لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

واکنش هوک به اظهارات روحانی: ایرانیان به جای لعنت، کار و اشتغال می‌خواهند


برایان هوک
برایان هوک

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، می‌گوید رئیس‌جمهوری اسلامی «به نفرین و جادو متوسل شده‌ است.

حسن روحانی روز دوشنبه ۲۸ اسفند گفته بود «هر چه لعنت دارید بر کسی لعنت کنید که این شرایط را برای کشور به‌وجود آورد».

آقای هوک ساعاتی بعد در واکنش به این اظهارات گفت: «در واکنش به اقتصاد فلج کشور، [حسن] روحانی [رئیس‌جمهوری اسلامی] از مردم ایران خواسته به آمریکا، اسرائیل و عربستان لعنت بفرستند!»

او افزوده است که آقای روحانی «با متوسل شدن به نفرین و جادو، به‌دنبال مقصر دانستن دیگران برای علمکرد خودش است».

رئیس‌جمهوری ایران در واپسین جلسه هیئت دولت گفته بود که آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها در زمینه ارز و قیمت کالاها برای ایران «مشکل درست کرده‌اند».

او کشور‌های خارجی را مسبب ایجاد شرایط کنونی در ایران دانست و از کسانی که به مدیریت دولت او خرده می‌گیرند، انتقاد کرد.

آقای روحانی دو روز پیش نیز از قوه قضائیه خواسته بود مقام‌های آمریکایی و «طراحان» و «یاری‌دهندگان» این کشور در تحریم ایران را به اتهام «جنایت علیه بشریت»، در «داخل و خارج ایران» تحت پیگرد قرار دهد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حساب کاربری سفارت‌خانه مجازی کشورش در توئیتر گفته است «مردم ایران به‌جای لعنت فرستادن، علاقه‌مند به کار و اشتغال هستند».

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت امسال از توافق اتمی با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه تهران را دوباره اجرایی کرد.

دولت آمریکا می‌گوید برای اینکه جمهوری اسلامی «رفتار خود را تغییر دهد»، هرگز به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نرود، از آن‌چه واشینگتن «اقدامات مخرب» در منطقه و «حمایت از تروریسم» می‌نامد، دست بکشد، به «تهدیدها» علیه دیگر کشورها پایان دهد و برنامه توسعه موشک‌های بالیستیک خود را متوقف کند، کارزار «فشار حداکثری» بر تهران را در پیش گرفته‌ است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اردیبهشت‌ماه گفته بود واشینگتن «شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند قصد آن‌ها «لطمه زدن به مردم ایران نیست» و مسبب وضعیت اقتصادی فعلی نیز حکومت و دولت ایران است. برایان هوک گفته است تحریم‌ها دادوستدهای بشردوستانه مانند دارو و غذا را هدف نگرفته است.

جمهوری اسلامی از سوی دیگر خروج آمریکا از برجام را «غیرقانونی» توصیف کرده‌است.

مقام‌های ایران می‌گویند دخالتی در کشورهای منطقه ندارند و برنامه موشکی تهران نیز «دفاعی» است و از آن دست نمی‌کشند. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چندی پیش در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود که ایالات متحده قصد تغییر رژیم در ایران را دارد و با همین هدف از توافق اتمی خارج شده‌است.

مقام‌های ایالات متحده، از جمله وزیر خارجه آمریکا، می‌گویند هدف آن‌ها «تغییر در رفتار» حکومت ایران است.

توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG