لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

رویترز: هشدار ترامپ به تهران از کانال عمان؛ ایرنا: تکذیب می‌شود


ساعاتی پس از گزارش اختصاصی خبرگزاری رویترز درباره پیغام‌رسانی از طریق عمان به ایران، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز جمعه در خبری وجود هر گونه پیام از طرف آمریکا به ایران را تکذیب کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۳۱ خردادماه، در گزارشی اختصاصی از هشدار دونالد ترامپ به مقامات جمهوری اسلامی در مورد «حمله قریب‌الوقوع» خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از مقاماتی در ایران که به نام‌شان اشاره نکرد می‌گوید که پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا از طریق حکومت عمان به تهران رسانده شده است.

با این حال خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از «منبع آگاه» پیام از طرف واشینگتن به تهران را تکذیب کرد.

ایرنا در این باره نوشت: «خبر اعلام شده از سوی رویترز هم در مورد ارسال پیام و هم در مورد محتوای آن کاملاً کذب است.»

همین خبر را خبرگزاری فارس نیز به نقل از «یک منبع» در شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر کرد، اما به نام این منبع اشاره‌ای نکرد.

پیغام ویژه رئیس جمهور آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی درست در روزی ارسال شده است که با سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکا در جنوب ایران تنش در رابطه دو کشور ایران و آمریکا وارد مرحله تازه‌ای شد.

بامداد روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را «بر فراز قلمرو ایران» ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

در نخستین واکنش به این رخداد، ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.»

حال رویترز به نقل از دست‌کم دو مقام ایرانی بی نام و نشان می‌گوید که آقای ترامپ پنج‌شنبه «شب» به تهران هم در مورد حمله قریب‌الوقوع هشدار داده و هم بار دیگر پیشنهاد مذاکره را مطرح کرده است.

در این گزارش آمده است که آقای ترامپ «مدتی کوتاه» برای دریافت پاسخ از ایران وقت داده است.

شاید به همین دلیل باشد که ایالات متحده روز پنج‌شنبه در نهایت در پاسخ به سرنگونی پهپاد خود به دست ایران به مقابله به مثل متوسل نشد، گرچه طبق گزارش نیویورک تایمز تمام شرایط عملیات علیه مواضع تهران مهیا بوده است.

رویترز به نقل از یک مقام ایرانی نوشت: «ترامپ در پیام خود گفته بود که مخالف جنگ با ایران است و مایل است که با ایران درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کند....»

این مقام ادامه داد: «او مدت کوتاهی برای دریافت پاسخ ما وقت داد، اما جواب فوری ما این بود که تصمیم درباره این امر با رهبر معظم [آیت‌الله خامنه‌ای] است.»

در گزارش نیویورک تایمز از انصراف رئیس جمهور آمریکا از حمله به خاک ایران اشاره نشده بود که حمله به طور کلی منتفی شده یا به زمان دیگری موکول شده است.

رویترز در ادامه به نقل از یک مقام دیگر می‌نویسد که به آمریکا همچنین پاسخ داده شده است که رهبر جمهوری اسلامی «با هر مذاکره‌ای مخالف است، اما این پیغام به او منتقل خواهد شد».

این مقام دوم همچنین می‌گوید که به مقام عمانی واسطه گفته شده است که «حمله به ایران عواقب منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت».

آیت‌الله خامنه‌ای به‌ویژه در چند سال گذشته چند بار از ایالات متحده پیغام گرفته و به مذاکره در مورد مسائل دو کشور دعوت شده، اما او هر بار پاسخ منفی داده است.

آخرین مورد همین هفته پیش بود که رهبر جمهوری اسلامی بر سینه نخست وزیر ژاپن به عنوان فرستاده آمریکا دست رد زد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۳ خردادماه، در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، پیشنهاد مذاکره با دولت دونالد ترامپ را که آبه حامل آن بود رد کرد. او تاکید کرد که به «صداقت» آمریکایی‌ها باور ندارد.

درست در همین روز خبر رسید که دو نفتکش در دریای عمان هدف قرار گرفته شده‌اند: آمریکا سپاه را به حمله به این دو کشتی متهم کرد، اما ایران خود را مبرا دانسته و حملات را مشکوک دانست.

عمان پیشتر هم بارها نقش میانجی را میان ایران و آمریکا ایفا کرده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG