را در حال ورود با نارنجک یا جلیقه انفجاری» به ساختمان کنسولگری ایران مشاهده کرد.

شبکه تلویزیونی خبری ب‌اف‌ام‌ گزارش داد که این مرد حوالی ساعت ۱۱ صبح هنگام ورود به کنسولگری مشاهده شد.

لوران نونز رئیس پلیس پاریس اعلام کرد که کنسولگری ایران «درخواست مداخله» را به ستاد پلیس ارائه کرده بود.

پلیس از مردم خواست از تجمع در اطراف خیابان‌های محل استقرار کنسولگری ایران در پاریس خودداری کنند.

کنسولگری ایران در پاریس در منطقه شانزدهم در غرب پایتخت فرانسه و در نزدیکی برج ایفل قرار دارد.

سفارت و کنسولگری ایران در نزدیکی برج ایفل قرار دارد
سفارت و کنسولگری ایران در نزدیکی برج ایفل قرار دارد

شرکت مترو پاریس نیز در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که خدمات‌رسانی برخی خطوط مترو در ایستگاه تروکادرو نزدیک‌ترین ایستگاه به کنسولگری ایران متوقف شده است.

هنوز مشخص نیست که این ماجرا ارتباطی با تشدید تنش میان جمهوری اسلامی و اسرائیل داشته باشد.

آذرماه سال گذشته، یک فرانسوی ایرانی‌تبار در حمله با چاقو در مرکز پاریس در نزدیکی برج ایفل یک گردشگر آلمانی را کشت و بعداً به پلیس گفت که «تحمل مرگ مسلمانان در افغانستان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین را ندارد.»

این حمله مرگبار نگرانی در مورد خطر حملات اسلام گرایان افراطی را در ماه‌هایی که پایتخت فرانسه خود را برای برگزاری مسابقات المپیک تابستانی آماده می‌کند افزایش داد.

انتقاد هفت کشور صنعتی جهان از شمار بالای تلفات غیرنظامی در جنگ غزه

وزرای خارجه گروه هفت
وزرای خارجه گروه هفت

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان روز جمعه، ۳۱ فروردین‌ماه، از تلفات بالای انسانی در حمله اسرائیل به نوار غزه طی ماه‌های گذشته انتقاد کردند.

وزرای خارجه «گروه هفت» شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، کانادا و ژاپن در بیانیه مشترکی که روز جمعه منتشر کردند، تصریح کرده‌اند: «ما از تلفات جانی غیرنظامیان ابراز تأسف می‌کنیم و با نگرانی از تعداد غیرقابل قبول غیرنظامیان کشته شده از جمله هزاران زن، کودک و افراد آسیب‌پذیر، یاد می‌کنیم.»

این بیانیه که نسخه‌ای از آن در سایت وزارت خارجه بریتانیا منتشر شده، در ادامه می‌افزاید با شروع عملیات نظامی «تمام‌عیار» اسرائیل در منطقه رفح مخالف است، چرا که این کار «عواقب فاجعه‌باری» بر ساکنان این منطقه خواهد داشت.

رفح در جنوب غزه تنها منطقه باقی‌مانده در کنترل گروه افراطی حماس و رهبران آن است و طی هفته‌های گذشته اسرائیل بارها از قصد خود برای حمله زمینی به آن خبر داده است. آمریکا و اروپا همراه با اسرائیل حماس را گروه تروریستی تلقی می‌کنند.

وزرای خارجه گروه هفت در نشست جزیره کاپری ایتالیا از اسرائیل خواستند یک برنامه معتبر و قابل اجرا برای حفاظت از جان غیرنظامیان ارائه دهد.

در جریان حمله گسترده و بی‌سابقه گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهرماه پارسال ۱۲۰۰ نفر کشته و حدود ۲۴۰ نفر دیگر به گروگان گرفته شدند. اسرائیل در واکنش به این حمله، در غزه دست به یک عملیات نظامی زد که همچنان از پایانش خبری نیست.

بیانیه هفت کشور صنعتی جهان در ادامه، حمله مهرماه حماس به اسرائیل را «وحشیانه» توصیف نموده و آن را به شدت محکوم کرده است.

این بیانیه بر حق اسرائیل برای دفاع از خود با رعایت قوانین بین‌المللی، خصوصا حقوق بشر تاکید کرده و از گروه افراطی حماس خواسته است بقیه گروگان‌های اسرائیلی را فورا آزاد کند.

این بیانیه نسبت به خطر قحطی در غزه هشدار داده و از جامعه جهانی خواستار تقویت امدادرسانی به این منطقه شده است.

به گفته مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل حماس است، از زمان اغاز جنگ در غزه بیش از ۳۳ هزار نفر کشته و بیش از ۷۶ هزار زخمی شده‌اند.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز ۲۹ فروردین اعلام کرد، از زمان آغاز جنگ در غزه تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک فلسطینی کشته شده‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، به‌ دلیل عدم دسترسی به منطقه غزه، نمی‌توانند به‌ طور مستقل تعداد کشته‌شدگان را تأیید کنند.

مدیر اف‌بی‌آی: هکرهای دولتی چین مترصد فرصت برای حمله «ویران‌گر» به آمریکا هستند

کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی
کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی

رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، می‌گوید هکرهای مرتبط با دولت چین به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده نفوذ کرده‌ و منتظر «لحظه‌ مناسب برای وارد کردن ضربه‌ای ویرانگر» هستند.

کریستوفر رِی روز پنج‌شنبه، ۳۰ فروردین، طی سخنرانی در دانشگاه وَندربیلت که متن آن در سایت اداره تحقیقات فدرال منتشر شده، گفت که کارزار حملات سایبری گروه‌های هکری چینی با نام «طوفان وُلت» با موفقیت شمار متعددی از شرکت‌های آمریکایی در زمینه ارتباطات، انرژی، آب و دیگر حوزه‌های حساس، از جمله ۲۳ اپراتور خطوط لوله را هدف قرار داده است.

او در ادامه با اشاره به درگیری‌های مدرن و تهدیدات نوظهور تصریح کرد چین در حال توسعه توانایی ایجاد ویرانی فیزیکی در زیرساخت‌های حیاتی ما در زمان انتخابی خود است و هدف از آن ضربه به زیرساخت‌های غیرنظامی برای ایجاد هراس است.

آقای رِی گفت تعیین دقیق هدف چین و اینکه آیا در راستای بازدارندگی آمریکا برای دفاع از تایوان باشد، مشکل است.

چین بارها اعلام کرده تایوان بخشی از خاک این کشور است و باید به سرزمین مادری بازگردد. تایوان با رد این ادعا گفته است مردم این کشور باید درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

آمریکا متحد نزدیک تایوان است.

اوایل این هفته، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد عملیات گروه‌های هکری موسوم به «طوفان ولت» ارتباطی با دولت چین ندارد و بخشی از یک تلاش باج‌خواهانه باندهای تبهکار است.

سفارت پکن در واشینگتن نیز با انتشار بیانیه‌ای به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه این کشور اشاره کرده و گفته است برخی در ایالات متحده از ردیابی منشأ حملات سایبری به عنوان ابزاری برای ضربه زدن و متهم کردن چین استفاده می‌کنند.

این بیانیه با متهم کردن دولت آمریکا به سیاسی کردن مسئله امنیت سایبری می‌گوید برخی ادعا می‌کنند که ایالات متحده قربانی است، در حالی که واقعیت عکس آن است.

با این حال آقای رِی گفته است هکرهای چینی از یک سری بات‌نت، شبکه‌ای از رایانه‌ها و سرورهای شخصی آسیب‌دیده در سراسر جهان، برای پنهان کردن فعالیت‌های مخرب سایبری خود استفاده کرده‌اند.

پیشتر برخی شرکت‌های فن‌آوری رایانه و اینترنت، از جمله مایکروسافت و گوگل فعالیت هکرهای «طوفات ولت» را به چین منتسب کرده بودند.

لهستان یک نفر را به اتهام توطئه برای قتل رئیس‌ جمهور اوکراین بازداشت کرد

عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت مظنون منتشر شده است
عکسی که در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت مظنون منتشر شده است

یک مرد در لهستان به اتهام کمک به توطئه نهادهای اطلاعاتی روسیه برای قتل رئیس ‌جمهور اوکراین بازداشت شد.

همزمان آلمان از بازداشت دو نفر به اتهام جاسوسی برای روسیه خبر داد.

دادستانی‌های اوکراین و لهستان روز جمعه ۳۱ فروردین با اعلام این خبر نام متهم را «پاول. کا» عنوان کرده و گفتند که او در صدد ارسال اطلاعات امنیتی فرودگاه رزسزاوشو‌-جسینکا شهر ژشوف لهستان به عاملان روسی بوده و روز چهارشنبه بازداشت شده است.

فرودگاه رزسزاوشو‌-جسینکا دروازه‌ای برای تدارکات نظامی و بشردوستانه بین‌المللی برای اوکراین است و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اغلب از آنجا بازدید می‌کند.

این فرودگاه که تحت کنترل نیروهای آمریکایی است، اغلب به رهبران بین‌المللی و امدادگرانی که در داخل و خارج از اوکراین سفر می‌کنند خدمات می‌دهد.

در بیانیه دادستانی لهستان آمده است که اگر این مرد مجرم شناخته شود، ممکن است به هشت سال زندان محکوم شود: «بازداشت متهم یاد شده نتیجه همکاری نزدیک با دادستانی و سرویس‌های امنیتی اوکراین بود که به لهستان شواهد مهمی در رابطه با توطئه یاد شده ارائه کردند.»

او در تلاش برای ارتباط با نظامیان روسی بود که مستقیما در خاک اوکراین در جنگ مشارکت دارند.

آندری کوستین، دادستان کل اوکراین، گفت که مظنون وظیفه جمع‌آوری و انتقال اطلاعات مربوط به امنیت فرودگاه رزسزاوشو-‌جسینکا در جنوب شرقی لهستان به دولت متجاوز روسیه را بر عهده داشته است.

او با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفت این مورد تاکیدی بر تهدید مستمر روسیه نه تنها برای اوکراین، بلکه علیه کل جهان آزاد است.

او گفت: «رژیم جنایتکار کرملین... عملیات خرابکارانه را در قلمرو سایر کشورهای مستقل سازماندهی کرده و انجام می‌دهد.»

در این میان دادستان‌های آلمان از بازداشت دو مرد با تابعیت دوگانه آلمانی-‌روسی به ظن جاسوسی خبر داده که یکی از آنها در صدد حمله به تاسیسات نظامی آمریکا برای اخلال در کمک‌های این کشور به اوکراین بوده است.

دادستان فدرال آلمان گفت که «دیتر.اس» و «الکساندر.جی» روز چهارشنبه در شهر بایروت بازداشت شدند.

از زمان تهاجم تمام‌عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، چندین نفر از جمله یک شهروند دوتابعیتی روسی-‌اسپانیایی در لهستان به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت شده‌اند.

لهستان حامی سرسخت اوکراین در مقابله با تجاوز نظامی روسیه است.

انتخابات سراسری در هند با یک میلیارد واجد شرایط رأی‌دهی آغاز شد

صف رأی‌دهندگان در دهلی نو
صف رأی‌دهندگان در دهلی نو

انتخابات سراسری در هند با ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی از روز جمعه، ۳۱ فروردین، آغاز شد. این انتخابات شش هفته به طول می‌انجامد.

در انتخابات جاری که از ۳۱ فروردین تا ۱۲ خرداد ادامه خواهد داشت، ناراندا مودی نخست‌وزیر ۷۳ ساله هند در تلاش است برای سومین بار پیروز انتخابات باشد. کارشناسان نیز پیروزی دوباره او را پیش‌بینی می‌کنند.

احزاب اپوزیسیون می‌گویند در صورت پیروزی آقای مودی، دموکراسی در کشور تضعیف خواهد شد.

حزب دست راستی بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) به رهبری آقای مودی در تلاش برای جلب اکثریت مطلق آرا برای توسعه سیاست‌های ملی‌گرایانه‌ و فاصله گرفتن از بنیاد سکولار کشور است، سیاست‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته داشته و با انتقادهای اپوزیسیون و بعضا غرب مواجه شده است.

نخست‌وزیر هند متهم به آزار ۲۳۰ میلیون شهروند مسلمان و اعمال تبعیض دینی در کشور است.

اگرچه نرخ بیکاری در میان جوانان، خصوصا مناطق روستایی افزایش یافته، کشور هند با ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت، در زمان رهبری آقای مودی در مجموع شاهد رشد اقتصادی چشمگیر و حضور پررنگ‌تر در عرصه جهانی بوده است.

کارزار انتخاباتی حزب بهاراتیا جاناتا نیز بر کاهش نرخ بیکاری و فقر، توسعه بخش مسکن و برنامه‌های کمک‌غذایی به قشر فقیر جامعه تمرکز کرده است.

مودی می‌خواهد کشور را به یک مرکز تولید جهانی تبدیل کند، به تحول عظیم زیرساخت‌های هند ادامه دهد و تا سال ۲۰۴۷ به استقلال انرژی دست یابد.

در صحنه جهانی نیز او خواهان عضویت دائم هند در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش برای میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۶ و توسعه بیشتر برنامه‌های فضایی کشور است.

اپوزیسیون اصلی کشور «کنگره ملی هند» و یک اتحاد تازه تشکیل یافته از احزاب هند است؛ اما حزب کنگره ملی هند طی سال‌های گذشته تضعیف شده و در صف اتحاد احزاب هند نیز شکاف‌های جدی وجود دارد.

تمرکز اصلی اپوزیسیون گسترش آزادی‌های مذهبی و رسانه‌ای، دفاع از حقوق اقلیت‌های جنسی، حقوق زنان، عدالت، برابری و شعارهایی است که در تقابل با سیاست‌های آقای مودی طی ده سال گذشته بوده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری آقای مودی پیروز انتخابات سراسری هند خواهد بود.

کاخ سفید می‌گوید اسرائیل نگرانی‌ها در مورد تهاجم رفح را در نظر خواهد گرفت

جیک سالیوان
جیک سالیوان

کاخ سفید روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه اعلام کرد که اسرائیل نگرانی‌های واشینگتن را در مورد تهاجم تمام عیار به رفح، در نظر خواهد گرفت.

کاخ سفید پس از نشست گروه مشورتی استراتژیک آمریکا و اسرائیل گفت که هر دو کشور بر سر «هدف مشترک برای شکست حماس در رفح» توافق کردند.

این نشست مشورتی با حضور جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، «ران درمر» وزیر أمور استراتژیک اسرائیل و «تزاچی هانگبی» مشاور امنیت ملی این کشور برگزار شد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که این نشست در قالب یک گروه کوچک برای بحث در مورد حمله ایران ، تلاش‌های جمعی برای تقویت بیشتر اسرائیل و همچنین همکاری با ائتلاف گسترده‌ای از شرکای نظامی آغاز شد.

جیک سالیوان همچنین طرف اسرائیلی را در مورد تحریم های جدید علیه ایران که روز پنجشنبه به تصویب کاخ سفید رسید، مطلع کرد.

در این نشست شرکت‌کنندگان آمریکایی نسبت به اقدامات مختلف از سوی اسرائيل در رفح ابراز نگرانی کردند و شرکت‌کنندگان اسرائیلی موافقت کردند که نگرانی‌های طرف آمریکایی را در حمله به رفح در نظر بگیرند.

پیشتر مقامات اسرائیل در نشستی مجازی با مقامات ایالات متحده موافقت کرده بودند که نسبت به رفع نگرانی‌های واشینگتن در مورد حمله برنامه‌ریزی شده به رفح تلاش کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، بارها از اسرائیل خواسته است که برای جلوگیری از تلفات بیشتر غیرنظامیان فلسطینی در غزه، حملهٔ گسترده‌ای به رفح انجام ندهد.

آژانس از «حمله پهپادی» به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خبر داد

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا
نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه گفت که مقامات نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیای اوکراین که اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه است، گزارش داده‌اند که مرکز آموزش این نیروگاه هدف حمله پهپادی تازه‌ای قرار گرفته است.

مقامات منصوب روسیه در این نیروگاه که بزرگ‌ترین تاسیسات هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود، اوکراین را متهم کرده‌اند که پشت این حمله بوده است.

روسیه و اوکراین از اولین هفته‌های این جنگ در سال ۲۰۲۲ که نیروگاه زاپوریژیا به دست ارتش روسیه افتاد یکدیگر را متهم می‌کنند که در حملات به این نیروگاه دست داشته‌اند. دو طرف نیز چنین اتهامی را رد کرده‌اند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به خطرات حمله به این نیروگاه هشدار داده و گفته است که این حملات می‌تواند به یک حادثه بزرگ هسته‌ای منجر شود.

آقای گروسی گفت که این آخرین حمله خسارت یا تلفاتی بر جای نگذاشته است. وی با استناد به گزارش ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در این نیروگاه مستقر هستند، عنوان کرد که آنها صدای انفجار شنیده‌اند و اظهار داشت: «اگر وقوع این حمله تایید بشود، تحول بی‌اندازه نگران‌کننده‌ای است.»

رافائل گروسی افزود: «هر کسی که پشت این حملات قرار دارد، به نظر می‌رسد که آنها درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی برای حداکثر خویشتن‌داری و ممانعت از وقوع یک حادثه جدی هسته‌ای را نادیده می‌گیرند.»

وی سپس خبر داد که دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرکز آموزشی نیروگاه که گفته می‌شود مورد حمله قرار گرفته است، ممنوع شد.

مقامات منصوب روسیه در نیروگاه می‌گویند که پهپاد بر فراز مرکز آموشی نیروگاه منهدم شده است. آنها افزودند که خسارتی وارد نشده و به کسی نیز آسیب نرسیده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

درخواست فلسطینی‌ها از فیفا برای تحریم فوتبال اسرائیل

مقامات فلسطینی ماه آینده در کنگره فیفا خواستار اقدام این نهاد علیه تیم فوتبال اسرائیل به دلیل حمله اسرائیل به غزه خواهند شد.

به گزارش تایمز اسرائیل، برپایه اسنادی که فیفا روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه منتشر کرد، اتحادیه فوتبال فلسطین در کنگره ماه آینده که در ۱۷ ماه می در تایلند برگزار خواهد شد از ۲۱۱ فدراسیون عضو خواهد خواست که «‌تحریم‌های مناسب و اثرگذار فوری» را علیه تیم‌های اسرائیلی اعمال کنند.

این طرح مدعی «نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در غزه» است و به تعهدات قانونی فیفا در مورد حقوق بشر و علیه تبعیض اشاره می‌کند.

اتحادیه فوتبال فلسطین با بیان حمایت فدراسیون‌های الجزایر، عراق، اردن، سوریه و یمن از این طرح تصریح می‌کند که «تمام زیرساخت‌های فوتبال غزه از جمله ورزشگاه تاریخی الیرموک یا تخریب شده یا آسیب جدی دیده است».

فوتبال فلسطین، برای تحریم اسرائیل به آنچه درباره روسیه و پس از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رخ داد، اشاره می‌کند.

جنگ غزه با حمله مرگبار گروه افراطی حماس در جنوب اسرائیل در ۱۵ مهرماه آغاز شد که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر قتل عام و ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.
وزارت بهداشت غزه می‌گویدتا کنون بیش از ۳۳ هزار نفر در این باریکه بر اثر حملات اسرائیل کشته‌شده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید درخواست مقامات فلسطینی برای تنبیه فوتبال اسرائیل توسط فیفا حمایت نخواهد شد زیرا به گفته این شبکه خبری اسرائیل از حمایت ۵۵ سازمان فوتبال اروپایی (یوفا) که ۳۰ سال پیش به آن ملحق شده‌، برخوردار است و به تازگی یک قرارداد همکاری بین مقامات اسرائیلی و سازمان فوتبال آمریکای جنوبی امضا شد‌ه‌است.

تیم های ملی و باشگاهی اسرائیل از زمان حملات ۱۵ مهرماه توسط حماس به بازی در رقابت‌های یوفا ادامه داده‌اند.

در افتتاحیه المپیک پاریس در ماه جولای نیز، اسرائیل در مسابقات فوتبال مردان بازی خواهد کرد و ماه گذشته در قرعه کشی مسابقات شرکت کرد. اسرائیل در گروهی است که باید با مالی، که کشوری با اکثریت مسلمان است، پاراگوئه و یک تیم آسیایی بازی کند.

اتحادیه فوتبال فلسطین در پیشنهاد خود به فیفا می‌گوید :«این احتمال وجود دارد که برخی از اتحادیه‌های فوتبال از بازی با اسرائیل خودداری کنند. »

مناقشه فوتبال بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ مکرراً در دستور کار فیفا قرار گرفته و تا کنون در کنگره‌های فیفا بدون نتیجه مانده‌است.

مکرون روز جمعه با نخست وزیر و فرمانده ارتش لبنان دیدار می‌کند

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که او روز جمعه با نجیب میقاتی و جوزف عون، نخست وزیر و فرمانده ارتش لبنان، در پاریس دیدار خواهد کرد، دیداری که هدف از آن گفت‌وگو درباره یافتن راه‌هایی برای ثبات لبنان با توجه به بحران کنونی خاورمیانه عنوان شده است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی بیش از ۶ ماه است که در جنگی موازی با جنگ غزه تقریبا به‌طور روزانه تبادل آتش می‌کنند که همین امر آن را شدیدترین جنگ بین طرفین از سال ۲۰۰۶ به این سو تبدیل کرده است.

آمار خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد که تاکنون دست‌کم ۳۷۰ لبنانی، شامل بیش از ۲۴۰ نفر از شبه‌نظامیان حزب‌الله و ۶۸ غیرنظامی، در این جنگ کشته شده‌اند. شمار تلفات اسرائیل نیز ۱۸ نفر است.

آقای مکرون روز پنج‌شنبه در پایان اجلاس اتحادیه اروپا که در آن رهبران اروپایی از تحریم‌های جدید علیه ایران به دلیل حمله این کشور به اسرائیل دفاع کردند، گفت: «ما باید حواسمان به ثبات لبنان از هر جهت باشد.»

وی افزود: «شورای اروپا تصمیم گرفته است تا حمایت خود از نیروهای مسلح لبنان را افزایش دهد و به این کشور کمک خواهد شد تا اقدامات لازم را برای بهبود اقتصاد خود به عمل بیاورد و بتواند مسئله پناهندگان سوری را تاب بیاورد.»

رئیس جمهوری فرانسه عنوان کرد: «در این راستا روز جمعه در پاریس میزبان میقاتی، نخست وزیر، و عون، فرمانده ارتش لبنان، خواهم بود تا دراین‌باره به یک نقشه راه برسیم.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

به‌رغم گذشت دو روز از سیل، فعالیت فرودگاه دبی هنوز عادی نشده است

یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین
یکی از شاهراه‌های دبی. روز چهارشنبه ۲۹ فروردین

فعالیت فرودگاه دبی، یکی از پررفت‌وآمدترین فرودگاه‌های جهان، به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که در تاریخ امارات متحده عربی بی‌سابقه بود برای سومین روز پیاپی تا حدود زیادی مختل است.

امارات، خطوط هوایی دولتی و اصلی دبی و شرکت فلای‌دبی، زیرمجموعه آن، از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین تعدادی از پروازهای خود را از سر گرفتند.

به دلیل تعطیلی این فرودگاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به دلیل بارندگی سیل‌آسا و بی‌سابقه در جنوب خاورمیانه، هزار و ۲۴۴ پرواز لغو شد.

روز پنج‌شنبه دو روز پس از بارش باران، دست‌کم یکی از بزرگراه‌های مهم دبی به دلیل سیلاب مسدود و چندین تقاطع و مسیر در اصلی شهری و حومه دبی هنوز زیر آب بود.

فرودگاه دبی که از نظر تعداد پروازهای بین‌المللی شلوغ‌ترین فرودگاه جهان است، طی سه روز اخیر دچار هرج و مرج شده و هزاران مسافر منتظر دریافت اطلاعات جدید در مورد زمان پرواز هستند.

مدیریت این فرودگاه گفت که تعداد مراجعان و منتظران در ترمینال ۳، محل پرواز هواپیماهای دو شرکت امارات و فلای‌دبی، «بیش از حد» است و از مسافرانی که پرواز آنها قطعی نشده خواست از این پایانه خارج شوند.

شرکت هوایی امارات در بیانیه‌ای هشدار داد: «ورود و خروج پروازها هنوز تأخیر دارد و ما سخت تلاش می‌کنیم که هر چه سریع‌تر همه پروازها را از سر بگیریم.»

روز پنج‌شنبه وب‌سایت فرودگاه دبی نشان می‌داد که دست کم ۲۰۰ پرواز هنوز با تأخیر روبه‌رو است یا لغو شده‌اند.

مسافرانی که به دلیل لغو پروازهای خود سرگردان هستند به دلیل مسدود شدن بزرگراه‌ها و جاده‌ها نتوانسته‌اند فرودگاه را ترک کنند.

آنها ناگزیر شده‌اند شب را در فرودگاه سپری کنند و به دلیل اختلال در رفت‌وآمد شهری، مدیریت فرودگاه نتوانسته است کارکنان و خدمات کافی برای کمک به مسافران را فراهم کند.

مقامات عمان هم روز سه‌شنبه اعلام کردند سیل در این کشور دست‌کم ۱۸ کشته برجای گذشت.

گمانه‌زنی در شبکه‌های اجتماعی در مورد دلایل بارش باران سیل‌آسا در روزهای اخیر بالا گرفته و برخی از کاربران فرضیه باروری ابرها را مطرح کرده‌اند. ولی کارشناسان معتقدند که به احتمال فراوان دلیل این بارندگی بی‌سابقه تغییرات اقلیمی است.

مارک هودن، مدیر مرکز پژوهش‌های اقلیمی در دانشگاه ملی استرالیا به خبرگزاری فرانسه گفت تحت تأثیر گرمایش زمین، هم آب دریاهای اطراف دبی و هم هوای منطقه در حد غیرعادی گرم‌تر شده است.

او افزود: «این عوامل باعث می‌شود که هم ضریب تبخیر و هم ظرفیت انباشت آب تبخیرشده در جو افزایش یابد و در نتیجه بارندگی شدید در حدی که در روزهای گذشته در دبی شاهد بودیم روی دهد.»

دانشمندان اقلیم‌شناسی می‌گویند افزایش دمای متوسط کره زمین تحت تأثیر اقدامات بشر به تشدید و افزایش وقوع پدیده‌های جوی شدید نظیر بارندگی‌های سیل‌آسا منجر شده است.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG