لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

بر لبه جنگ؛ انگشتی که از ماشه کنار رفت


دونالد ترامپ در حضور ژنرال‌های ارشد ارتش آمریکا (۱۴ فروردین ۹۷)
دونالد ترامپ در حضور ژنرال‌های ارشد ارتش آمریکا (۱۴ فروردین ۹۷)

«بر لبه جنگ»؛ در سی سال گذشته این عبارت شاید هیچگاه برای ایران به اندازه دیرگاه سی‌ام خردادماه ۱۳۹۸ نزدیک به واقعیت نبوده است؛ در شرایطی که «آن» فرمان صادر شد، هواپیماها برای حمله به ایران به پرواز درآمدند، اما در دقایق آخر بازفراخوانده شدند.

دونالد ترامپ می‌گوید شامگاه پنج‌شنبه در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه، دستور حمله به سه منطقه مختلف را در ایران صادر کرد، اما تنها ۱۰ دقیقه پیش از انجام حمله، آن را متوقف کرد.

او دلیل انصراف خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: «انگشتمان روی ماشه بود که پرسیدم چند نفر خواهند مرد؟ یکی از ژنرال‌ها پاسخ داد: ۱۵۰ نفر قربان! متوقفش کردم. متناسب با سرنگون کردن یک هواپیمای بدون سرنشین نبود. عجله‌ای نیست...»

آیا حکومت ایران با سرنگون کردن یکی از پیشرفته‌ترین و گران‌بهاترین پهپادهای ناوگان آمریکا، آن‌گونه که دونالد ترامپ می‌گوید، مرتکب یک «اشتباه خیلی بزرگ» شد؟ پهپادی که جمهوری اسلامی می‌گوید برفراز خاک ایران بود و به روایت آمریکا بر فراز آب‌های بین‌المللی.

آیا هواپیماهای آمریکایی به مقصد ایران به پرواز در خواهند آمد؟ عواقب سرنگون کردن پهپاد آمریکایی چه می‌تواند باشد؟

ساعت ششم - انگشتی که از ماشه کنار رفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:52:26 0:00
لینک مستقیم

نادر اسکویی در کنار مخاطبان رادیو فردا میهمان اصلی برنامه ساعت ششم است؛ عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در آمریکا که سابقه سال‌ها فعالیت را در وزارت دفاع در پست‌های غیرنظامی دارد. حوزه تخصصی آقای اسکویی خاورمیانه و فعالیت‌های ایران است. او همچنین پیش از این، سمت مشاور ارشد غیر نظامی سنتکام (مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه) را در امور منطقه‌ای مربوط به ایران داشته است. در این برنامه همچنین نظرات کارشناسان دیگر را می‌شنویم، از جمله اولریکه فرانکه، دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها، که درباره مشخصات فنی این پهپاد با رادیو فردا صحبت کرده است.

XS
SM
MD
LG