لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

ظریف: تیم ب یک کار می‌کند و ترامپ چیز دیگری می‌گوید


محمد جواد ظریف پیش از این گفته بود که گفته بود که جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید قصد دارند دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهند
محمد جواد ظریف پیش از این گفته بود که گفته بود که جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زاید قصد دارند دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهند

وزیر خارجه ایران در واکنش به توییت‌های روز جمعه ۲۷ اردیبهشت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، نوشت که این ایالات متحده است که «نمی‌داند چه فکری بکند».

دونالد ترامپ ساعاتی قبل از آن در توییت‌هایی به انتقاد از برخی گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی درباره تنش‌های اخیر میان تهران و واشینگتن پرداخته و این گزارش‌ها را «جعلی و به شدت نادرست» خوانده بود.

وی سپس اضافه کرده بود که در چنین شرایطی ایران نمی‌تواند دریابد که باید چه فکری بکند که البته شاید در این مقطع این امر خیلی خوبی باشد.

محمد جواد ظریف در واکنش به این توییت رئیس جمهوری آمریکا در توییتر نوشت: «با توجه به این که تیم ب یک کار می‌کند و دونالد ترامپ چیز دیگری می‌گوید، مشخص است که ایالات متحده نمی‌داند چه فکری باید بکند.»

«تیم ب» اشاره به جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دارد، عنوانی که آقای ظریف قبلا در رابطه با آنها به‌ کار برده بود. وی همچنین گفته بود که تیم ب قصد دارد دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به جنگ با ایران سوق دهد.

وزیر خارجه ایران در ادامه نوشت: «اتفاقا ما در ایران برای هزاران سال است که می‌دانیم باید چه فکری بکنیم و از سال ۱۹۵۳ نیز فهمیدیم که درباره ایالات متحده چه فکری بکنیم. در این مقطع چنین امری حتما چیز خوبی‌ست.»

۱۹۵۳ سال کودتایی است که با طراحی و حمایت آمریکا به سرنگونی دولت محمد مصدق در ایران انجامید.

یکی از گزارش‌هایی که به تازگی آقای ترامپ به آن واکنش نشان داده، گزارش روزنامه نیویورک تایمز است که در اوج بحران روابط تهران وواشینگتن عنوان می‌کند پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه را برای در جلسه‌ای با حضور مقام‌های ارشد دفاعی آمریکا ارائه کرده است.

دونالد ترامپ اما این گزارش را دروغ نامید. وی همچنین گزارش‌های رسانه‌های دیگر مبنی بر بروز اختلافات و درگیری در دولت ایالات متحده بر سر سیاست‌های واشینگتن در قبال خاورمیانه را نیز جعلی خوانده است.

XS
SM
MD
LG