لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

در آستانه اعلام اقدامات جدید ایران، روحانی خواستار توقف تحریم‌ها برای «حرکت جدید» شد


در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند روز یکشنبه ۱۶ تیر در نشستی خبری کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ای را اعلام خواهند کرد، حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، روز شنبه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند؛ همزمان کاخ سفید نیز از تماس تلفنی دونالد ترامپ و ترزا می درباره ایران خبر داده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، قرار است روز یکشنبه در نشستی خبری با حضور عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، علی ربیعی، سخنگوی دولت، و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اقدامات جدید جمهوری اسلامی در ادامه کاهش تعهدات اتمی‌اش ذیل برجام اعلام شود.

در روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، گفته‌اند که ایران از روز ۱۶ تیرماه میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که «نیاز داشته باشد» افزایش خواهد داد و رآکتور اراک نیز به «حالت سابق» بازخواهد گشت.

در همین حال یک مقام ایرانی که نام او اعلام نشده به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران از روز یکشنبه میزان غنی‌سازی اورانیوم را به پنج درصد افزایش خواهد داد.

پیش از انتشار این خبر نیز علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، گفته بود: «مثلاً برای این که ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود پنج درصد باشد».

ایران یکسال پس از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت سال جاری اعلام کرد برخی از تعهدات خود در چارچوب این توافق را کاهش خواهد داد.

گفت‌وگوی روحانی - مکرون

خبر تماس تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون، رؤسای جمهوری ایران و فرانسه، را خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش کرده است.

به نوشته ایرنا، حسن روحانی در این تماس با تأکید بر اینکه اقدامات اخیر ایران «کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن» بوده است، خواستار لغو همه تحریم‌ها شد و گفت که این اقدام «می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد».

بنابر همین گزارش، رئیس جمهوری اسلامی همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا به «مسئولیت‌های خود» عمل کند و «بیش از پیش برای حفظ برجام تلاش کند».

آقای روحانی در حالی شرط «توقف کلیه تحریم‌ها» برای آغاز یک «حرکت» بین ایران و ۱+۵ را مطرح کرده که پیش از این مقامات جمهوری اسلامی مذاکره دوباره درباره برجام را رد کرده‌اند.

گروه ۱+۵ شامل آمریکا نیز می‌شود و ایران پس از خروج آمریکا از برجام تنها با گروه ۱+۴ یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به اضافه آلمان مذاکره کرده است.

در گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام شده که آقای روحانی درخواست رفع تحریم‌ها را در واکنش به پیشنهاد آقای مکرون مطرح کرده اما به این پیشنهاد اشاره نشده است.

کاخ الیزه در بیانیه ای کوتاه خبر تماس تلفنی بین رؤسای جمهوری دو کشور را تائید کرد و آن را در راستای تلاش فرانسه برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه خواند.

به گزارش رویترز، مقام‌های کاخ الیزه حاضر به ارائه جزئیات مکالمه دو رئیس جمهور نشدند.

همزمان کاخ سفید نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و ترزا می، نخست وزیر مستعفی بریتانیا، روز جمعه در تماسی تلفنی به بحث درباره موضوعات مختلف از جمله ایران پرداختند و دو طرف بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تأکید کردند.

بریتانیا، فرانسه،‌ آلمان و اتحادیه اروپا از تهران خواسته‌اند به همه تعهداتش در برجام پایبند باشد و گفته‌اند تهدید و ضرب‌الاجل را نمی‌پذیرند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، ایرنا، ایسنا و رادیو فردا / ا.م/ ج
XS
SM
MD
LG