لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

دریچه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۰۳ ۱۴.۲.۱۳۹۸

مجله هفتگی دریچه

عفو بین‌الملل، هفته پیش در بیانیه‌ای از اعدام دو «مجرم نوجوان» خبر داد و اعلام کرد مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، هر دو ۱۷ ساله، به طور «مخفیانه» در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شده‌اند که این مغایر با کنوانسیون جهانی حقوق کودک است.

در این بیانیه آمده است: این دو نوجوان در سال ۹۶ هنگامی که ۱۵ سال داشتند بازداشت و به گفته عفو بین‌الملل، «در دادگاهی ناعادلانه به تجاوز متهم شدند». بر اساس این گزارش، بر اجساد این دو نوجوان آثار شلاق بود.

و در ادامه برنامه دریچه این هفته:

۲۰:۴۷ ۱۳.۲.۱۳۹۸

بازداشت دو روزنامه‌نگار در جریان مراسم روز جهانی کارگر در ایران

مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق، که دو روز پیش در حاشیه تجمع کارگران در تهران بازداشت شده بود، به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

​مرضیه امیری، پیش از این در جریان اعتراض‌های دی ماه ۱۳۹۶ و تجمع روز جهانی زن در ۱۷اسفند ۱۳۹۷ نیز چند روز بازداشت شده بود.

روزنامه شرق در اکانت توییترش نوشته که وضعیت خبرنگارش را پیگیری می‌کند. علت بازداشت این خبرنگار تاکنون اعلام نشده است.

همزمان بنا بر خبرها از ایران، کیوان صمیمی نیز دیگر روزنامه‌نگاری است که در جریان تجمع روز کارگر مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی بازداشت شده و هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

۲۰:۱۳ ۱۱.۲.۱۳۹۸

انتقاد گزارشگران بدون مرز از ادامه احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران

سازمان گزارشگران بدون‌مرز، در بیانیه‌ای با اعلام اینکه طی هفته‌های گذشته حدود ۳۰ روزنامه‌نگار و شهروند- خبرنگار احضار، بازجویی یا بازداشت شده‌اند، «سرکوب آزادی رسانه‌ها» در ایران را محکوم کرد.

در این بیانیه به بازداشت محمدرضا نسب عبدالهی، روزنامه‌نگار ساکن شیراز در روز اول اردیبهشت‌ماه نیز اشاره شده است.

این نهاد مدافع آزادی بیان همچنین با اشاره به سخنان پلیس فتای استان خوزستان، مبنی بر بازداشت ۲۴ تن از کاربرانی که به گفته او با درباره سیل «اخبار منحرف» منتشر می‌کردند، از این بازداشت‌ها انتقاد کرده است.

در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۹، گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرد که در میان ١٨٠ کشور مورد بررسی، ایران در رده ۱۷۰ قرار دارد.

۱۸:۲۲ ۱۱.۲.۱۳۹۸

بازداشت سه بهایی در سمنان

یلدا فیروزیان، اردشیر فنائیان و بهنام اسکندریانی، سه بهایی ساکن سمنان، روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

از علت بازداشت و وضعیت آنان خبری در دست نیست.

۱۴:۵۷ ۱۱.۲.۱۳۹۸

آمریکا «سرکوب فعالان حقوق زنان» در ایران را محکوم کرد

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب فعالان حقوق زنان در ایران، خواستار توقف «آزار و اذیت» و بازداشت فعالان حقوق زنان شد.

در این بیانیه به بازداشت یاسمن آریانی‬⁩، ⁧‫منیره عربشاهی‬⁩ و ⁧‫مژگان کشاورز‬⁩ طی روزهای اخیر و همچنین صدور حکم زندان برای ویدا موحد، یکی از معترضان به حجاب اجباری، اشاره شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بخش دیگری از بیانیه خود، از صدور حکم زندان و شلاق برای نسرین ستوده، وکیل زندانی نیز انتقاد کرد.

۱۴:۱۲ ۱۱.۲.۱۳۹۸

صدور حکم جلب مهناز افشار، بازیگر ایرانی

باشگاه خبرنگاران جوان روز چهارشنبه در خبری اختصاصی از صدور حکم جلب برای مهناز افشار، هنرپیشه سینما، خبر داد.

به گزارش ایسنا، در نامه مربوط به درخواست نیابت قضایی از شهرستان به تهران، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به عنوان اتهامات مهناز افشار ذکر شده است.

این حکم در پی جنجال بر سر یک پیام توییتری خانم افشار درباره حضور نیروهای حشدالشعبی و صیغه زنان صادر شده است.

حکم جلب به دنبال شکایت غفار دریاباری، طلبه‌ای جوان در مازندران، از خانم افشار صادر شده است.

آقای دریاباری پیشتر در توییتی ادعا کرده بود که از عکس او در شبکه اجتماعی توییتر سوء استفاده شده و او هیچ گفته‌ای درباره حشدالشعبی و صیغه زنان ندارد.

۱۴:۰۱ ۱۱.۲.۱۳۹۸

تأیید حکم زندان عباس لسانی، فعال مدنی در دادگاه تجدیدنظر تبریز

حکم زندان عباس لسانی، فعال مدنی ساکن اردبیل، در شعبه ۲۶ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی تایید شد.

او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل ۱۰ ماه زندان محکوم شده است.

این فعال مدنی تیرماه سال ۹۷ بازداشت و پس از سه هفته با وثیقه آزاد شده بود اما مجددا در دی‌ماه ۹۷ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون زندانی است.

۲۰:۴۴ ۱۰.۲.۱۳۹۸

عفو بین‌الملل: اعدام «مخفیانه» دو نوجوان ۱۷ ساله در شیراز

عفو بین‌الملل روز دوشنبه اعلام کرد مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت، هر دو ۱۷ ساله، روز پنج‌شنبه هفته گذشته «به طور مخفیانه» در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شده‌اند.

این دو نوجوان در سال ۹۶ هنگامی که ۱۵ سال داشتند بازداشت و به گفته عفو بین‌الملل، «در دادگاهی ناعادلانه» به «تجاوز» متهم شدند.

بنابر همین گزارش، بر اجساد این دو نوجوان آثار شلاق دیده می‌شود که نشان می‌دهد پیش از دار زدن آن دو، به آنها شلاق زده شده است.

۲۰:۴۰ ۱۰.۲.۱۳۹۸

احضار پروانه حسین‌پناهی به اداره اطلاعات

پروانه حسین‌پناهی به اداره اطلاعات سنندج احضار و بازجویی شد.

او خواهر رامین جسین‌پناهی است، زندانی سیاسی که شهریور سال ۹۷ به اتهام عضویت در «حزب کومله» و «بَغی» یا شورش مسلحانه، اعدام شد، در حالی که مدافعان حقوق بشر، روند دادرسی او را ناعادلانه دانسته و خواستار بررسی مجدد پرونده او شده بودند.

۱۹:۵۷ ۱۰.۲.۱۳۹۸

بازداشت دروازه‌بان تیم فوتبال تراکتورسازی و همسرش

رسانه‌های ایران از بازداشت محسن فروزان، دروازه‌بان تیم فوتبال تراکتورسازی، و همسرش، نسیم نهالی، در روز دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه و به دستور دادسرای فرهنگ و رسانه خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از «یک منبع آگاه» دلیل بازداشت این دو نفر را «دست داشتن در شرط‌بندی بر سر مسابقه‌های فوتبال» اعلام کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG