لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

بازی اینترنتی «متریکس» و موفقیت بازی های اینترنتی برای کاربران انبوه


(rm) صدا | [ 4:43 mins ]
علاقمندان مجموعه سينمائي متريکس Matrix با شرکت در بازي کامپيوتري متريکس از طريق اينترنت، مي‌توانند با شخصيت‌ها، فضاها و داستان‌هاي مورد علاقه خود در تلاش براي نجات جهان از نيروهاي افسانه‌اي مجازي، همدست شوندمتريکس، آخرين و موفق‌ترين نمونه از بازي‌هائي است که به انبوه کاربران اينترنت امکان مشارکت مي‌دهند و ميلياردها دلار درآمد آبونمان به جيب شرکت‌هاي پخش‌کننده و سازنده، سرازير مي‌کنند. بهنام ناطقي (راديوفردا، نيويورک): بازي Matrix Online طبقه‌بندي نسبتا تازه‌اي از بازي‌هاي کامپيوتري کامپيوتري اينترنتي است براي بازيگران انبوه، يا massively multi-player games که محبوب‌ترين نوع بازي‌هاي کامپيوتري در کشورهاي شرق دور، به خصوص تايوان و کره جنوبي است اما در صنعت بازي کامپيوتري و ويدئوئي در آمريکا، هنوز جاي کوچکي را اشغال مي‌کند. بعضي از کاربران، ساعتها، گاه تا هفته‌اي چهل ساعت، از وقت خود را صرف بازي مي‌کنند. عشق به اين بازيها، ار جمله بازي Matrix Online از آنجا ناشي مي‌شود که کاربر با قرارگرفتن در يک فضاي مجازي و احراز يک شخصيت مجازي، مي‌تواند از زندگي روزمره خود جدا شود. براي شرکت در اين بازي، علاوه بر خريد نرم‌افزار، که در آمريکا 50 دلار قيمت‌گذاري شده است، ماهي 15 دلار نيز بايد به عنوان آبونمان پرداخت کرد. براي شرکت‌هاي سازنده، پول آبونماني که هزاران کاربر ماهانه مي‌پردازند، سرچشمه درآمدي است غيرقابل گذشت. از شرکتهاي ديگري که در اين صنعت فعال است، شرکت سوني است که واحد سرگرمي‌هاي اينترنتي يا Online Entertainment آن براي بازي مشهور EverQuest سالهاست نزديک به 400 هزار آبونه داشته است و بنا به برآورد سوني، اين بازي و ضميمه کامپيوتري آن طي هشت سال نزديک به نيم ميليارد دلار، يا 500 ميليون دلار، در آمد نصيب آن خواهند ساخت. نيويورک تايمز در مقاله‌اي در باره صنعت بازي‌هاي اينترنتي با کاربران انبوه، به نقل از يک تجزيه‌وتحليلگر سهام مي‌نويسد همه شرکتها مي‌خواهند از ساختار کار و کسبي که سوني با اين بازي‌ها به وجود آورد، تقليد کنند. ناظران برآورد مي‌کنند که در سالهاي 2003 و 2004 بازي‌هاي اينترنتي با کاربران انبوه رشد قابل توجهي داشتند. پرمشترک‌ترين بازي، يک بازي جنگي فانتزي است از شرکت Blizzard به نام World of Warcraft که يک واحد شرکت ويواندي يونيورسال است. اين بازي يک ميليون و 500 هزار مشترک دارد که ماهانه بيش از 150 ميليون دلار پرداخت مي‌کنند. اما شمار کثير مشترکان اين بازي استثنائي است. مشترکين اغلب اين بازي‌ها حدود 100 هزار نفر است. براي پول ساختن در اين بازار، کمپاني‌هاي سازنده به سرمايه گزافي نياز دارند. زيرا تهيه يک بازي از اين دست دست کم 20 ميليون دلار سرمايه مي‌خواهد و بازاريابي براي جلب مشترکان هم با افزايش رقابت در اين بازار، به تدريج گرانتر مي‌شود، و برخلاف بازي‌هاي کامپيوتري، بازي‌هاي اينترنتي بعد از فروش هم براي توليد کننده خرج دارند، احداث و نگهداري کامپيوترهاي خدمت‌دهنده به هزاران نفر که همزمان بازي مي‌کنند، ارزان تمام مي‌شود. در اين ميان، بازي متريکس آنلاين محبوبيت نويافته خود را مديون مجموعه سينمائي متريکس است و شرکت سوني، پخش کننده فيلم، اميدوار است که اين بازي به محبوبيت روايت‌هاي بعدي فيلم سينمائي هم کمک کند. داستا بازي متريکس آنلاين از لحظه پايان قسمت سوم و آخرين قسمت مجموعه سينمائي متريکس شروع مي‌شود، در خلال صلح ناپدار انسان‌ها و ماشين‌ها. کاربران اين بازي علاوه بر اينکه در سيستمي شبيه chat room با هم ارتباط دارند، مي‌توانند با شخصيت‌هاي داستان هم ارتباط داشته باشند و حرکات و تصميم‌هاي آنها را کنترل کنند. بازي ديگر اينترنتي با کاربران انبوه که آنهم بر اساس يک مجموعه سينمائي است بازي «جنگ ستارگان» بر اساس مجموعه Star Wars است که با حدود 250 هزار آبونمان در ماه، براي پخش‌کننده آن شرکت سوني سودآور است، ولي اين بازي به خاطر اينکه شخصت‌هاي داستاني فيلم‌هاي جنگ ستارگان در آن شرکت ندارند، مورد انتقاد قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG