لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

مکرون از قصد خود برای مذاکره با ترامپ درباره کاهش تحریم‌های ایران خبر داد


امانوئل مکرون می‌گوید که پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده به دست نیروهای سپاه پاسداران، بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.
امانوئل مکرون می‌گوید که پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده به دست نیروهای سپاه پاسداران، بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید قصد دارد در مذاکره با همتای آمریکایی‌اش، از دونالد ترامپ بخواهد تا برای تسهیل شروع مذاکرات، برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

امانوئل مکرون که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به ژاپن رفته است، روز پنجشنبه ششم تیرماه هدف از این تلاش‌ها را فراهم کردن شانس برای مذاکرات بین ایران و آمریکا اعلام کرده است.

او همچنین گفت بر این باور است که پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده به دست نیروهای سپاه پاسداران، بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته و بنابراین، به گفته او «حرکت ستیزه‌جویانه‌ای است که تنش‌ها را یک گام به جلو بُرد».

ایران می‌گوید که پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود هدف قرار داده‌است.

آقای مکرون تاکید کرد که در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به او در مورد خروج از برجام هشدار داده‌ و گفته است: «هرگونه خروج از توافق، خطاست و ارسال نشانه‌هایی در این راستا نیز اشتباه خواهد بود.»

خبرگزاری رویترز از مارک اسپر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا نقل قول کرده که به همتایان خود در پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفته که ایالات متحده بدنبال جنگ با ایران نیست.

آقای اسپر در عین حال تاکید کرده که واشینگتن به هیچ وجه رخدادهای بیشتر از ناحیه ایران را تحمل نخواهد کرد.

رویترز به نقل از دیپلمات های اروپایی افزوده که نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو پشت درهای بسته برگزار شده و فرانسه هشدار داده است که در هیچ عملیات نظامی ناتو در خلیج فارس مشارکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدس پرس به نقل چند دیپلمات‌ اروپایی گزارش داده که ایران هنوز از سقف تعیین شده در برجام برای ذخیرهٔ اورانیوم غنی‌شده، عبور نکرده‌ است.

یک دیپلمات اروپایی ساکن وین هم اظهار داشت که ایران بر خلاف گفته‌های قبلی‌اش امروز از سقف تعیین شده عبور نخواهد کرد.

این دیپلمات تاکید کرده که این تصمیم احتمالا «دلایل سیاسی» دارد و در روزهای بعد هم ایران از این سقف عبور نخواهد کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هفته پیش گفته بود که اگر منافع ایران از برجام تأمین نشود، جمهوری اسلامی تا ششم تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد و بعد از آن، این میزان را باز هم افزایش خواهد داد.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت کاهش برخی از تعهداتش ذیل برجام را اعلام کرد. هم‌زمان ایران به اروپا مهلتی ۶۰ روزه داد تا منافعش را از توافق اتمی در حوزه‌های اقتصادی و بانکی، تأمین کند. مهلت ایران ۱۱ روز دیگر به پایان می‌رسد.

قدرت‌های اروپایی اگرچه تاکید کرده‌ بودند که ضرب‌الاجل ایران را نمی‌پذیرند ولی روزنامه وال استریت جورنال روز پنجم تیرماه گزارش داد که آلمان، فرانسه و بریتانیا در راستای حفظ روابط خود با ایران، تا روز هفت تیرماه یک خط اعتباری چند میلیون یورویی از طریق کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینس‌تکس راه‌اندازی می‌کنند.

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر گفته بود که ایالات متحده با معاملات کالاهای غیر تحریمی و انسان‌دوستانه با ایران از طریق اینس‌تکس هیچ مشکلی ندارد.

مجموعه تلاش‌های کشورهای اروپایی که در آستانه اجلاس سران گروه ۲۰ به اوج خود رسیده، دور تازه‌ای از سلسله تلاش‌های دامنه‌دار این کشورها برای افزایش وزن و نقش دیپلماتیک خود در راستای حفظ برجام و کاهش تنش‌های نظامی بین ایران و آمریکاست.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، فرانسه، رویترز و سایت رادیو فردا/ ر.ح/ ک.ر
XS
SM
MD
LG